Pierwsza edycja konkursu spotkała się z dużym zainteresowaniem instytucji kulturalnych i oświatowych w całej Polsce. W konkursie, którego celem jest dofinansowanie najciekawszych projektów kulturalnych aktywizujących lokalną społeczność, zarejestrowano blisko 240 projektów z całego kraju.
Ze zgłoszonych 240 projektów, aż 221 otrzymało rekomendację dyrektora oddziału Alior Banku i tym samym przeszło do drugiego etapu. Najwięcej projektów nadesłały instytucje kulturalne z województwa mazowieckiego (41), małopolskiego (40) oraz śląskiego (36). Zgłoszone projekty można zobaczyć na stronie internetowej.
Wśród zarekomendowanych projektów są m.in.: bezpłatne szkolenia internetowe dla dzieci i seniorów, dyskusyjny klub filmowy, warsztaty artystyczne, fotograficzne, taneczne, festiwale i koncerty muzyki klasycznej oraz organowej, zajęcia muzyczne dla osób niewidomych, warsztaty dziennikarskie, aktywne poznawanie lokalnej historii, kultury i zwyczajów, czy rekonstrukcja żywych szachów.
Kolejne etapy konkursu
W kolejnym etapie Kapituła Konkursu, w skład której wchodzą: Krystyna Janda, Bogumiła Wiesiołek z Narodowego Centrum Kultury, Wojciech Maziarski – redaktor naczelny „Newsweek Polska”, Grzegorz Jankowski – redaktor naczelny dziennika „Fakt” oraz Helene Zaleski, przewodnicząca Rady Nadzorczej Alior Banku i Cezary Smorszczewski, wiceprezes Alior Banku, oceni wartość merytoryczną projektów i wytypuje 16-20 najlepszych. Obrady Kapituły potrwają do 2 lipca. Wyboru ostatecznych zwycięzców każdej edycji – czterech najlepszych projektów – dokonają czytelnicy, którzy zagłosują w Internecie lub za pośrednictwem SMS-ów. Głosowanie i ostateczny wybór zwycięzców I edycji konkursu będzie trwało od 5 do 25 lipca 2010.
Co mogą zyskać laureaci?
„Dom z Wyższą Kulturą” to ogólnopolska akcja Alior Banku skierowana do ponad 6 tys. placówek kulturalnych (domów kultury, fundacji i stowarzyszeń, gminnych centrów kultury itp.). Zwycięzcy konkursu otrzymają na realizację swoich projektów 15 tys. złotych. Ponadto laureaci zostaną wyróżnieni jako najbardziej innowacyjne i przedsiębiorcze placówki kultury i oświaty oraz zdobędą okazję do zaprezentowania swojej działalności w prasie i Internecie. Opisy zwycięskich domów kultury przedstawione zostaną na łamach tygodnika „Newsweek Polska” oraz w dzienniku „Fakt”.
W ramach realizacji głównego celu konkursu – wspierania długotrwałych, pozytywnych zmian w działalności placówek upowszechniania kultury – zarządzający instytucjami, które zwyciężą w pierwszej edycji konkursu, wezmą udział w szkoleniu podnoszącym kompetencje menedżerskie (wybranym spośród oferty szkoleniowej programu Kadra Kultury NCK). Natomiast najbardziej kreatywny dyrektor domu kultury otrzyma nagrodę specjalną od Alior Banku i Narodowego Centrum Kultury: studia podyplomowe Marketing Kultury na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Źródło: Alior Bank