Który bank oferuje najlepsze konto, a który kredyt? Gdzie klienci są obsługiwani lepiej niż u konkurencji? Jakie było najciekawsze wdrożenie typu „fin-tech” ostatniego roku? Wiemy już, w jakich kategoriach toczyła się będzie walka o statuetki Złotego Bankiera 2019. Rusza dziesiąta, jubileuszowa edycja projektu, w którym redakcje Bankier.pl, PRNews.pl i „Pulsu Biznesu” razem z partnerami merytorycznymi wskazują firmy proponujące najlepsze produkty i najwyższej jakości usługi finansowe.
Złoty Bankier to największy w kraju projekt badawczy dotyczący poziomu obsługi bankowej, jakości produktów, komunikacji reklamowej i w mediach społecznościowych oraz społecznego zaangażowania banków. Jedną z tegorocznych nowości jest kategoria „Innowacja FinTech”, w ramach której o statuetkę mogą zawalczyć nie tylko banki, fintechy, ale i na przykład firmy ubezpieczeniowe.
Złoty Bankier – jak wybierzemy najlepszych?
Złoty Bankier to największe wyróżnienie na polskim rynku bankowym, przyznawane przez klientów i ekspertów branżowych od 2009 roku. Wyróżnia banki, które w swojej działalności stawiają na najlepsze praktyki rynkowe oraz oferują produkty odpowiadające potrzebom klientów.
Dzięki współpracy redakcji Bankier.pl, PRNews.pl, „Pulsu Biznesu” z partnerami merytorycznymi – Kantar TNS i Obserwatorium.biz oraz ekspertami branżowymi, przy jednoczesnym współudziale internautów, badanie Złoty Bankier będzie prowadzone kilkutorowo.
Złoty Bankier 2019 – kategorie
Kategoria główna:
Złoty Bank 2019 – Najlepsza wielokanałowa jakość obsługi
Kategorie konkursowe:
Najlepsze konto osobiste
Najlepsza karta kredytowa
Najlepszy kredyt gotówkowy
Najlepszy kredyt hipoteczny
Spot reklamowy
Bank wrażliwy społecznie
Social media
Kategorie specjalne:
Bezpieczeństwo
Innowacja FinTech*
* kategoria, w ramach której rywalizować mogą nie tylko banki, ale też inne firmy mogące pochwalić udanym wdrożeniem innowacyjnych rozwiązań typu FinTech
Przyznamy statuetki w kategorii głównej oraz siedmiu podstawowych kategoriach konkursowych. Oprócz tego wręczone zostaną dwie nagrody specjalne.
Jedna kategoria główna
Najważniejszy tytuł, o który ubiegać się będą mogły wyłącznie banki, to:
- Złoty Bank 2019 – Najlepsza wielokanałowa jakość obsługi
Otrzyma go ten bank, który wypadnie najlepiej w badaniu jakości obsługi, przeprowadzonym przez Kantar TNS oraz Obserwatorium.biz. Przedstawiciele ocenianych w tym roku 16 banków powinni spodziewać się 915 wizyt tajemniczych klientów w placówkach, w których będą usiłowali otworzyć 102 rachunki osobiste oraz aktywować dostęp do bankowości internetowej i mobilnej. Oprócz tego zespół badawczy podejmie 960 kontaktów zdalnych z bankami, by móc ocenić standardy obsługi także w przypadku, gdy klient próbuje załatwić swoją sprawę telefonicznie lub za pomocą e-komunikatorów. Dodatkowo analitycy spędzą 100 godzin, skrupulatnie badając użyteczność systemów bankowości elektronicznej (internetowej i mobilnej). 60 dni będzie trwał z kolei audyt bezpieczeństwa tychże systemów.
Badane jakości obsługi zostanie podzielone na 4 etapy: poszukiwanie informacji, porównywanie ofert, zakup i aktywacja oraz ergonomia procesów. Konkurentów pokona ten bank, który uzyska sumarycznie najwięcej punktów w całym procesie oceny.
Siedem kategorii konkursowych
Oprócz tego banki staną do rywalizacji w czterech kategoriach produktowych, walcząc o statuetkę za:
- Najlepsze konto osobiste
- Najlepszą kartę kredytową
- Najlepszy kredyt gotówkowy
- Najlepszy kredyt hipoteczny.
Badanie oferty poprowadzą redaktorzy Bankier.pl i PRNews.pl na co dzień zajmujący się analizowaniem warunków rachunków bankowych, kart kredytowych, pożyczek gotówkowych czy kredytów hipotecznych. W I kwartale 2019 roku banki będą trzykrotnie ankietowane w zakresie sprzedawanych produktów, a ich oferta zostanie drobiazgowo prześwietlona i porównana z konkurencją pod kątem funkcjonalności dla grup klientów o zróżnicowanych profilach. Statuetki zostaną przyznane instytucjom, których oferta okaże się najbardziej konkurencyjna i wszechstronna dla klientów.
Tak jak w poprzednich latach, Złoty Bankier trafi również do najlepszych w kategoriach:
- Spot reklamowy
- Bank wrażliwy społecznie
- Social media
Zgodnie z tradycją, swój udział w wyborze zwycięzców będą mieli internauci. W zaplanowanym na marzec 2019 r. głosowaniu wskażą swoje ulubione kampanie reklamowe banków, najbardziej doceniane inicjatywy prospołeczne oraz wyróżniającą aktywność banków w mediach społecznościowych.
Na ostateczną ocenę, oprócz głosów czytelników, złożą się także wskazania ekspertów z branży.
Dwie kategorie specjalne
Podobnie jak w poprzedniej edycji, tak i tym razem uhonorowane zostaną banki oceniane najwyżej w kategorii:
- Bezpieczeństwo
Informacji o dobrych praktykach w tym zakresie dostarczy 2-miesięczny audyt bezpieczeństwa systemów bankowości internetowej i mobilnej, prowadzony przez Obserwatorium.biz oraz Securing. Partnerem badania jest będzie serwis Zaufana Trzecia Strona. Analitycy przeprowadzą testy zabezpieczeń i stabilności serwerów bankowych. Sprawdzą zgodność standardów banków z najlepszymi praktykami w tym zakresie. Ocenią m.in. jakość haseł i procedury ich odzyskiwania, poufność połączenia między bankiem a klientem oraz przejawy edukowania klientów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Nowością w ramach jubileuszowej X edycji projektu Złoty Bankier będzie kategoria:
- Innowacja FinTech
Organizatorzy nagrodzą najbardziej udane wdrożenie innowacyjnego rozwiązania w zakresie usług finansowych. To wyjątkowa kategoria rankingu Złoty Bankier, bowiem swoimi osiągnięciami mogą pochwalić się nie tylko banki. Zgłoszeń mogą dokonywać m.in. start-upy, ale i inne firmy, które w ostatnim roku z sukcesem wprowadziły na rynek finansowy innowacyjne rozwiązanie.
Charytatywny Złoty Bankier
Kolejny rok z rzędu chcemy, żeby Złoty Bankier miał też swój charytatywny wymiar. Dlatego w styczniu 2019 r. ponownie włączymy się w zbiórkę pieniędzy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Na licytację trafi m.in. podwójne zaproszenie na zamkniętą galę z udziałem przedstawicieli sektora finansowego, podczas której ogłosimy zdobywców Złotych Bankierów 2019. Ponadto po raz pierwszy do wygrania będzie udział w prowadzonym przez redaktora naczelnego programie #ZapytajBankiera.
Szczegółowe warunki udziału w tegorocznym rankingu „Złoty Bankier”, a także zwycięzców ostatnich edycji można sprawdzić na stronie zlotybankier.pl.