PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościKomu zaufać w biznesie w obliczu kryzysu finansowego?

Komu zaufać w biznesie w obliczu kryzysu finansowego?

Aktualności 25.11.2008 (12:18)

Przejawia się to w coraz większych opóźnieniach w zapłacie należności ze strony kontrahentów. Przedsiębiorcy coraz powszechniej ujawniają gorsze wskaźniki swojej płynności finansowej. Symptomatyczny jest gwałtowny wzrost ilości zleceń windykacji składanych do EULEO . Zjawisko takiego wysypu długów nie występowało od kilku lat.

Właściciele firm narzekają dzisiaj, iż ich odbiorcy zaczynają samowolnie wydłużać terminy płatności lub wręcz unikają zapłaty. Takie postawy odbiorców (zwłaszcza finalnych) przekładają się negatywnie na kondycję finansową wszystkich powiązanych ze sobą uczestników kanału dystrybucyjnego.

Właściciele i menadżerowie firm muszą się zmierzyć z problemem oceny kondycji finansowej i użyteczności biznesowej odbiorców. Powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: komu sprzedawać na odroczony termin płatności, a komu nie. Wobec kogo podejmować działania motywujące do zakupów i zapłaty w ustalonym terminie, a od kogo zdecydowanie odzyskać pieniądze metodami windykacyjnymi, bez względu na relacje biznesowe.

Wszystkie dylematy sprowadzają się do pytania: komu dzisiaj ufać w biznesie, a komu nie? Oczekiwana jest zwięzła odpowiedź, oparta na czytelnych i prostych kryteriach.

Świat widziany w dwu barwach.

Wg EULEO trudne czasy zmuszają firmy do weryfikacji podzielenia bazy posiadanych kontrahentów. Posługując się kryteriami moralności płatniczej oraz, można podzielić odbiorców firmy na dwie grupy „Klientów” i „Dłużników”. Taki nie wolny od wad, lecz sprawdzony podział pozwala na szybkie podejmowanie decyzji i redukcję ryzyka utraty należności. Ponadto jego wdrożenie w przedsiębiorstwie wzmacnia jedność celów kierownictwa i personelu. Celem firmy jako organizacji winna być: zyskowna sprzedaż towarów lub usług za „pewne” pieniądze.

W tym dwubiegunowym ujęciu, Klient to ten „dobry”, który często kupuje (lojalny), dużo (ma potencjał), płaci w umówionym terminie (rzetelny), a w razie opóźnień gotów jest ponieść konsekwencje zwłoki (odpowiedzialny). Idąc dalej tym tropem, Klient to firma, która „nie ciągnie pod wodę”, ale pozwala firmie „rozwinąć żagle. Klient to partner w biznesie; absolutnie pożyteczny i pożądany. Należy otaczać go troską i opieką.

Jego przeciwieństwem jest Dłużnik („zły”). Dłużnik to nie Klient, ze wszelkimi tego konsekwencjami. Mamy prawo odmówić mu tego atrybutu, gdyż: nie wykazuje się rzetelnością w płatnościach, nie dotrzymuje umów, przenosi na nas ryzyko swojej działalności, nie jest skłonny ponieść konsekwencji opóźnień płatności. Dłużnik jest bezwzględny, przerzuca własne ryzyka, kieruje się egoistycznymi racjami, szuka łatwych okazji, żyje dniem dzisiejszym, nie zaś perspektywą współpracy. Nie jest partnerem. Od dłużnika należy odzyskać pieniądze, póki to jeszcze możliwe.

Kredytowanie Klientów czy finansowanie Dłużników

Granica pomiędzy grupą Klientów, a zbiorem Dłużników jest bardzo wyraźna i każdy roztropny menadżer może ją samodzielnie wyznaczyć. Osoba zarządzająca firmą jest w stanie dokładnie określić średni czas, po którym musi zapłacić dostawcom, aby nie obniżyć własnej wiarygodności i nie stracić kluczowych kontraktów. Musi zatem wcześniej uzyskiwać zapłatę należności od swoich odbiorców lub pożyczać środki. Obiektywny reżim finansowy narzucony przez dostawców towarów i usług (średnie terminy regulowania zobowiązań) wymusza w przedsiębiorstwie wyznaczenie ACEPTOWANEGO ŚREDNIEGO TERMINU OCZEKIWANIA NA NALEŻNOŚCI(ASTON)..

To właśnie rzeczony ASTON wyznacza granicę podziału odbiorców. Odbiorcy płacący zgodnie z wymogami ASTON- to Klienci, ci którzy nie podołali wymogom wskaźnika- to Dłużnicy. Ewentualny margines na wyjątki winien być maksymalnie wąski.

Taki czarno-biały podział, zbrutalizowanej ostatnimi czasy rzeczywistości biznesowej, pomoże zredukować ryzyko utraty należności . Wyeliminuje także zjawisko finansowania cudzej działalności gospodarczej, przy zachowaniu zdrowych zasad udzielania kredytu kupieckiego.

Ciekawym jest fakt potwierdzony doświadczeniem EULEO, iż dane potrzebne do wyznaczenia orientacyjnej granicy ASTON, wyrażonej w dniach, menadżerowie wywołują po prostu z głowy, w sposób nieuświadomiony „noszą je w sobie”.

Szacunek dla rzetelności

Piotr Kaźmierczak podaje paradoks, z którym się na co dzień spotyka jego firma. Przytacza stwierdzenie wygłaszane przez przedsiębiorców stających przed decyzją o odzyskaniu należności: „Oddałbym dłużnika do windykacji, ale to dobry odbiorca i może się obrazić”.

Otóż rekomendowany przez EULEO schemat podziału kontrahentów: Klient-Dłużnik („dobry-zły”) zwalnia przedsiębiorcę z takiego rozumowania. Dzisiejsza argumentacja brzmi: „Oddaję do windykacji, bo to Dłużnik.” W przeciwieństwie do: ”Zasługuje na lepsze ceny i lepszą opiekę, bo to (dobry) Klient”

Warto dla formalności dodać, iż przed wprowadzaniem takiego systemu oceny i podziału kontrahentów, należy ich poinformować (choćby w serwisie internetowy) o regułach postępowania i wymaganiach płatniczych, a zwłaszcza o ocenie odbiorcy poprzez kryterium akceptowanego terminu spłaty należności oraz wprowadzeniu automatu windykacyjnego, jako konsekwencji przekroczenia takowego.

Jak mówią w EUELO – to naprawdę działa.

Piotr Kaźmierczak

Dyrektor ds. rozwoju EULEO (EULEO Wierzytelności, EULEO Kancelaria Prawna). Absolwent Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz podyplomowych studiów zarządzania na Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Członek Polskiego Związku Windykacji i ACA International. Posiada wieloletnie praktyczne doświadczenie w zagadnieniach sprawdzania wiarygodności kontrahentów, prewencji kredytowej oraz skutecznego odzyskiwania należności. Autor szkoleń i warsztatów z zagadnień wierzytelności, negocjacji, komunikacji.

długi EULEO 2008-11-25
Redakcja PRNews.pl
Tagi: długi EULEO

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Who is who

Aneta Styrnik-Chaber

Aneta Styrnik-Chaber

Kierownik Zespołu Komunikacji Produktowej w Departamencie Komunikacji…

Marek Baran

Marek Baran

Dyrektor biura komunikacji korporacyjnej Grupy PZU Marek…

Magdalena Urbańska

Magdalena Urbańska

PR Manager, Comperia.pl Na stanowisku PR Manager…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców