17 września 2007 roku z inicjatywy Business Centre Club zawiązała się koalicja ProEuro. Deklarację programową podpisali m.in. Władysław Bartoszewski, ks. Adam Boniecki, Jerzy Buzek, Dimitris Dimitriadis – przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, komisarz Danuta Hübner, Aldona Kamela-Sowińska, Stanisław Kluza, Dariusz Rosati i Marek Goliszewski. Zdaniem sygnatariuszy wszystkie środowiska powinny zjednoczyć siły, by wspierać społeczeństwo w procesie integracji Polski ze strefą euro. Należy podejmować w tym celu działania edukacyjne, informacyjne, badać zmianę postaw, szukać przyczyn złego nastawienia wobec euro, walczyć ze stereotypami oraz szukać najlepszej drogi do euro dla Polski i Polaków.
BCC oraz eksperci zaangażowani w kampanię uczestniczyli w wielu konferencjach, debatach, komisjach, audycjach radiowych i telewizyjnych. Brali także udział w pracach nad raportem NBP dot. przygotowań Polski do przyjęcia euro, spotykali się w tej sprawie z ministrem finansów i prezesem NBP. Niemal równo rok od startu kampanii premier Donald Tusk ogłosił, że celem rządu jest przyjęcie euro najpóźniej w roku 2012.
Instytut GfK Polonia, Partner Merytoryczny kampanii ProEuro, już po raz trzeci przeprowadził badania na temat nastawienia Polaków do euro. W załączeniu do komunikatu publikujemy jego wyniki.
Największa zmiana w stosunku do ubiegłorocznego badania dotyczy wiedzy na temat euro: w 2007 roku tylko 2 proc. respondentów uważało się za bardzo dobrze poinformowanych, a w tym roku dotyczy to aż 30 proc. badanych! Mamy jednak coraz więcej obaw. Konsekwencje wprowadzenia euro, szczególnie w odczuciu osobistym – zaokrąglanie cen w górę, trudności z przyzwyczajeniem się do nowej waluty czy pogorszenie sytuacji materialnej rodzin – budzą coraz większy niepokój. Mimo to Polacy są przekonani o nieuchronności zastąpienia złotówki przez euro i pragną poszerzać swoją wiedzę, szczególnie o praktycznych stronach używania nowej waluty. 2/3 z nas chce jak najszybciej wiedzieć jaki będzie kurs wymiany, w jaki sposób euro zostanie wprowadzone w naszym kraju oraz jak wyglądać będą nowe banknoty i monety. Większość ankietowanych oczekuje, że informacje takie dotrą do nich za pośrednictwem mediów. Co ciekawe, 43 proc. Polaków chciałoby otrzymać takie informacje także w bankach.
Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków 15+, N = 1000. Wyniki badania dostępne są na stronie internetowej www.bcc.org.pl
Inicjatorem kampanii ProEuro jest Business Centre Club, Parterem Merytorycznym – Instytut Badawczy GfK Polonia, projekt wspierają medialnie: Manager Magazin, Onet.pl, Radio PiN, Rzeczpospolita, Wprost, Tygodnik Powszechny oraz Magazyn BCC.