PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościBanki wcisnęły ubezpieczenia, teraz zwrócą pieniądze

Banki wcisnęły ubezpieczenia, teraz zwrócą pieniądze

Aktualności 11.05.2011 (08:20)
Kredyty

Znany na całym świecie ubezpieczyciel, wyrokiem sądu, zwróci klientom z Wysp Brytyjskich kilka miliardów funtów za bezpodstawne wymuszanie polis od niewypłacalności. Naciągano na nie m.in. przy okazji sprzedaży kredytów hipotecznych.

Dopiero co chwalił się zyskiem za ubiegły rok, dziś Lloyd’s of London ma mniej powodów do radości. Najbliższe miesiące uszczuplą środki banku o ponad 3 mld funtów. Nakazem sądu, pieniądze wrócą do klientów, których naciągnięto na często bezużyteczne polisy przy okazji sprzedaży produktów bankowych. To swoiste zwieńczenie walki, jaką od kilku lat brytyjski organ nadzoru nad rynkiem usług finansowych (FSA) toczy z bankami stosującymi wobec klientów agresywną sprzedaż produktów.

Niechciane, niepotrzebne, bezzasadne polisy

Jeszcze do niedawna wydawało się, że w towarzystwie kredytów hipotecznych sprzedać da się wszystko. W imię realizacji marzenia o własnym kącie, klienci poświęcają wiele i nabywają wiele, nierzadko wbrew ekonomicznemu rachunkowi i zdrowemu rozsądkowi. Na tej fali ‘podbijano’ sprzedaż kont, kart kredytowych i szeregu ubezpieczeń. Teraz okazuje się, że kilka banków poszło o krok za daleko. Niedawnym wyrokiem brytyjskiego sądu, znane na całym świecie instytucje będą zmuszone zweryfikować tzw. ubezpieczenia niewypłacalności, dodawane do kredytów często bez wiedzy albo wbrew potrzebom klientów. 

Bieg wydarzeń potoczyłby się pewnie inaczej, gdyby nie kryzys – postrach klientów – tak skuteczny, że aż zyskowny. Bo oto jako środek na uspokojenie nastrojów, udało się aplikować kredytobiorcom produkty zabezpieczające spłatę zobowiązania wobec instytucji bankowej w razie choroby, utraty pracy czy innych problemów z płynnością. Tym sposobem w portfolio ubezpieczycieli zagościły polisy PPI (ang. payment protection insurance). 

Trudno byłoby negować ubezpieczanie ryzyka tam, gdzie jest nadmiernie wysokie, z racji choćby takiego, a nie innego statusu klienta. Co innego, gdy mowa o bezczelnym handlu produktami, które sprzedaje się jako niezbędne, mimo że takimi nie są. Właśnie do takich manewrów dochodziło na Wyspach. Pod tysiące umów kredytowych z automatu podpinano produkty ubezpieczeniowe, bez informowania klienta o ich fakultatywnym charakterze i możliwości odmowy. 

Nie dość, że polisy były niepotrzebne, często były też bezzasadne – ich nabywcami stawali się m.in. klienci, którym i tak nie przysługiwałoby odszkodowanie. Jedni z nich wykonywali pracę tymczasową, inni byli w sposób bezpośredni zagrożeni zwolnieniem, stan zdrowia kolejnych rodził podejrzenia o wcześniejszych dolegliwościach. Tymczasem w szczegółowych warunkach polis PPI, na przykład takich z oferty banku Barclays zapisano, że polisa nie zadziała, jeśli:

  • do zwolnienia pracownika dojdzie w ciągu 60 dni od momentu jej podpisania,
  • w momencie zakupu polisy pracownik wiedział o bezpośrednim zagrożeniu zwolnieniem albo miał powody przypuszczać, że do rozwiązania stosunku pracy dojdzie w niedługim czasie,
  • praca ma charakter sezonowy lub tymczasowy,
  • ubezpieczony miał problemy ze zdrowiem, których nie zgłosił ubezpieczycielowi itd.

Uparta i bezwzględna polityka sprzedażowa uczyniła tym samym całe rzesze klientów posiadaczami produktów, z których nie mogliby skorzystać, z których skorzystać nie musieli, a które istotnie podnosiły całkowity koszt zaciąganego w banku długu.

Chciwość nie popłaca

Cały proceder stał się tajemnicą Poliszynela, a brytyjski organ nadzoru nad rynkiem usług finansowych (FSA) od 2006 roku głośno podnosił sprawę polis, na jakie nagabywani są klienci banków. Tego typu zarzuty stawiano 24 instytucjom finansowym, zrzeszonym w ramach Stowarzyszenia Brytyjskich Banków (BBA). Dopiero pod koniec kwietnia br. Sąd Wysokiej Instancji oficjalnie uznał te praktyki za naganne, nakazując bankom zwrot pieniędzy pokrzywdzonym klientom i przegląd . Chociaż do 10 maja przysługiwało bankom prawo do odwołania się od tego wyroku, Lloyd’s (od pół roku pod rządami Antonio Horta-Osorio) zapowiedział, że tego nie zrobi i od razu rozpocznie przyznawanie odszkodowań. Z tego tytułu w samej Wielkiej Brytanii do kieszeni klientów trafić może 3,2 mld funtów, w Irlandii – kolejne 1,1 mld funtów. 

Okazuje się, że sprawa która rozbrzmiała w kontekście Lloyd’s (udział w rynku polis PPP szacuje się na ok. 30%), dotyczy także innych banków. Również Barclays (około 14%) publicznie ogłosił, że dokona przeglądu sprzedawanych przez siebie ubezpieczeń niewypłacalności i przeznaczył 1 mld funtów na rezerwę z tego tytułu. W kontekście tej samej sprawy przewijają się też nazwy banków Royal Bank od Scotland i HSBC. Jak podają zagraniczne media, koszt rozliczenia się z klientami z polis tego typu może kosztować całą branżę aż 8 mld funtów.

Czas podnieść ręce do góry

Brytyjski przypadek każe zadać sobie pytanie o to, gdzie kończy się cross-selling (tzw. sprzedaż krzyżowa), a gdzie zaczyna mis-selling (sprzedaż chybiona, agresywna). Dla nikogo nie są zaskoczeniem ani konieczne do wypełnienia plany sprzedażowe, ani chęć puszczenia w obieg jak największej puli produktów. Tzw. sprzedaż wiązana święci dziś triumfy również w polskich bankach – w powiązaniu z kredytami n a potęgę sprzedaje się konta, karty i polisy. U podłoża cross-sellingu leżało oferowanie korzystniejszych parametrów produktów tym klientom, którzy zdecydują się także na inne pozycje z oferty banku. Dzisiaj te bonusy coraz częściej mają wirtualny charakter, a klienta nie pyta się o zdanie, lecz stawia przed faktem dokonanym.

Stąd rodzące się podejrzenia o nieetyczny wymiar praktyk niektórych instytucji. Jak wiadomo to, co nieznane, trudniej zrozumieć, stąd lakonicznie podane klientowi informacje mogą skutecznie odwieść go od zadawania dodatkowych pytań i przyspieszyć podpisanie umów na kolejne produkty bankowe – nieraz nie tylko niepotrzebne, ale wręcz niewskazane, bo zbyt kosztowne lub całkowicie bezzasadne.

Teoretycznie klient zawsze może odmówić, wszak to mocą jego podpisu kolejny produkt zyskuje status ‘sprzedany’. Dość jednak zajrzeć do własnej teczki z dokumentami, by przekonać się ile spośród schowanych tam umów podpisano z pełną świadomością, w odpowiedzi na konkretną potrzebę i jak daleko teoria leży od praktyki. 

Źródło: Bankier.pl

kredyty gotówkowe kredyty mieszkaniowe Malwina Wrotniak ubezpieczenia 2011-05-11
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kredyty gotówkowe kredyty mieszkaniowe Malwina Wrotniak ubezpieczenia

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców