PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościKomu zaufać w biznesie w obliczu kryzysu finansowego?

Komu zaufać w biznesie w obliczu kryzysu finansowego?

Aktualności 25.11.2008 (12:18)

Przejawia się to w coraz większych opóźnieniach w zapłacie należności ze strony kontrahentów. Przedsiębiorcy coraz powszechniej ujawniają gorsze wskaźniki swojej płynności finansowej. Symptomatyczny jest gwałtowny wzrost ilości zleceń windykacji składanych do EULEO . Zjawisko takiego wysypu długów nie występowało od kilku lat.

Właściciele firm narzekają dzisiaj, iż ich odbiorcy zaczynają samowolnie wydłużać terminy płatności lub wręcz unikają zapłaty. Takie postawy odbiorców (zwłaszcza finalnych) przekładają się negatywnie na kondycję finansową wszystkich powiązanych ze sobą uczestników kanału dystrybucyjnego.

Właściciele i menadżerowie firm muszą się zmierzyć z problemem oceny kondycji finansowej i użyteczności biznesowej odbiorców. Powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: komu sprzedawać na odroczony termin płatności, a komu nie. Wobec kogo podejmować działania motywujące do zakupów i zapłaty w ustalonym terminie, a od kogo zdecydowanie odzyskać pieniądze metodami windykacyjnymi, bez względu na relacje biznesowe.

Wszystkie dylematy sprowadzają się do pytania: komu dzisiaj ufać w biznesie, a komu nie? Oczekiwana jest zwięzła odpowiedź, oparta na czytelnych i prostych kryteriach.

Świat widziany w dwu barwach.

Wg EULEO trudne czasy zmuszają firmy do weryfikacji podzielenia bazy posiadanych kontrahentów. Posługując się kryteriami moralności płatniczej oraz, można podzielić odbiorców firmy na dwie grupy „Klientów” i „Dłużników”. Taki nie wolny od wad, lecz sprawdzony podział pozwala na szybkie podejmowanie decyzji i redukcję ryzyka utraty należności. Ponadto jego wdrożenie w przedsiębiorstwie wzmacnia jedność celów kierownictwa i personelu. Celem firmy jako organizacji winna być: zyskowna sprzedaż towarów lub usług za „pewne” pieniądze.

W tym dwubiegunowym ujęciu, Klient to ten „dobry”, który często kupuje (lojalny), dużo (ma potencjał), płaci w umówionym terminie (rzetelny), a w razie opóźnień gotów jest ponieść konsekwencje zwłoki (odpowiedzialny). Idąc dalej tym tropem, Klient to firma, która „nie ciągnie pod wodę”, ale pozwala firmie „rozwinąć żagle. Klient to partner w biznesie; absolutnie pożyteczny i pożądany. Należy otaczać go troską i opieką.

Jego przeciwieństwem jest Dłużnik („zły”). Dłużnik to nie Klient, ze wszelkimi tego konsekwencjami. Mamy prawo odmówić mu tego atrybutu, gdyż: nie wykazuje się rzetelnością w płatnościach, nie dotrzymuje umów, przenosi na nas ryzyko swojej działalności, nie jest skłonny ponieść konsekwencji opóźnień płatności. Dłużnik jest bezwzględny, przerzuca własne ryzyka, kieruje się egoistycznymi racjami, szuka łatwych okazji, żyje dniem dzisiejszym, nie zaś perspektywą współpracy. Nie jest partnerem. Od dłużnika należy odzyskać pieniądze, póki to jeszcze możliwe.

Kredytowanie Klientów czy finansowanie Dłużników

Granica pomiędzy grupą Klientów, a zbiorem Dłużników jest bardzo wyraźna i każdy roztropny menadżer może ją samodzielnie wyznaczyć. Osoba zarządzająca firmą jest w stanie dokładnie określić średni czas, po którym musi zapłacić dostawcom, aby nie obniżyć własnej wiarygodności i nie stracić kluczowych kontraktów. Musi zatem wcześniej uzyskiwać zapłatę należności od swoich odbiorców lub pożyczać środki. Obiektywny reżim finansowy narzucony przez dostawców towarów i usług (średnie terminy regulowania zobowiązań) wymusza w przedsiębiorstwie wyznaczenie ACEPTOWANEGO ŚREDNIEGO TERMINU OCZEKIWANIA NA NALEŻNOŚCI(ASTON)..

To właśnie rzeczony ASTON wyznacza granicę podziału odbiorców. Odbiorcy płacący zgodnie z wymogami ASTON- to Klienci, ci którzy nie podołali wymogom wskaźnika- to Dłużnicy. Ewentualny margines na wyjątki winien być maksymalnie wąski.

Taki czarno-biały podział, zbrutalizowanej ostatnimi czasy rzeczywistości biznesowej, pomoże zredukować ryzyko utraty należności . Wyeliminuje także zjawisko finansowania cudzej działalności gospodarczej, przy zachowaniu zdrowych zasad udzielania kredytu kupieckiego.

Ciekawym jest fakt potwierdzony doświadczeniem EULEO, iż dane potrzebne do wyznaczenia orientacyjnej granicy ASTON, wyrażonej w dniach, menadżerowie wywołują po prostu z głowy, w sposób nieuświadomiony „noszą je w sobie”.

Szacunek dla rzetelności

Piotr Kaźmierczak podaje paradoks, z którym się na co dzień spotyka jego firma. Przytacza stwierdzenie wygłaszane przez przedsiębiorców stających przed decyzją o odzyskaniu należności: „Oddałbym dłużnika do windykacji, ale to dobry odbiorca i może się obrazić”.

Otóż rekomendowany przez EULEO schemat podziału kontrahentów: Klient-Dłużnik („dobry-zły”) zwalnia przedsiębiorcę z takiego rozumowania. Dzisiejsza argumentacja brzmi: „Oddaję do windykacji, bo to Dłużnik.” W przeciwieństwie do: ”Zasługuje na lepsze ceny i lepszą opiekę, bo to (dobry) Klient”

Warto dla formalności dodać, iż przed wprowadzaniem takiego systemu oceny i podziału kontrahentów, należy ich poinformować (choćby w serwisie internetowy) o regułach postępowania i wymaganiach płatniczych, a zwłaszcza o ocenie odbiorcy poprzez kryterium akceptowanego terminu spłaty należności oraz wprowadzeniu automatu windykacyjnego, jako konsekwencji przekroczenia takowego.

Jak mówią w EUELO – to naprawdę działa.

Piotr Kaźmierczak

Dyrektor ds. rozwoju EULEO (EULEO Wierzytelności, EULEO Kancelaria Prawna). Absolwent Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz podyplomowych studiów zarządzania na Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Członek Polskiego Związku Windykacji i ACA International. Posiada wieloletnie praktyczne doświadczenie w zagadnieniach sprawdzania wiarygodności kontrahentów, prewencji kredytowej oraz skutecznego odzyskiwania należności. Autor szkoleń i warsztatów z zagadnień wierzytelności, negocjacji, komunikacji.

długi EULEO 2008-11-25
Redakcja PRNews.pl
Tagi: długi EULEO

Sprawdź także:

a 0 Wojciech Rabiej dołącza do zarządu Uniqa w Polsce
23.06.2025 (15:35)

Wojciech Rabiej dołącza do zarządu Uniqa w Polsce

Od lipca 2025 roku Wojciech Rabiej będzie członkiem zarządu UNIQA w Polsce. W nowej roli przejmie zarządzanie …

a 0 Autopay wspiera płatności za e-winiety bezpośrednio z samochodów Mercedes-Benz
23.06.2025 (15:30)

Autopay wspiera płatności za e-winiety bezpośrednio z samochodów Mercedes-Benz

Autopay umożliwia cyfrowy zakup e-winiet do Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier. Rozwiązanie …

a 0 Se(a)ns sztuki – nowy autorski cykl filmowy Zachęty i Fundacji Banku Millennium
23.06.2025 (15:26)

Se(a)ns sztuki – nowy autorski cykl filmowy Zachęty i Fundacji Banku Millennium

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki wraz z Fundacją Banku Millennium zapraszają na nowy cykl filmowy Se(a)ns sztuki – …

a 0 Polacy planują wydać na wakacje nieco więcej niż w ubiegłym roku. Raport ZBP
23.06.2025 (09:59)

Polacy planują wydać na wakacje nieco więcej niż w ubiegłym roku. Raport ZBP

W obliczu rosnących kosztów życia i niepewności gospodarczej Polacy wciąż muszą zachować rozwagę w planowaniu …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - maj 2025 r. Średnia wartość pożyczki wzrosła o 1,2 proc. w ujęciu miesięcznym
23.06.2025 (09:33)

Rynek pożyczkowy w Polsce - maj 2025 r. Średnia wartość pożyczki wzrosła o 1,2 proc. w ujęciu miesięcznym

393,6 tys. pożyczek udzieliły instytucje pożyczkowe w maju 2025 r. Udział nowych klientów pozostaje w trendzie …

a 0 Santander Bank Polska liderem „Rankingu ESG. Odpowiedzialne zarządzanie 2025”
23.06.2025 (09:28)

Santander Bank Polska liderem „Rankingu ESG. Odpowiedzialne zarządzanie 2025”

W „Rankingu ESG. Odpowiedzialne zarządzanie” bank zdobył 100% punktów we wszystkich kategoriach, które wskazał jako …

PRNews.pl

Zobacz również

Strona knf.pl prowadzi do giełdy kryptowalut. W dodatku widniejącej na liście ostrzeżeń KNF

Strona knf.pl prowadzi do giełdy kryptowalut. W dodatku widniejącej na liście ostrzeżeń KNF

Instytucje rządowe korzystają z domeny gov.pl, co…

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Dopiero po wakacjach dowiemy się, jaka przyszłość…

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Jeden z klientów Citi Handlowego przesłał nam…

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców