PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiKredyt gotówkowy od Kulczyka

Kredyt gotówkowy od Kulczyka

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 19.03.2009 (11:26)

Co powstanie z połączenia dobrego pomysłu, doświadczonego byłego bankowca i sporego kapitału? Jak się można łatwo domyślać, nowa instytucja finansowa. Dość niebywała rzecz patrząc na sytuację na rynku bankowym. A jednak Kulczyk Investments zaryzykował i otwiera nowy podmiot. Jednak wbrew dotychczasowym doniesieniom, nie będzie to bank, tylko firma pośrednictwa kredytowego – Family Finance. Nowy gracz będzie koncentrował się na rynku kredytów gotówkowych i konsolidacyjnych. Powodzenie ma zapewnić Ireneusz Kasner, zaprawiony w boju bankowiec.

Patrząc na nowy biznes, nie można uciec od nazwiska potężnego biznesmena. Wiadomo, że każda inwestycja dra Kulczyka budzi nie lada sensację. W tym przypadku można mówić o podwójnej sensacji, bo przecież na rynku finansowym nie mówi się o niczym innym jak o stratach, zwolnieniach, konsolidacji i bankructwach, a nie o rozpoczynaniu nowych inwestycji. Oczywiście, kiedy rozpoczęły się pierwsze prace, a w Polskę poszedł sygnał, że Kulczyk wchodzi w banki, jeszcze nie było wiadomo, jak mocno nasz kraj ucierpi na globalnym kryzysie. Jednak zawsze był czas, żeby się wycofać, nie angażując i nie ryzykując kilkunastu milionów na start. Jeśli zatem na rynku powstaje w takim momencie nowa firma, to oznacza, że pomysł broni się na tyle, że ma dużą szansę na sukces. Patrząc nawet z punktu widzenia prestiżu właściciela – to się musi udać. Zwłaszcza, że nikt nie wymyśla tutaj ognia – to sprawdzony system. Tyle, że z wykorzystaniem bankowego know-how i sporych pieniędzy.

Czym będzie Family Finace? To firma pośrednictwa kredytowego – działająca na bardzo intratnym rynku kredytów gotówkowych i konsolidacyjnych. To pewien paradoks. Media i umysły bankowców są zazwyczaj opanowane doradztwem finansowym, koncentrującym się dotychczas na kredytach hipotecznych. A przecież na rynku od wielu już lat z powodzeniem działają firmy pośrednictwa kredytowego. Same liczby robią wrażenie – to ponad 3000 podmiotów. Oczywiście zdecydowana większość to jednoosobowa działalność gospodarcza, ale na tym rynku działają również duże firmy, takie jak DF QS, Fines, Profireal i inne, których nazw nawet nie znamy (chociaż są całkiem spore). Dlaczego o tych firmach się nie słyszy? Zapewne dlatego, że koncentrują się na działalności w małych miastach, są to pośrednicy współpracujący z wieloma bankami i rzadko który z nich ma zasięg ogólnokrajowy. Jest to również przyczyna, dlaczego te firmy unikają mediów. Zresztą, co tu dużo mówić o kredytach gotówkowych, zwłaszcza jeśli najczęściej oferta nie jest w żaden sposób konkurencyjna w stosunku do bankowej. Firmy te dodają często prowizje „za doradztwo”, czy różnego rodzaju ubezpieczenia, etc. Efekt jest taki, że klienci nieźle przepłacają. Ten rynek zresztą jest znany z wielu patologii. Przeciętnemu zjadaczowi chleba kojarzy się jedynie z ulotkami przyklejonymi na słupach. Jednak to często przepuszczanie klientów z od najdroższych do najtańszych banków (klientowi mówi się, że płaci niższą ratę, a firma zalicza kolejną prowizję), a czasami nawet płacenie pierwszych rat za klienta, żeby tylko uzyskać pieniadze. Szkodowość portfela pozyskanego ze współpracy z pośrednikami jest wyjątkowo wysoka. I nie ma się co dziwić – życie na prowizji doprowadza do wielu dziwnych ruchów – a taki pośrednik myśli tylko o zainkasowaniu prowizji – dalej to kłopot banku. Swoją drogą. Właśnie dlatego nie widzimy tutaj sukcesu doradców finansowych – przecież podstawą ich działań jest proponowanie najtańszego kredytu. Klient wielkomiejski dość szybko sprawdzi swoją ofertę – jednym słowem to zupełnie inny segment.

Dlaczego mimo wszystkich tych wad, banki tak chętnie współpracują z pośrednikami? Odpowiedź jest prosta – bo to się im opłaca. Wysoką szkodowość rekompensuje się wysokim oprocentowaniem, no i oczywiście również doborem partnerów. To interes opłacalny dla obu stron – stąd też taka liczba działających pośredników.

Kryzys, który uderzył w Polskę pod koniec roku, zachwiał idyllą. Zarobki po kilkadziesiąt tysięcy złotych nagle się skurczyły. Banki zaczęły z jednej strony dbać o rentowność własnych sieci (czymś trzeba zapełnić ruch w placówkach i zapewnić pracę bezczynnie siedzących analityków kredytowych), z drugiej zaczęły uważniej przypatrywać się portfelowi kredytów. Wbrew pozorom, akurat w przypadku kredytów konsumpcyjnych, na tle Europy wcale tak źle nie wypadamy – to znaczy mieścimy się w średniej europejskiej jeśli chodzi o wskaźnik – kredyty do PKB. Przy naszej strukturze społecznej oznacza to, że część ludzi jest po prostu przekredytowana. Można się spodziewać, że podobnie jak i inne „wpadki”,  to kiedyś również odbije się bankom czkawką. Prezes Pruski jest w tym przypadku (strat sektora bankowego w tym roku) niezłym czarnowidzem. Zobaczymy zatem, czy mu się to sprawdzi. Trzymajmy kciuki, żeby jednak nie.

Jaki zatem ma pomysł na biznes Kasner? Bardzo prosty. Znalazł rozwiązanie większości problemów, który trapią firmy pośrednictwa. Okazuje się bowiem, że wszystkie duże podmioty, prędzej czy później trafiały w ramiona dużego banku. To zaś sprawiało, że znika chęć do sprzedaży produktów konkurencji – no i sama konkurencja nie jest już taka chętna do dzielenia się know-how, etc. Efekt jest taki, że ten rynek wygląda trochę jak dziki zachód. Problem w zasadzie przestał istnieć, kiedy Sygma przejęła Dom Finansowy QS. To był ostatni w zasadzie tak duży samodzielny gracz. Wcześniej Chrobry został przejęty przez GE Money Bank i zmienił nazwę na Dobry Kredyt. To właśnie wtedy stwierdzono, że żadna duża sieć nie może istnieć bez bliskiej współpracy z bankami. Jak się okazuje, Family Finance chce udowodnić, że jest inaczej. Jeśli tak się stanie, to będzie jednak zasługa dużych pieniędzy, których zawsze w takich projektach brakowało w pewnym momencie rozwoju.

Nowy pośrednik zacznie działać pod koniec marca, otwierając na początek 10 placówek. Do końca tego roku ma postawić jeszcze 40 kolejnych. Podobnie jak i konkurencja, swój rozwój chce opierać przede wszystkim na mniejszych miastach do 150 tysięcy mieszkańców. Oznacza to, że raczej nie zobaczymy placówki np. w Warszawie. A szkoda, bo wyglądają (przynajmniej na zdjęciach) całkiem ciekawie. Koszt postawienia szacowany jest na ok 100-120 tysięcy złotych. Mają to być 4 osobowe oddziały, z tym, że jedna osoba ma cały czas pracować w terenie.

Innowacją i przewagą w stosunku do innych tego rodzaju firm, ma być model biznesowy. Z jednej strony dbałość o corporate identity, a z drugiej sprawna platforma informatyczna, połączona z CallCenter. No i centralizacja większości procesów. To wszystko wymaga sporych nakładów, na które mniejszych graczy nie stać. Siedzibą firmy jest Wrocław i ma tam pracować około 40-50 osób. Licząc 50 placówek okaże się, że łącznie w FF będzie pracowało 250 osób. Dość sporo.

Plany rozwojowe są ambitne. Docelowo firma ma „sprzedawać” 400 mln kredytów rocznie. Na ten rok ma to być 100 milionów. Znając mniej więcej stawki, sprawny bankowiec może wyliczyć, kiedy całość zacznie na siebie zarabiać. Pośrednik dostaje co najmniej 5% udzielonej kwoty kredytu. Czasami może to dojść do 20%, jeśli napakuje różnych ubezpieczeń, etc. Nowa firma ma współpracować na początek z takim bankami jak GE Money Bank, db kredyt, eurobank, Getin, Polbank, BZ WBK, czy PKO BP. Tutaj również ma się kryć kolejna przewaga nad konkurencją. W tradycyjnej sprzedaży, pośrednik wysyła zapytanie do banku, który zazwyczaj płacił mu najwyższą prowizję (a przy okazji jest największa szansa na udzielenie kredytu). Jeśli dostawał odpowiedź negatywną, próbował do kolejnego i tak dalej. Większe firmy są trochę bardziej etyczne, ale strategia zawsze jest dość podobna. Family Finance chce tu się wyróżnić i zaprezentować klientowi pełne porównanie rat, dostępnych w poszczególnych bankach, z którymi współpracuje. Oczywiście można stwierdzić – że to też zależy, do jakich banków zostaną wysłane zapytania – raczej nie wierzymy, że równocześnie do 8 czy 10, które będą współpracowały z firmą. Tak czy inaczej, taki nowatorski sposób pracy ma zapewniać wdrożona platforma informatyczna. Firma chce też ją wykorzystać do zbierania danych klientów (po to, żeby zapewne w przyszłości sprzedać kolejny produkt), ale również do obdzwaniania klientów przy pierwszej racie, żeby spłacali kredyt. W połączeniu z własnymi procedurami, zakładającymi przechowywanie skanów dokumentów i własną weryfikację, ma to zapewnić znacznie zdrowszy portfel kredytowy niż konkurencja. Przy sile 50 placówek może się okazać, że dla wielu banków nowy podmiot stanie się jednym z 3-5 największych zewnętrznych sprzedawców. A wtedy można robić już różne ciekawe rzeczy. Tak czy inaczej widać wyraźnie, że prezes spółki ma dużo ciekawych pomysłów. Ciekawostką jest fakt, że pracownicy są szkoleni całkowicie od podstaw, a do tego mają stałą pensję plus premię zespołową, a nie wynagrodzenie prowizyjne. To ma zapewnić sprzedaż najlepiej dopasowanych produktów do klienta, a nie tych najdroższych. W materiałach promocyjnych reklamowane mają być nie produkty konkretnego banku, a rozwiązania Family Finance. Czy zatem ta strategia zapewni sukces?

Trudno w tym momencie odpowiedzieć. Za tym, że ma to sens przemawia doświadczenie kadry zarządzającej, duże pieniądze idące za Kulczyk Investments, a także te rzeczy o których pisaliśmy – unifikacja własnej sieci sprzedaży, model biznesowy, platforma informatyczna. Wbrew pozorom, gotówki to nie jest bardzo skomplikowany produkt. Jako jedyny w tych warunkach, będzie też w intensywnej sprzedaży, bo zapewnia najwyższy zysk, nawet przy zwiększonym ryzyku. Są banki, które nie mają swojej rozbudowanej sieci i żeby się utrzymać, muszą korzystać z outsourcingu. Zwłaszcza, że teraz w modzie jest ścinanie kosztów. Nowy gracz, który przyniósłby portfel ze szkodowością zbliżoną do własnej sieci, byłby zatem bardzo pożądany. Biorąc pod uwagę, że pieniądze na rozruch są, że tutaj nie ma się co martwić współczynnikami wypłacalności, a równocześnie, że jest to produkt, na który popyt będzie jeszcze przez wiele lat, to można uznać, że jest to w dobra inwestycja. Chociaż tak czy inaczej zaskakująca. Być może rąbka tajemnicy uchyli fakt, że to ponoć Kasner zgłosił się z pomysłem do dra Kulczyka, a ten po prostu uznał, że ten biznes ma ręce i nogi… Jeśli można wskazać największe zagrożenie nowego biznesu to będzie to naszym zdaniem chęć ograniczenia współpracy przez banki z sieciami zewnętrznymi, a także obcięcie marży. Pamiętajmy z jednej stronie o ustawie antylichwiarskiej, z drugiej napiętych współczynnikach wypłacalności banków. Oczywiście trudno sobie wyobrazić, że banki nic nie będą pożyczały, ale w zeszłym roku był moment, że niektóre banki radykalnie ograniczyły współpracę z zewnętrznymi pośrednikami. Dla tych ostatnich oznacza to śmierć z głodu. Oczywiście jeśli nowy partner zapewni dobrą sprzedaż przy utrzymaniu jakości portfela, każdy chętnie z nim będzie współpracował – ale tak czy inaczej ten rynek również stoi przed widmem kryzysu.
 
Źródło: PR News

Kluczyk 2009-03-19
Michał Macierzyński
Tagi: Kluczyk

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Agnieszka Światły

Agnieszka Światły

Agnieszka Światły CEO w ASEC S.A. (OTI…

Marcin Jaworski

Marcin Jaworski

Menedżer ds. komunikacji i analiz. Rzecznik prasowy.…

Barbara Pijanowska-Kuras

Barbara Pijanowska-Kuras

Dyrektor Zarządzający Zintegrowaną Komunikacją Marketingową i Korporacyjną,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców