Tegoroczna fala badania Internet Banking Monitor przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia potwierdza, że wciąż duża grupa posiadaczy kont internetowych odwiedza placówki banków. Robi to aż 70 proc. korzystających z bankowości elektronicznej. Głównym powodem wizyty w placówce jest chęć dokonania wypłaty gotówki w kasie.
Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że najbardziej rozpoznawalnym bankiem na rynku bankowości internetowej, najlepiej ocenianym oraz najchętniej polecanym przez klientów pozostaje mBank. Jego pozycja lidera wydaje się niezagrożona, choć w niektórych obszarach widać wyraźny wzrost aktywności konkurentów.
W kwestii znajomości banków oferujących usługi bankowości internetowej widać wzrost rozpoznawalności ING Banku Śląskiego, który w obecnym pomiarze zmniejszył dystans pomiędzy liderami w tej kategorii: mBankiem oraz PKO BP. Wartym zauważenia jest fakt, że wzrost aktywności marketingowej banku Inteligo przełożył się na poprawę jego pozycji w rankingu znajomości spontanicznej.
mBank jest niezmiennie najlepiej ocenianym przez klientów bankiem pod względem ogólnej satysfakcji oraz skłonności do rekomendacji. Jednak w obu tych obszarach mocną pozycję zajmuje również Alior Bank. Jest to zarazem bank najczęściej brany pod uwagę przez osoby, które w ciągu najbliższych 6 miesięcy zamierzają zmienić bank.
Najczęściej wykorzystywaną usługą bankową są przelewy, z których korzystają prawie wszyscy posiadacze kont internetowych. Ponad połowa badanych w ramach posiadanego konta korzysta z rachunku oszczędnościowego.
Wyniki badania potwierdzają stabilność zwyczajów klientów związanych z częstością logowania się na konto bankowe. Prawie 60 proc. badanych loguje się na swoje konto w banku głównym 3 razy w tygodniu lub częściej.
Co ciekawe, podobnie jak w ubiegłorocznej fali badania około 70 proc. posiadaczy kont z dostępem przez Internet wciąż odwiedza placówki banków. W przypadku ponad 40 proc. badanych wizyty te zdarzają się raz w miesiącu lub częściej. Głównym powodem wizyt w placówkach są wpłaty gotówki w kasie banku.
Internet Banking Monitor 2010
Cele badania:
Głównym celem cyklicznego badania Internet Banking Monitor jest diagnoza rynku bankowości internetowej. Do szczegółowych celów badania należą:
- określenie poziomu znajomości i atrakcyjności poszczególnych banków
- ocena zadowolenia klientów z korzystania z usług bankowości internetowej w poszczególnych bankach
- określenie zainteresowania i korzystania z usług i produktów dostępnych w ramach konta internetowego
- określenie profilu społeczno-demograficznego klientów poszczególnych banków
Badaniem objęte zostały banki internetowe oraz tradycyjne banki oferujące konta z dostępem przez Internet.
Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów internetowych (CAWI) wśród osób posiadających konto z dostępem przez Internet. Zostało zrealizowane na próbie o następującej strukturze:
- ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Internautów korzystających z bankowości internetowej – N=840 respondentów (próba podstawowa).
- booster klientów głównych banków oferujących usługi bankowości internetowej. W obecnej fali badania boostery zrealizowane zostały dla 12 banków:
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 22 marca – 11 kwietnia 2011 roku.
Źródło: ARC Rynek i Opinia