PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościFaktoring: prawdy i mity na temat usługi

Faktoring: prawdy i mity na temat usługi

Aktualności 05.01.2007 (15:02)

Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Factors Polska i vice-prezes Polskiego Związku Faktorów, jest przekonany, że z mitami dotyczącymi faktoringu należy walczyć. – Wśród przedsiębiorców funkcjonuje wiele obiegowych opinii, opartych na błędnych przekonaniach lub stereotypach. Warto z nimi walczyć, bo faktoring ma rynkowi naprawdę wiele do zaoferowania – tłumaczy. Demitologizując faktoring, Krzysztof Kuniewicz przedstawia najważniejsze, jego zdaniem, błędy w pojmowaniu tej usługi.

1. Nieprawda, że „faktoring jest dla słabych firm”

Kto patrzy na faktoring stereotypowo, prawdopodobnie założy, że jest on kołem ratunkowym dla firm słabych. Oferowanie kontrahentom płatności odroczonych o 30, 60 czy 90 dni to dzisiaj norma biznesu, jednak pojawienie się zatoru finansowego w firmie nie musi oznaczać, że przedsiębiorstwo to jest niewydolne lub źle zarządzane. Przypadki chodzą nie tylko po ludziach, ale i po firmach – pewnych wydarzeń nie da się po prostu przewidzieć. Nawet najlepsi odbiorcy potrafią zawieść lub zbankrutować. Dlatego faktoring przydaje się nie tylko tym, którzy już doświadczyli utraty płynności finansowej, ale też i tym, którzy chcą wyeliminować ryzyko, że brak płynności może się w ogóle pojawić.

Przede wszystkim jednak faktoring niesie wiele korzyści, które w ogóle nie wiążą się z kondycją firmy. Mowa o usługach dodanych faktoringu. Kompleksowa oferta faktorów zawiera bowiem nie tylko finansowanie bieżącej działalności klienta, ale także m.in. prowadzenie konta z jego należnościami oraz kontakty z kontrahentami. Pozwala to na outsourcing pewnych aktywności, które w przeciwnym wypadku firma – także świetnie prosperująca – musiałaby podejmować sama. Kiedy przedsiębiorca zdaje się na faktora, często może obniżyć koszty prowadzenia własnej działalności – nie ma już potrzeby zatrudniania pracownika wyłącznie do spraw związanych z kontrolą terminowości spłat odbiorców, tudzież do kontaktów z kontrahentami. Delegowanie tych obowiązków na faktora to bardzo często korzyść podwójna. Po pierwsze, za rozbudowaną opiekę nad kontem klienta faktorzy nie pobierają dodatkowych opłat, po drugie – dbają w jego imieniu o wzorowe relacje z kontrahentami.

Łukasz Tuszko, prezes firmy Eko BHL Sp. z o.o. stwierdza: – Faktoring daje nam możliwość uzyskania natychmiastowego przypływu gotówki zwłaszcza w okresie dynamicznego wzrostu sprzedaży. Dziś, kiedy szybki pieniądz jest źródłem dodatkowych korzyści, niezwłocznie zamieniamy na gotówkę nasze należności. Posiadane środki pozwalają nam uzyskać atrakcyjne rabaty u naszych dostawców co zwiększa naszą konkurencyjność na rynku. Wykorzystanie faktoringu to dla nas istotne narzędzie finansowania sprzedaży z odroczonym terminem płatności a także istotne wsparcie dla naszych odbiorców, którzy uzyskują bezpieczne dla siebie terminy płatności. Utrzymywanie jednocześnie kilku źródeł finansowania pozwala nam uniknąć lekcji z przeszłości kiedy zmiana polityki banku mocno ograniczyła nam finansowanie sprzedaży.

2. Nieprawda, że „faktoring jest drogi”

Kiedy mówi się, że coś jest drogie, trzeba odnosić to w relacji do innego przedmiotu. Niektórzy przedsiębiorcy mają przeświadczenie, że faktoring jest usługą drogą – droższą od kredytu. W niektórych przypadkach kredyt bankowy faktycznie jest tańszym rozwiązaniem. Jest to jednak uzależnione również od możliwości wynegocjowania z bankiem indywidualnych warunków kredytowania. Faktoring zawsze jest „krojony na miarę” – indywidualnie dla każdego klienta.

Licząc koszt faktoringu warto mieć w pamięci wspomniane już usługi dodane, które pozwalają – przy dobrym zarządzaniu – zaoszczędzić fundusze w innym sektorze aktywności przedsiębiorstwa. Trzeba pamiętać, że usługi związane z obsługą wierzytelności są w firmach faktoringowych wykonywane przez osoby specjalnie do tego delegowane. Innymi słowy, w zakresie opłaty prowizyjnej, którą klient płaci faktorowi, otrzymuje asystenturę osoby, dla której monitorowanie spłat i stanu konta klientów, a także kontrola opóźnień kontrahentów, są podstawowym zajęciem. Ponieważ osoba taka jest specjalistą i ma duże doświadczenie, klient otrzymuje kolejną wartość dodaną – zmniejszenie ryzyka strat z tytułu nieściągalności należności.

– Od kiedy skorzystaliśmy z faktoringu porównanie kosztu tej usługi do kredytu nie miało dla nas znaczenia – stwierdza Łukasz Tuszko. – W momencie kiedy sięgnęliśmy po tę usługę nie mieliśmy z czym porównywać jej kosztu ponieważ kredytu bankowego nam wówczas odmówiono. Zrozumieliśmy że faktoring od kredytu różni prawie wszystko oprócz tego, że jest to forma finansowania biznesu. Te różnice sprawiły, że niezależnie od kolei losu faktoring był i jest dla nas osiągalny. Dziś, porównując poniesione koszty z korzyściami jakimi są profesjonalna obsługa wierzytelności a ponad wszystko uratowanie znaczących kwot uznanych wcześniej za zagrożone, stwierdzam, że wcale nie były to bardzo wysokie koszty. Wykorzystanie faktoringu dziś, w czasach znacznie lepszych dla naszej firmy wciąż pozostaje elementem naszej strategii. To co było kiedyś narzędziem restrukturyzacji dziś jest narzędziem w zarządzaniu sprzedażą oraz w zarządzaniu finansami naszej firmy.

3. Nieprawda, że „tracę kontrolę nad wierzytelnościami”

Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się przekazywania swych wierzytelności zewnętrznemu podmiotowi. Powstrzymuje ich lęk przed utratą kontroli nad własnymi wierzytelnościami. Jest to obawa zupełnie irracjonalna – pracownicy firm faktoringowych są zobowiązani często kontaktować się z klientami, udzielając im wszelkich potrzebnych informacji dotyczących prowadzonych dla nich kont. Chociaż to faktor przejmuje realną odpowiedzialność za działania związane z obsługą należności, to jednak nigdy nie zbywa własnego klienta. Dobrym i powszechnym zwyczajem jest bieżące udostępnianie informacji o fakturach i spłatach. Niekiedy przez 24 godziny na dobę, za pomocą internetowego dostępu do kont klientów.

4. Nieprawda, że „pogorszy się moja relacja z odbiorcami”

Inna obawa polskich przedsiębiorców dotyczy pogorszenia się relacji z odbiorcami. Cedując należności na faktora, obawiają się oni zbytniego rozluźnienia kontaktu z kontrahentami, mogącego w efekcie – jak sądzą – grozić końcem współpracy. Jest to myślenie o tyle niefortunne, że relacje między faktorem i odbiorcami klienta pozostają zawsze w ścisłym związku z należnościami. Na wszystkich innych płaszczyznach z kontrahentem zawsze kontaktuje się odbiorca, odciążony jednak z niezręcznego czasem upominania się o zapłatę.

Dobrze wykorzystany faktoring może zresztą przyczynić się do czegoś zupełnie odwrotnego – czyli znacznego polepszenia się relacji z odbiorcami. Wystarczy, że firma – dzięki faktoringowi – zdecyduje się na wydłużenie im terminów płatności. – Dzięki faktorowi odbiorcy zyskują lepsze i pewniejsze źródło kredytu kupieckiego – dodaje Łukasz Tuszko.

– Przed kilkoma laty firma nasza miała poważne kłopoty z powodu opóźnień w spływie płatności od odbiorców naszej firmy – wspomina Tuszko . – Zawarte transakcje pomimo formalnej rentowności, faktycznie okazały się zgubne dla firmy. Opóźnienia w płatnościach od odbiorców spowodowały, że i my coraz gorzej płaciliśmy. W efekcie nasi dostawcy wstrzymywali dostawy a to z kolei groziło nam wypadnięciem z rynku. Zawarcie umowy faktoringu pozwoliło w krótkim czasie pozyskać środki finansowe potrzebne na odbudowę pozycji na rynku a także zrestrukturyzować nasz portfel należności. W efekcie faktoring pomógł nam i naszym odbiorcom, ponieważ pozwolił uniknąć sądowej windykacji, która w najlepszym wypadku mogłaby doprowadzić do upadłości części z naszych odbiorców. Stabilne finansowanie poprzez faktoring pozwoliło firmie mocno stanąć na nogach. Nasi odbiorcy wciąż są z nami i podobne jak my bardzo dynamicznie się rozwijają.

5. Nieprawda, że „faktoring mnie zadłuży”

Część firm z sektora MŚP ma złe doświadczenia ze współpracy z bankami, które kredytowały ich działalność. W efekcie podchodzą także do faktoringu z obawą, że on także będzie generować zadłużenie firmy. Nic bardziej mylnego. Mówi Łukasz Tuszko: – Zastosowanie faktoringu pozwoliło nam na realne oddłużenie naszej firmy. Uzyskanie środków za nasze należności na długo przed terminem ich wymagalności dało nam znaczący zastrzyk gotówki która przywróciła płynność finansową naszej firmie.

Mam pełną świadomość tego, że maksimum korzyści płynących z tej usługi to efekt dobrej współpracy z faktorem oraz mądrego wykorzystania narzędzia jakim jest faktoring – konkluduje przedsiębiorca.

2007-01-05
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców