PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeGen Z: ponad 86% młodych Polaków przynajmniej raz w miesiącu kupuje online lub w aplikacji mobilnej

Gen Z: ponad 86% młodych Polaków przynajmniej raz w miesiącu kupuje online lub w aplikacji mobilnej

Informacje 27.03.2024 (12:13) informacja prasowa

Łatwy dostęp, szybkość procesu oraz sprawne, intuicyjne rozwiązania odgrywają ogromną rolę w decyzjach zakupowych pokolenia Z. Najnowszy raport z marca 2024, pt. „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” przygotowany na zlecenie MediaMarktSaturn Polska pokazuje, że młodzi Polacy preferują kupowanie w sieci. Aż 86,2% robi to przynajmniej raz w miesiącu bądź częściej[1].

fot. Bruno Cervera / Pexels

Pokolenie Z od początku dorasta w cyfrowej rzeczywistości. Ich naturalnym środowiskiem są nowoczesne technologie. Są przyzwyczajeni do szybkiego dostępu do usług oraz informacji czy korzystania z udogodnień sieci. Młodzi ludzie swoje naturalne nawyki przekładają także na oczekiwania wobec firm, marek, czy instytucji. Marki również są żywo zainteresowane ich potrzebami, dostosowując coraz częściej do nich swoją komunikację i proponowane rozwiązania. W końcu weszli właśnie na rynek, stając się pełnoprawnymi konsumentami i zostaną na nim, kształtując trendy jeszcze przez dłuższy czas.

W marcu 2024 agencja badawcza SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska przeprowadziła badanie metodą CAWI na reprezentatywnej grupie* Polek i Polaków z pokolenia Z. Dane pokazują, że aż 86,2% młodych Polaków decyduje się na zakupy online lub w aplikacji mobilnej raz w miesiącu bądź częściej[2]. Natomiast jedynie 4,4% pokolenia Z robi zakupy w sieci tylko raz na pół roku bądź rzadziej.

Jak kupują młodzi?

Co najczęściej kupuje Generacja Z w sklepach e-commerce i za pomocą aplikacji mobilnych? Najpopularniejsze kategorie to odzież i obuwie (70,6%), a także wszelkiego rodzaju bilety (50,5%), kosmetyki oraz produkty do pielęgnacji (44,8%) czy platformy streamingowe i treści rozrywkowe – 41,9%. W czołówce uplasowała się również elektronika oraz gadżety technologiczne – aż 40,4% kupuje ją przez Internet.

– Pokolenie Z to pierwsza generacja wychowana w całkowicie zdigitalizowanym środowisku. To oni zmieniają standardy pracy, oblicze handlu oraz inicjują nowe trendy. Są odważni i nie boją się wyzwań. Pokolenie Z, jeśli nie jest usatysfakcjonowane produktem, zmienia markę, nie przywiązuje się. Przede wszystkim ważne jest dla nich podejście do zrównoważonego rozwoju oraz wygoda – mówi Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska. – Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że coraz więcej młodych Polaków robi zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub strony internetowej marki. Nic dziwnego, ponieważ spędzają oni coraz więcej czasu w sieci, to jest ich naturalne środowisko. W odpowiedzi na ten trend w lutym jako pierwsi z dużych, ogólnokrajowych sieci mających sklepy stacjonarne i sklep internetowy w branży elektroniki użytkowej uruchomiliśmy aplikację mobilną. Jak się okazuje, było to bardzo dobre posunięcie: zaledwie w ciągu pierwszych kilku dni po premierze zainstalowało ją niemal 100 tys. użytkowników.

Szybko, pewnie i bez tłumów

Z raportu „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” wynika, że jako największą zaletę zakupów online i w aplikacjach mobilnych, pokolenie Z wskazało przede wszystkim unikanie tłumów i kolejek (33,3%), możliwość porównywania cen (30%), szeroki wybór produktów (29,4%) oraz wygodny dostęp (29%). Młodzi doceniają także zarezerwowane tylko dla tego kanału rabaty, jakie czekają na nich online lub w aplikacjach (20,7%). Co ciekawe, rabaty oferowane przez marki na zakupy doceniają przede wszystkim kobiety (25,1%). W przypadku mężczyzn w tej samej kategorii wiekowej zainteresowanie tym benefitem jest o wiele mniejsze (16,4%), natomiast ta grupa zainteresowana jest przede wszystkim wygodną formą dostawy (31,3%).

– Nasze ostatnie badanie pokazuje, że klienci lubią otrzymywać dodatkowe rabaty, kupony promocyjne czy możliwość podpięcia karty lojalnościowej w swojej aplikacji. Dzięki tym rozwiązaniom mogą szybko wymienić swoje punkty z programu lojalnościowego na zniżkę, która jest do wykorzystania online i w sklepach stacjonarnych sieci. Jest to więc kolejna forma oszczędności. W pierwszych czterech tygodniach po premierze aplikacji nasi klienci mogli liczyć na cotygodniowe oferty specjalne, np. zniżki za zakup 2 produktów, czy kupon za wydanie określonej kwoty. Z naszych danych wynika, że taka forma zachęty rzeczywiście cieszy się zainteresowaniem najmłodszego pokolenia konsumentów – stwierdza Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska.

Czego oczekują młodzi?

Badanie wykazało, że ważna dla młodych jest funkcja pozwalająca na sprawdzenie dostępności produktu w ulubionym sklepie stacjonarnym. Jak wskazuje najnowszy raport[3] – aż 24,4% młodych Polaków oczekuje tej  informacji w aplikacji mobilnej. Pokazuje to, że wciąż przy zakupach np. droższej elektroniki, czy dużego sprzętu AGD do domu, młodzi wolą zobaczyć sprzęt na żywo przed jego zakupem. Dzięki tej opcji, mogą także poradzić się eksperta na miejscu w sklepie stacjonarnym, wypytując o wszystkie szczegóły oraz możliwości interesującego ich urządzenia.

A czego dokładnie oczekują respondenci od aplikacji mobilnych, umożliwiających dokonywanie zakupów? Wskazanych już wcześniej przy okazji zalet aplikacji, dedykowanych rabatów – tę odpowiedź wskazało aż 39,6% zapytanych. Wśród pozostałych oczekiwań młodych wobec możliwości aplikacji mobilnych znalazły się: śledzenie przesyłki (36,8%), intuicyjny interfejs użytkownika (24,2%), czy szybszy dostęp do interesujących produktów (20,9%).

– Uważam, że bardzo przydatną i przyszłościową funkcję, wpływającą na wygodę zakupów, nawet w sklepie stacjonarnym możliwość skanowania produktów i sprawdzania ich cen, opisu, recenzji, a także opinii klientów w aplikacji mobilnej. Dzięki temu, w zaledwie kilka minut możemy dowiedzieć się wszystkiego o produkcie, który nas interesuje. Myślę, że trend zakupów online stanie się w przyszłości dominującym sposobem na zakupy. Sądzę, że nie spowoduje to jednak eliminacji sklepów stacjonarnych. Z pewnością zmieni się ich funkcja, bardziej na salony wystawowe, gdzie można dotknąć produktu, przetestować jego możliwości, a potem wygodnie siedząc w domu lub na spotkaniu z przyjaciółmi, kupić przez aplikację wcześniej wybrany i sprawdzony sprzęt – podsumowuje Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska.

[1] Badanie na zlecenie MediaMarkt zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 254 Polek i Polaków, od 13 do 29 roku życia, zgodnie z rozkładem płci i wieku w dniach 5-7 marca 2024 roku.

[2] Ibidem.

[3] Ibidem.

Źródło: MediaMarktSaturn Retail Group

2024-03-27
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Tomasz Głodowski

Tomasz Głodowski

Tomasz Głodowski Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Bezpośredniej…

Magdalena Suchanek

Magdalena Suchanek

Dyrektor zarządzający, Euro Bank SA Magdalena Suchanek…

Marta Rutkowska

Marta Rutkowska

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Marta…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców