PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościNieruchomościDeweloperzy kontra kryzys – najgorsze za nami?

Deweloperzy kontra kryzys – najgorsze za nami?

Nieruchomości 29.04.2010 (09:33) artykuł nadesłany

Kryzys, kryzys i jeszcze raz kryzys –  przez ostatnie miesiące to najczęściej wymawiane przez media słowo. Spowolnienie gospodarcze w różnym stopniu dotknęło niemal każdego. Dla deweloperów kryzys był szczególnie odczuwalny. Banki zaostrzyły politykę kredytową powodując tym samym trudności w finansowaniu zakupu nieruchomości, wpłynęły także na możliwości kredytowania inwestycji dla samych deweloperów. Firmy  musiały zweryfikować swoje plany i dostosować ofertę  mieszkań nie  tylko do potrzeb, ale i możliwości swoich klientów.

Grunt to niska cena

W dobie kryzysu, gdy dla potencjalnego nabywcy liczyła się każda złotówka, cena mieszkania zaczęła odgrywać kluczową rolę. Deweloperzy, którzy rozpoczęli inwestycje w okresie prosperity, mieli do wyboru dwa wyjścia – albo w szybkim tempie przystosować ceny mieszkań do sytuacji na rynku, albo wstrzymać się ze sprzedażą w oczekiwaniu na stabilizację. Ci, którzy wybrali obniżkę cen, rezygnowali z wysokiej marży, by osiągnąć konkurencyjną cenę.

– O ile wcześniej o zakupie mieszkania decydowała lokalizacja, metraż  czy jego układ, obecnie to właśnie cena odgrywa kluczową  rolę na rynku nieruchomości. Z uwagi na sytuację gospodarczą znacznie obniżyliśmy marżę, dostosowując ceny mieszkań do realnych możliwości nabywców. Dzięki temu, w naszej ofercie można kupić własne „M” już od 4949 brutto za metr kwadratowy – mówi Bartłomiej Rzepa, Prezes Wawel Service.  

Mniejsze znaczy lepsze

W okresie dobrej koniunktury firmy deweloperskie stawiały na duże mieszkania. Koszt ich budowy jest bowiem znacznie bardziej opłacalny, zważywszy na koszty materiałów i podłączenia mediów. Nabywcy chętniej też kupowali większe mieszkania, ponieważ cena metra kwadratowego większej nieruchomości była niższa. Gdy media alarmowały o pogorszeniu sytuacji gospodarczej, preferencje zakupowe Polaków zmieniły się, a i o kredyt było znacznie trudniej. Wobec tego, to właśnie małe mieszkania zaczęły cieszyć się popularnością. Obecnie najlepiej sprzedają się te o powierzchni ok. 50 m2 i choć deweloperzy zaczęli dostosowywać swoją ofertę do takiej tendencji na rynku, małych mieszkań wciąż brakuje.  

Rodzina na Swoim

Niewątpliwym hitem okazał się rządowy program Rodzina na Swoim. Dzięki niemu nabywcy mogli uzyskać dopłatę ze Skarbu Państwa na spłatę 50% odsetek od kredytu przez pierwsze 8 lat jego spłaty. Mieszkania dostępne w kredycie preferencyjnym sprzedawały się znacznie lepiej, więc deweloperzy starali się dostosować ofertę do wymagań programu.

– Program Rodzina na Swoim zachęcił wielu Polaków do zakupu nieruchomości i skorzystania z rządowych dopłat. Jednak nie wszyscy deweloperzy oferowali mieszkania, które pozwalały na takie sfinansowanie kredytu. Wawel Service specjalizuje się w budowie tanich mieszkań i niemal wszystkie z nich dostępne są w programie – mówi Rzepa.

Rząd zastanawia się  nad wprowadzeniem podobnych udogodnień dla singli. Preferencyjny kredyt dla osób samotnych i bezdzietnych z pewnością zachęci wiele z nich do kupna własnego „M”, a deweloperzy będą zmuszeni ponownie dostosować swoją ofertę do nowego programu. Tym razem to mieszkania jednopokojowe będą najbardziej poszukiwane.

Targi, giełdy i gratisy

Firmy deweloperskie, szukające metody dotarcia do szerszej grupy potencjalnych klientów, coraz liczniej brały udział w targach i giełdach. Taka forma promocji jako jedyna daje możliwość osobistego kontaktu z przyszłym nabywcą. Dzięki bezpośredniej rozmowie można dokładnie dostosować ofertę do oczekiwań i możliwości klienta. Deweloperzy prześcigali się w pomysłach na aranżacje stoiska, by tylko przykuć uwagę odwiedzających targi. Wiele z nich oferowało specjalne promocje i gratisy. Dokonując rezerwacji mieszkania podczas giełdy, można było uzyskać dodatkowy rabat, bezpłatne miejsce parkingowe, sprzęt AGD i RTV, czy nawet wycieczki zagraniczne. Targi i giełdy mieszkaniowe cieszyły się dużym zainteresowaniem, zważywszy na możliwość kompleksowej obsługi związanej z zakupem nieruchomości. Wśród wystawców znaleźli się bowiem nie tylko deweloperzy i agencje nieruchomości, ale także doradcy finansowi i przedstawiciele banków.  

Metod radzenia sobie z pogorszeniem koniunktury było wiele. Deweloperzy starali się  znajdować własne sposoby na pozyskanie nowych klientów i utrzymanie pozycji rynkowej. Firmy, które poradziły sobie z kryzysem powoli uruchamiają nowe inwestycje i realizują kolejne projekty. Media mówią o  stabilizacji sytuacji gospodarczej, a co za tym idzie – cen mieszkań. Wygląda na to, że najgorsze minęło. Czy zatem można przestać się starać?

– Niezależnie od sytuacji na rynku nieruchomości, deweloperzy wciąż muszą spełniać oczekiwania klientów i tak dostosować swoją ofertę, by była ona dla nich atrakcyjna. Dlatego, mimo dobrych wyników sprzedaży w ostatnim kwartale Wawel Service nie poprzestaje na sprzedaży jedynie gotowych mieszkań. Na wiosnę ruszamy z budową nowych inwestycji na krakowskich Klinach i warszawskim Mokotowie – mówi Bartłomiej Rzepa, Prezes Wawel Service.

Źródło: Times Square Public Relations

kryzys nieruchomości 2010-04-29
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kryzys nieruchomości

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców