PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBanki nie wykorzystują jeszcze w pełni potencjału kanałów cyfrowych do rozwoju relacji z klientem

Banki nie wykorzystują jeszcze w pełni potencjału kanałów cyfrowych do rozwoju relacji z klientem

Wiadomości 14.06.2016 (11:03)

Klienci banków bez problemu znajdą w Internecie najważniejsze informacje o ofercie i produktach, łatwo otworzą także rachunek i aktywują dostęp do bankowości internetowej oraz mobilnej. Znacznie trudniej będzie im natomiast wykonywać codzienne operacje, a przede wszystkim kupować nowe produkty poprzez kanały cyfrowe. W zakresie użyteczności oraz prostoty obsługi bankowość mobilna wyprzedziła już internetową. To główne wnioski płynące z badania „Ścieżki klientów bankowych w kanałach cyfrowych” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, którego wyniki zostały zaprezentowane podczas VI Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie.

Banki bardzo skutecznie zachęcają klientów do korzystania z cyfrowych kanałów dostępu do usług finansowych. Już ponad 14 milionów Polaków aktywnie używa bankowości internetowej, a ponad 5 milionów ma na swoim smartfonie zainstalowaną aplikację bankową. Analiza ekspertów Deloitte pokazuje jednak, że o ile polskie banki dobrze radzą sobie w kanałach cyfrowych na wczesnych etapach cyklu podróży klienta, to wciąż nie potrafią wykorzystać potencjału związanego z obsługą i sprzedażą produktów.

Deloitte w swoim badaniu poddał analizie 15 czołowych polskich banków, których udział w rynku wynosi 75 proc. pod względem aktywów. Badano zarówno wdrożone funkcjonalności, jak i doświadczenie użytkownika (UX) oraz postrzeganie stopnia innowacyjności poszczególnych instytucji finansowych. Analizowano 6 etapów podróży klienta w relacji z bankiem w kanałach cyfrowych – od zbierania informacji, poprzez otwarcie i aktywację rachunku, jego codzienne używanie, kupowanie dodatkowych produktów, aż po zamknięcie rachunku.

Najlepiej wypada proces otwierania rachunku, aż 70 proc. funkcjonalności w bankach jest w tym przypadku zgodny z najlepszymi światowymi praktykami. Na podobnym poziomie znajduje się kwestia możliwości uzyskania przez klienta informacji o ofercie na stronie internetowej banku – 67 proc. Kolejny krok w podróży klienta – aktywacja usług cyfrowych wygląda już nieco gorzej, analiza wykazała tylko 52 proc. zgodności z najlepszymi praktykami na rynku. Relatywnie najsłabiej wypadła ocena możliwości rozwoju relacji z bankiem przez klienta za pośrednictwem bankowości internetowej lub mobilnej. Tylko 27 proc. funkcjonalności zgodnych jest z najlepszymi praktykami rynkowymi. Poziom ten spada do zaledwie 10 proc. przy sprawdzaniu możliwości zakończenia relacji z bankiem poprzez kanały cyfrowe. – „O ile można zrozumieć, że ułatwienie zamknięcia konta nie jest najwyższym priorytetem banków, to niska ocena funkcjonalności kanałów cyfrowych w zakresie rozwijania relacji z klientem, który już aktywnie z nich korzysta należy uznać za istotne zaniechanie – mówi Daniel Martyniuk, Dyrektor w Deloitte Digital – Aktywny klient cyfrowy pozostawia bardzo wiele informacji, które mogą podpowiedzieć, co może być mu w przyszłości potrzebne, a co za tym idzie pozwolić bankowi zaproponować mu odpowiednie rozwiązanie w postaci produktu lub usługi. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby proces zakupu kolejnego produktu czy usługi rozpoczynał się, a nawet kończył, poprzez bankowość mobilną lub internetową – dodaje.

Analiza Deloitte wykazała, że dwa najbardziej popularne produkty bankowe – kredyt gotówkowy i kredyt hipoteczny, są obecnie jednymi z najsłabiej zdigitalizowanych produktów. Najlepiej pod tym względem natomiast wypadają oczywiście rachunki osobiste oraz karty debetowe.

Poza wymiarem funkcjonalności systemów bankowych w kanałach cyfrowych badanie Deloitte objęło aspekt doświadczenia użytkownika (UX). Średni czas logowania do serwisu internetowego wynosi w badanych bankach 7,6 sekund, w kanale mobilnym jest nieco dłuższy i trwa 8,5 sekund. Przez aplikację łatwiej natomiast wykonać przelew (średni czas to 25 sekund przy 33 dla bankowości internetowej) oraz sprawdzić historię transakcji na koncie (54 proc. badanych za pierwszym razem znalazło właściwą opcję w aplikacji mobilnej, podczas gdy w systemie internetowym zaledwie 32 proc.).

– Kanał mobilny już wyprzedził kanał internetowy pod względem łatwości korzystania przez klienta. Wraz z rozwojem funkcjonalności dostępnych za pośrednictwem aplikacji mobilnych przewaga ta będzie rosła – uważa Daniel Martyniuk. – Jednak ważne jest, aby dodawanie nowych funkcjonalności do aplikacji mobilnych nie odbywało się kosztem intuicyjności obsługi, która dziś jest dużą zaletą kanału mobilnego. Nasze badanie wykazało, że dynamiczne dodawanie coraz to nowych funkcjonalności do aplikacji bankowości mobilnej niejednokrotnie odbywa się kosztem łatwości obsługi i doświadczenia klienta.– dodaje.

Największa liczba funkcjonalności wcale nie gwarantuje, że bank będzie postrzegany przez klientów jako innowator. Nie widać prostej korelacji pomiędzy subiektywną percepcją, a obiektywnym stopniem innowacyjności banków. Badanie zrealizowane przez ekspertów Stratosfera by Deloitte pokazało, że są banki, które mimo mniejszej liczby funkcjonalności udostępnianych klientom są przez nich postrzegane jako te, które wyznaczają trendy, natomiast niektórzy z faktycznych liderów funkcjonalności plasują się w takim zestawieniu niżej.

– Kanały cyfrowe są znacznie tańsze w obsłudze oraz o wiele lepiej odpowiadają na współczesne potrzeby coraz liczniejszej grupy klientów. W ich wykorzystaniu wciąż drzemie ogromny potencjał przychodowy dla banków. Zważywszy na obecne uwarunkowania rynkowe i rosnącą presję na zwiększanie efektywności, banki muszą nauczyć się sprzedawać produkty i usługi przez aplikacje mobilne oraz systemy bankowości elektronicznej, tak jak już dziś z powodzeniem robią to firmy pożyczkowe czy podmioty z szeroko rozumianego sektora FinTech – podsumowuje Daniel Martyniuk z Deloitte.

2016-06-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców