Haker, któremu udało się kilka miesięcy temu wejść do systemu informatycznego Plus Banku rozpoczął publikowanie zdobytych w ten sposób danych. Bank nie ugina się pod presją cyberszantażysty i wydaje kolejny komunikat.
W mijającym tygodniu pisaliśmy o sprawie włamania do PlusBanku. Przypomnijmy, że haker o pseudonimie Razor zażądał od instytucji 200 tys. zł okupu w zamian za powstrzymanie się od ujawnienia zdobytych we włamaniu informacji. Na potwierdzenie, że incydent rzeczywiście miał miejsce włamywacz umieścił w internecie informacje o historii transakcji i produktach powiązanych z jednym z rachunków. W weekend w sieci miała zostać umieszczona kolejna porcja informacji.
Haker spełnia groźbę
Wczoraj po godzinie 23 serwis „Zaufana Trzecia Strona”, który jako pierwszy opublikował informację o włamaniu i który miał kontakt z hakerem, opublikował wpis, w którym donosi, że włamywacz spełnił swoją groźbę. Na forum działającym w sieci Tor pojawiło się oświadczenie hakera oraz link do pliku zawierającego dane 500 klientów biznesowych PlusBanku. Znajdują się w nich m.in. dane osobowe, dane kontaktowe, informacje o rachunkach wraz z saldami oraz dane o transakcjach kartami płatniczymi.
Włamywacz poinformował, że bank nie próbował się z nim skontaktować i jednocześnie proponuje, aby instytucja wpłaciła 200 tys. zł na cel charytatywny, co ma powstrzymać dalsze wycieki. Haker planuje co tydzień prezentować kolejną porcję informacji.
Bank informuje – nie będziemy negocjować
Dziś rano bank przesłał do mediów komunikat, w którym ponownie wskazuje, że pieniądze klientów są bezpieczne. „Sprawa, o której donoszą media jest wydarzeniem historycznym, atak miał miejsce kilka miesięcy temu, a reakcja Banku była natychmiastowa: systemy zostały wzmocnione i dodatkowo zabezpieczone. W obliczu zdecydowanego oporu PlusBanku, przestępcy przyjęli obecnie metodę szantażu, polegającą na próbie wymuszenia od Banku kwot pieniężnych w zamian za nierozpowszechnianie w mediach informacji o incydencie. PlusBank stoi na stanowisku, że bezpieczeństwo klientów i reputacja Banku stanowią najwyższy priorytet, dlatego też z osobami jawnie łamiącymi porządek prawny, których działania wymierzone są przeciwko Bankowi i jego klientom, nie prowadzi żadnych negocjacji” czytamy w informacji.
PlusBank informuje także, że na współpracuje z organami ścigania oraz KNF i Związkiem Banków Polskich. „Jesteśmy przekonani, że twarda postawa Banku, a także wzmocnienie systemów bezpieczeństwa w dziedzinie prewencji związanej z bezpieczeństwem teleinformatycznym, działania Prokuratury i Policji oraz pozostałych instytucji, zaprowadzi przestępców w niedługiej perspektywie przed wymiar sprawiedliwości” wskazano w oświadczeniu.
/mk