Stały kontakt z oknem internetowego konta bankowego jest coraz bardziej powszechny. 20% klientów internetowych banków codziennie loguje się do swojego rachunku, zamieniając tym samym okienko tradycyjnej kasy na internetowe okno rachunku bankowego. Posiadacze internetowego konta w banku najczęściej logują się do niego 3-6 razy w tygodniu.
Rachunek internetowy nadal wykorzystywany jest najczęściej do sprawdzania salda, rzadziej do dokonywania przelewów. – E-konto – wciąż służące głównie jako wirtualna wersja wydruku z konta – stopniowo będzie zastępować wizytę w banku, lub raczej będzie czymś więcej niż ona oferując łatwy i szybki dostęp do pełni usług – przewiduje Joanna Opoczyńska, koordynator badania.
Regularny kontakt i doświadczenie w korzystaniu z usług e-bankowości sprawia, że Polacy stale podnoszą poprzeczkę wymagań wobec banków. Pewne czynniki – jak zabezpieczenia, opłata za przelewy – uznają za standard (nadal bardzo ważny), ale relatywnie mniej wpływają one na konkurencyjność oferty danego banku.
Wzrasta „inteligencja internetowa” Polaków, co ma wpływ na szczególnie silne w 2008 roku przywiązywanie wagi do funkcjonalności i użyteczności stron transakcyjnych rachunku. Konto internetowe staje się substytutem tradycyjnego konta – stąd rośnie też znaczenie nieograniczoności operacji możliwych do wykonania via Internet.
Polacy polubili SMSowy kontakt ze światem. Stąd połączenie SMSkodów i internetowego konta bankowego bardzo wyraźnie zdobywa zaufanie klientów e-bankowości. Coraz chętniej korzystają z SMSów podczas autoryzacji transakcji w bankach internetowych. Sukcesywnie i znacząco spada natomiast popularność duetu: internetowe konto i papierowa karta kodów jednorazowych (53%). Podpis elektroniczny to wciąż mało popularna forma autoryzacji transakcji – korzysta z niej niespełna 6% posiadaczy rachunków.
O ile telefon komórkowy jest coraz bardziej popularny przy autoryzacji transakcji, o tyle dostęp do konta bankowego za pomocą telefonu komórkowego to nadal rzadkość. Zdecydowanie marginalizuje się rola telefonu stacjonarnego jako formy dostępu do rachunku. Zdecydowana większość posiadaczy e-rachunku (98,7%) używa do tego celu Internetu.
Wyniki badania podsumowuje Joanna Opoczyńska, Project Manager, ARC Rynek i Opinia
Internet w domowych finansach to już standard. A tak dynamicznie rosnąca liczba internetowych kont bankowych ściśle wiąże się „otwarciem” Polaków na ofertę innych banków niż podstawowy, szczególnie z zaciąganiem w nich kredytów hipotecznych.
Wzrost dostępności usług bankowych online oznacza coraz większe wymagania Polaków. Idealne internetowe konto bankowe powinno więc już nie tylko umożliwiać ekspresowy dostęp do salda, ale też „przyjazne” dokonywanie przelewów.