W ostatnim czasie dużo uwagi poświęca się perspektywom rozwoju rynku płatności bezstykowych i mobilnych. Nieunikniona ekspansja tej formy płatności za zakupy jest wynikiem nie tylko ogromnej wygody w trakcie realizowania transakcji niskokwotowych, ale generalnie wzrostowej tendencji ilości bezgotówkowych transakcji przeprowadzanych przez Polaków.
Wg analiz przeprowadzonych przez Research International Pentor 57 proc. Polaków uważa, że płatności bezstykowe są wygodniejsze niż gotówka, natomiast aż 67 proc. badanych chce zrezygnować z używania gotówki.
Karty bezstykowe w Polsce można nabyć na razie jedynie w Premiumshop24. Jest to pierwszy market bankowy banku BZ WBK, wdrożony i obsługiwany przez Blue Media. Wg danych sprzedażowych, sporządzonych przez spółkę, zainteresowanie kartami jest bardzo duże. Jedna karta sprzedaje się średnio co 2 minuty.
Obecnie płatności bezstykowe realizowane są z wykorzystaniem tradycyjnych kart płatniczych, zwłaszcza tych wyposażonych w mikroprocesory w standardzie EMV. Prowadzone są testy płatności bezstykowych z wykorzystaniem innych nośników niż tradycyjna plastikowa karta. Breloczki czy wisiorki z wbudowanym mikroprocesorem zaprezentowały już obie największe organizacje płatnicze: Visa i MasterCard.
Popularność płatności bezstykowych będzie szybko rosła. W tej chwili transakcje można przeprowadzać głównie w Poznaniu i Warszawie, należy jednak wskazać, iż ilość terminali przystosowanych do akceptacji płatności bezstykowych stale rośnie, zwłaszcza, że jest to doskonałe narzędzie płatnicze, usprawniające obsługę klientów w punktach handlowych, gastronomicznych, salonikach prasowych i podobnych miejscach, których specyfiką są płatności niskokwotowe.
Sebastian Ptak – Dyrektor zarządzający w Blue Media uważa, że przyszłość mobilnych płatności wykorzystujących technologię bezstykową (NFC – Near Field Comunication) w dużej mierze zależeć będzie od współpracy operatorów telekomunikacyjnych z organizacjami płatniczymi. Jak najszybciej powinna zaistnieć możliwość wklejania mikroprocesorów z aplikacją do płatności bezstykowych w obudowę telefonu komórkowego. Wystarczy wówczas przesunąć telefon w pobliże terminalu płatniczego i uzyskać efekt – zbliżono-zapłacono.
W proces budowania sieci terminali przystosowanych do obsługi mikroprocesorów płatniczych bardzo poważnie angażuje się spółka BluePay. Jednym z przyjętych celów giełdowych, po wejściu na rynek New Connect, będzie wyposażanie obsługiwanych przez spółkę punktów POS w terminale ze specjalnymi przystawkami do obsługi płatności bezstykowych.
