Jednym z największych wyzwań na ten rok, to masowe włączanie placówek banku do Zintegrowanego Systemu Informatycznego. Wszyscy – zarówno w samym banku jak i cała konkurencja – wstrzymują wdech przed tym procesem. Jeśli nie będzie zbyt dużych opóźnień, to PKO BP może na rynku bardzo zamieszać. Pekao S.A. jeszcze trochę będzie zajęte fuzją – potem niezależnie co z niej wyjdzie, Bank będzie musiał zająć się wewnętrzną reorganizacją. A z działającą Alnovą i swoją obecną infrastrukturą, PKO BP byłoby jak walec. Nawet bez aliansu z Pocztą Polską, czy wchodzenia do BOŚ Banku. Jednak jak z tym wdrożeniem będzie – to się dopiero okaże.
Nie przeszkadza to jednak prowadzić równolegle prac nad przyszłym systemem internetowym. Poligonem doświadczalnym pozostaje Inteligo. Nie wiemy, czy to ostre testowanie było powodem ostatnich ciągłych awarii systemu, ale za to odkryliśmy, że w niedługim czasie klienci będą mogli łatwo przystąpić do Bankowy OFE, a także na bieżąco kontrolować stan swojego rachunku emerytalnego. Świadczy o tym pojawiająca się co jakiś czas w dziale Inwestycje nowa zakładka – „Bankowy OFE”. To oczywiście niezamierzony błąd – no ale dzięki temu sprawa się wydała.
Samo Inteligo nie zaprzeczyło, że takie wdrożenie ma mieć miejsce. Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi, kiedy konkretnie w systemie transakcyjnym pojawi się ta nowa funkcjonalność. Wydaje się jednak, że to kwesta co najwyżej miesiąca, maksymalnie dwóch. (chociaż tym razem nie chcemy tak spekulować – w przypadku mBanku tak robiliśmy i jak widać zapowiadane przez nas rzeczy weszły z ponad miesięcznym opóźnieniem – no ale tak to jest póki się wszystkiego nie przetestuje).
Widać zatem wyraźnie, że chociaż samo PKO BP nie jest tak jak BRE Bank zwolennikiem otwartej na produkty konkurencji platformy, to z drugiej strony dba o sprzedaż krzyżową w internecie w ramach swojej grupy kapitałowej. Z jednej strony mamy bowiem PKO CS, Bankowy OFE, a z drugiej bliskich partnerów biznesowych – PZU i Skarbu Państwa (dla obligacji). Sprawia to, że przy takiej liczbie klientów korzystających z internetu, jak również z takim potencjałem na przyszłość – Bank prawdopodobnie bez problemu przekroczy potrzebną w takich projektach masę krytyczną.
Sukces wdrożenia i akwizycji klientów w ramach PKO Inteligo szybko udowodnił niedowiarkom, że nawet taki moloch jak chce to potrafi. Czy przy wdrażaniu zintegrowanego systemu informatycznego będzie podobnie? Praktyka każe mówić, że nie… Jak będzie w rzeczywistości – przekonamy się już za kilka miesięcy.