Z badań przeprowadzonych przez Bank BNP Paribas wynika, że aż 50% rodziców dających dzieciom kieszonkowe, oczekuje wsparcia ze strony szkoły w zakresie edukacji finansowej[1]. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom już w 2020 r. bank wprowadził kompleksowy program edukacji finansowej – Misję Edukacja, który w 2022 r. uzupełniły działania Misji Kieszonkowe. Dziś rusza kolejna odsłona – Misja Oszczędzanie, dzięki której bank przybliży uczniom nowy obszar tematyczny. Poza wątkiem edukacyjnym i konkursem dla nauczycieli, jest też specjalna promocja z oprocentowaniem aż 12% na środki na Lokacie Samodzielniaka. Powstała również odświeżona strona www.misja-edukacja.pl, a do współpracy zaproszeni zostali kolejni eksperci, ze świata finansów i psychologii.
– Zarządzanie pieniędzmi to ważna część naszego życia i warto rozwijać u dzieci tę umiejętność od wczesnych lat życia. Niestety w szkołach brakuje spójnego systemu edukacji finansowej, a dorośli – rodzice i nauczyciele – często nie wiedzą jak do tego tematu podejść skutecznie i w sposób atrakcyjny dla młodych odbiorców. Jako Bank Dobrych Decyzji, chcemy pomagać w podejmowaniu słusznych wyborów finansowych, a do tego potrzebne są fundamenty – czyli wiedza przekazana już od najmłodszych lat. W tym roku wprowadzamy do naszych działań nowe wątki edukacyjne – służy temu Misja Oszczędzanie – mówi Justyna Pietrewicz-Dąbrowska, menadżerka ds. komunikacji marketingowej w Banku BNP Paribas, odpowiedzialna za Misję Edukacja.
Bank BNP Paribas od 2020 r. pomaga szerzyć wiedzę finansową wśród najmłodszych w ramach działań Misji Edukacja. W 2022 r. rozpoczął akcję Misja Kieszonkowe. Dzięki programowi ponad 70 000 uczniów z klas I-VI szkoły podstawowej i 2 000 nauczycieli w całej Polsce zyskało dostęp do bezpłatnych materiałów, które pomogły im lepiej zrozumieć, jak zarządzać otrzymywanymi pieniędzmi, oszczędzać na określone cele i podejmować świadome decyzje finansowe. Aż 98% nauczycieli, którzy wzięli udział w ankiecie ewaluacyjnej pozytywnie oceniło program, podkreślając jego wpływ na rozwój dobrych nawyków finansowych uczniów. Dodatkowo, 70% z nich zgłosiło, że dzieci uczestniczące w „Misji Kieszonkowe” wykazywały znaczną poprawę w zarządzaniu swoimi finansami, lepiej rozumiały, skąd biorą się pieniądze i świadomiej planowały swoje wydatki.
Teraz tematyka finansowa obecna w działaniach edukacyjnych banku zostaje poszerzona o Misję Oszczędzanie. „To moje pieniądze, wydam je, na co chcę!”, „Po co mam oszczędzać na rower, dziadek mi go kupi!” czy „Nigdy na to nie uzbieram…” – to słowa, które od swoich dzieci słyszało większość rodziców. Bank BNP Paribas chce sprawić, aby oszczędzanie nie tylko stało się prostsze, ale też kojarzyło się pozytywnie – ze spełnianiem marzeń. Na rodziców czeka szereg artykułów, podcastów i praktycznych narzędzi przygotowanych przez ekspertów. Na nowej stronie www.misja-edukacja.pl znajdą oni między innymi:
- skarbonkowy quiz, dzięki któremu rodzice dowiedzą się, jaka jest ich postawa wobec finansów dzieci,
- plan oszczędzania na marzenia – praktyczne narzędzie do wydrukowania i wypełniania razem z dzieckiem,
- kalkulator oszczędzania, pozwalający szybko obliczyć, ile czasu muszę odkładać określoną kwotę, by spełnić swoje marzenie,
- podcasty i artykuły na temat różnych aspektów oszczędzania przygotowane przez ekspertów współpracujących z Bankiem BNP Paribas w ramach programu: dziennikarza finansowego Macieja Samcika, psycholożki Natalię Tur, Julię Izmałkową i dziennikarza oraz pisarza Krzysztofa Hanke.
Misja Oszczędzanie to także pomoc edukacyjna dla nauczycieli i uczniów, m.in. dzięki darmowemu dostępowi do materiałów dydaktycznych, zgodnych z podstawą programową i dopasowanych do wieku oraz konkursy edukacyjne. Uczestniczące w programie klasy będą miały również szansę wziąć udział w dwóch konkursach plastycznych, zaplanowanych na I i II semestr roku szkolnego. Ich wspólnym celem będzie wprowadzenie dzieci w świat oszczędzania i zarządzania finansami poprzez zabawę i kreatywność. Dla szkół, które zaangażują się najbardziej, przewidziana jest nagroda Grand Prix w wysokości 5000 zł na modernizację placówki. Dodatkowo, klasy mogą zdobyć atrakcyjne nagrody indywidualne, takie jak edukacyjne wycieczki, które będą dodatkową motywacją do twórczego podejścia do tematu oszczędzania.
Bank BNP Paribas nie tylko ułatwia dzieciom poznanie teorii w zarządzaniu finansami. Mocno stawia też na praktykę. Z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego zaproponował rodzicom promocję „Samodzielniak z nowym rokiem szkolnym”. Za otwarcie konta dziecku rodzic otrzymuje 150 zł w bonach Allegro i oprocentowanie w skali aż 12% na środki na Lokacie Samodzielniaka (przez pierwsze trzy miesiące, do kwoty 1000 zł).
Szeroka oferta banku projektowana z myślą o dzieciach i ich rodzicach to nie tylko specjalne konto i wsparcie edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie domowym budżetem powinno uwzględniać również plan działania w sytuacjach kryzysowych, który nie tylko ułatwi poradzenie sobie finansowo z niespodziewaną sytuacją, ale też zmniejszy związany z nią stres. Bank oferuje także „Ubezpieczenie Plan na wypadek – ochrona dla młodych bohaterów”. W jego skład wchodzi świadczenie już za jednodniowy pobyt dziecka w szpitalu, pakiet assistance związany z poważnym zachorowaniem, skutkującym 3-dniowym pobytem w szpitalu lub w przypadku nieszczęśliwego wypadku, a także zwrot kosztów badań diagnostycznych, wizyt lekarskich, antybiotykoterapii po ugryzieniu przez kleszcza czy inne owady i zwierzęta.
Materiały edukacyjne oraz szczegóły konkursów dostępne na www.misja-edukacja.pl
[1] Badanie jakościowo-ilościowe zrealizowane dla BNP Paribas przez Difference; Badanie ilościowe (CAWI, rodzice dzieci w wieku 0-18 lat, N=1000, realizacja ankiet 4-8.12.2021); Badanie jakościowe (12 IDI z rodzicami deklarującymi dawanie kieszonkowego, realizacja 15-20.2021).
Źródło: BNP Paribas