Na koniec 2018 r. z bankowości mobilnej korzystało już ponad 11 mln osób, a z bankowości internetowej 17 mln. Szybko zmniejsza się dystans między liczbą użytkowników obu form e-bankingu.
Pierwsze konto z obsługą internetową zostało uruchomione w 1998 r. Dokonał tego Powszechny Bank Gospodarczy w Łodzi. Dwa lata później na rynku działały już pierwsze banki wirtualne, a bankowość internetowa debiutowała w kolejnych bankach „marmurowych”. Jak wynika z danych Związku Banków Polskich, w roku 2008 z bankowości internetowej korzystało już 6 mln osób. Na koniec III kwartału 2018 r. – 17,3 mln.
Rzadko się o tym wspomina, ale bankowość mobilna jest równie leciwa jak bankowość internetowa. Pierwsze usługi pojawiły się jeszcze przed rokiem 2000. Początkowo w tym celu wykorzystywano protokół WAP, aplikacje instalowane na kartach SIM (SIM-Toolkit), a nieco później aplikacje pisane w Javie. Na tym etapie była to jednak ciekawostka, z której prawie nikt nie korzystał.
Przełom nastąpił w 2009 r. kiedy to pojawiła się pierwsza aplikacja mobilna na system iOS. Był to Mobilny Bank Raiffeisena. Od tego momentu można datować rozkwit „współczesnej” bankowości mobilnej. W ciągu kolejnych lat większość banków udostępniła aplikacje mobilne na iOS, a później na Androida.
Z danych PRNews.pl wynika, że na koniec 2018 r. z bankowości mobilnej korzystało już ponad 11 mln klientów banków. Przy czym przyjmujemy tu szeroką definicję – do użytkowników aplikacji doliczamy klientów, którzy korzystają z serwisów lite, RWD, a nawet logują się do standardowych serwisów transakcyjnych z poziomu urządzenia mobilnego. Użytkowników aplikacji było w grudniu 2018 r. 8,5 mln.
Jeśli zestawimy ze sobą dane o liczbie użytkowników bankowości mobilnej i internetowej, to zauważymy, że dystans w liczbie użytkowników obu systemów szybko się zmniejsza. O ile w 2012 roku różnica między liczbą użytkowników bankowości mobilnej i internetowej wynosiła 12 mln klientów, to pod koniec 2018 r. już tylko 6 mln.
Nasuwa się więc pytanie, kiedy – i czy w ogóle – liczba użytkowników obu systemów się zrówna. Liczba klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej rośnie o kilka procent rocznie. W przypadku bankowości mobilnej wzrosty są dwucyfrowe (+25 proc. rdr w 2018 r.). Warto w tym kontekście przypomnieć jeszcze, że rośnie nowe pokolenie klientów, które nie korzysta już na co dzień z PC-tów do bankowania. Klientów określanych w żargonie terminem mobile only jest już około 4 mln.