PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiKłuciński wraca do PKO BP

Kłuciński wraca do PKO BP

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 02.10.2008 (09:33)

Jest jednym z najbardziej doświadczonych PRowców w branży. Do jego odejścia pod koniec zeszłego roku, Kłuciński pełnił też (a może przede wszystkim?) funkcję Dyrektora Departamentu Promocji i Komunikacji. Jego obecny powrót jest zatem dość naturalny, chociaż w nowej strukturze nie będzie mu podlegał dział PRu.

Kłuciński przez ostatnie 9 miesięcy był doradcą prezesa Piotra Kamińskiego w Banku Pocztowym. Jego głównym zadaniem była pomóc w zbudowaniu wizerunku banku, w tym prowadzenie działań PR banku oraz współpraca z departamentem promocji. Jeśli popatrzeć na nasz tekst ze stycznia tego roku „Kłuciński będzie dbał o wodowanie giganta”, to można powiedzieć, że czas spędzony w Pocztowym należy uznać z jego punktu widzenia za udany. Pocztowy został rozbujany bardzo mocno, pytanie nawet czy nie za mocno. Bank wprowadził ostatnio do oferty rachunek oszczędnościowy oprocentowany na 6%, a do tego szybkie pożyczki gotówkowe. Po nowym zarządzie widać, że jak się chce, to można.

Powrót Kłucińskiego do PKO BP nie powinien zapowiadać jakichś rewolucyjnych zmian w komunikacji marketingowej banku. Można się oczywiście zastanawiać, czy zostanie zachowany wprowadzony za poprzednika stan, że bank współpracuje z kilkoma agencjami reklamowymi. Z punktu widzenia banku jest to dość ciekawa strategia, jednak w dłuższym terminie może rodzić spore kłopoty. Dlatego raczej nie jest stosowana zbyt często w praktyce, ewentualnie jedynie w przypadku posiadania kilku mocnych brandów.

Otwarte pytanie jest również w przypadku kontynuowania nowej, agresywnej polityki reklamowej banku. Chodzi tutaj przede wszystkim o reklamy Max Lokaty, czy ostatnio Lokaty Progresywnej. Ostatnio KNF dość często zajmował się reklamami banku, co oczywiście niekoniecznie służy jego wizerunkowi w dłuższym terminie. Trzeba tutaj jednak zastrzec, że to co uchodzi mniejszym bankom na sucho, w przypadku PKO BP od razu wzbudza ogromne kontrowersje. Nie działa tutaj zatem zasada, że „duży może więcej”. Wręcz przeciwnie. PKO BP wolno jak się okazuje mniej.

Patrząc na nasz rynek bankowy, można powiedzieć, że na naszych oczach następuje radykalna zmiana warunków ich funkcjonowania. Można się spodziewać, że efekty tsunami na międzynarodowych rynkach finansowych, za chwilę zagoszczą również w Polsce. Pierwszym efektem będzie ograniczenie kredytowania rynku nieruchomości. Wyższe marże, niższe LTV to będzie codzienność. Chciałoby się powiedzieć w tym przypadku – a nie mówiliśmy. Naszym zdaniem błąd rozumowania analityków oceniających polski rynek nieruchomości wynika z jego oderwania od sytuacji na rynkach finansowych i koncentrowaniu się na krótkim okresie, zamiast na obserwowaniu pewnych megatrendów. Pytanie obecnie o ile spadną ceny mieszkań w najbliższych latach. Czy w niektórych przypadkach będzie to nawet do połowy realnej wartości licząc od szczytu w połowie 2007 roku? Patrząc na rynek międzybankowy, gdzie WIBOR3M wynosi już 6,67, sytuacja nie jest łatwa. To oczywiście już w tym momencie odbija się na firmach i osobach spłacających lub chcących zaciągnąć kredyt. To, że w jakiś sposób odbije się to na sferze realnej gospodarki jest już zatem pewne. Pytanie tylko jak bardzo spowolni nasz wzrost gospodarczy.

Nowa sytuacja pokazuje również coś innego. Pekao SA, które tak unikało ryzykownego kredytowania we frankach, otrzymało cios w plecy od swojego właściciela, który właśnie przeżywa katusze na włoskiej giełdzie – właśnie ze względu na nieruchomości. Jak to skomentować – zwłaszcza, że UniCredit na niektórych rynkach oferuje kredyty we frankach, a u nas nie? Fortuna kołem się toczy i ciekawie wyglądają obecnie informacje, że Pekao SA mogłoby trafić w ręce… Santandera. Jak to wpłynie na dalszą politykę Żubra w Polsce? Ciekawe pytanie.

Poszkodowane są również inne banki, mające dużych właścicieli za granicą. BRE Bank, BZ WBK, ING BSK. One też w pewien sposób zadrżały w posadach po ogromnych spadkach cen akcji ich banków matek. Jak to wpłynie w przyszłości na ich politykę kredytową? Czy ucierpią, jeśli zagraniczny udziałowiec nakaże większy konserwatyzm w udzielaniu kredytów na wszystkich rynkach, na których działają? Jak to wygląda w praktyce, można zaobserwować w przypadku Pekao SA. Lepiej sobie nie wyobrażać rynku nieruchomości, gdyby tak większość banków zaczęła się zachowywać, to znaczy nie udzielać kredytów we frankach. Chociaż już teraz patrząc na marże można powiedzieć, że i bez KNFu zaczyna wyglądać tak sobie. Mamy również dwa (a właściwie trzy banki), które właściwie poszły w odstawkę, jeśli mowa o wyścigu o rynek. Obecnie będą już działały tylko siłą rozpędu…

I właśnie w tym otoczeniu przyjdzie funkcjonować Kłucińskiemu. Ma atuty w postaci wieloletniego doświadczenia i znajomości samego banku. PKO BP na tle rynku wydaje się być mocniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Pytanie, czy bank będzie potrafił wykorzystać tę przewagę? To nie jest wcale takie pewne… Tymczasem czekamy na pierwsze efekty pracy nowego szefa marketingu, któremu oczywiście w tym miejscu gratulujemy i życzymy powodzenia!

kłuciński 2008-10-02
Michał Macierzyński
Tagi: kłuciński

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców