Kryzys zaufania do instytucji objął cały świat. Rządy, świat biznesu i media utraciły wiarygodność w oczach społeczeństw. Jednak w Polsce liderzy opinii coraz bardziej ufają rządowi i chcą, żeby w partnerstwie z biznesem, podjął się realizacji globalnych wyzwań.
Poziom zaufania do rządu wzrósł w Polsce od zeszłego roku z 11% do 33%. Biznesowi nadal ufa 47% respondentów. Na tle społeczeństw europejskich Polacy wykazują mniejszą przychylność do interwencjonizmu państwa w gospodarkę. Takie wyniki, w odniesieniu do Polski, przynosi dziesiąta edycja ogólnoświatowego badania Edelman Trust Barometer, które sprawdza poziom zaufania liderów opinii do firm, instytucji i mediów.
Rząd dla globalnych wyzwań
Wyniki tegorocznej edycji badania pokazują, że polscy liderzy opinii coraz bardziej ufają rządowi i chcą, by to rząd stał się liderem zmian koniecznych do rozwiązania globalnych problemów, takich jak kryzys finansowy, czy globalne ocieplenie. Jednak, poza tymi obszarami, Polacy są mniej skłonni, niż inne społeczeństwa w Europie, popierać rząd w działalności interwencyjnej i kontrolnej w sferze biznesu (44% respondentów popierających interwencje w Polsce, w porównaniu z 65% poparcia globalnie).
Biznes partnerem na trudne czasy
Poziom zaufania do świata biznesu, jako całości, w Polsce, wbrew światowym tendencjom, utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego – 47% zaufania. Jest to prawdopodobnie spowodowane opóźnieniem, z jakim odczuwamy skutki globalnego kryzysu gospodarczego. Znamienne jest, że w Polsce kryzys zaufania dotknął przede wszystkim branżę bankową, która dotychczas najbardziej ucierpiała na zawirowaniach światowych rynków, spadek zaufania wyniósł tutaj 20% w stosunku do poziomu z poprzedniej edycji.
Wyniki badania pokazują, że aż 71% respondentów w Polsce uważa, że biznes powinien współpracować z rządem oraz organizacjami pozarządowymi w celu rozwiązania globalnych problemów, takich jak kryzys finansowy, czy globalne ocieplenie.
“To był katastrofalny rok dla biznesu na całym świecie. W Polsce najtrudniejszy czas dopiero nadchodzi. Korporacje muszą na nowo przemyśleć swoją rolę w społeczeństwie i odejść od podejścia zorientowanego jedynie na generowanie zysków dla swych udziałowców. Muszą być partnerem dla rządu i innych instytucji, aby podjąć swe zobowiązania wobec społeczeństwa” powiedziała Barbara Kwiecień, Prezes i Dyrektor Generalny agencji Edelman Polska, komentując wyniki badań.
Wyniki Edelman Trust Barometer 2009 pokazują, że wiarygodność Dyrektorów Generalnych firm oraz komunikatów pochodzącym od firm jest w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Wypowiedziom CEO firmy ufa tylko 15% badanych, to spadek o 14% w porównaniu z zeszłym rokiem. Strona internetowa firmy jest traktowana, jako godna zaufania, tylko przez 16% badanych, wynik niższy od zeszłorocznego o 25%.
Spada również zaufanie do tradycyjnych źródeł informacji. W Polsce artykuły w prasie są traktowane, jako godne zaufania, już tylko przez 14% badanych. To spadek o 25% w porównaniu z zeszłym rokiem. Na wiarygodności tracą także serwisy telewizyjne i radiowe, którym ufa odpowiednio 14% i 10% mniej badanych niż w zeszłym roku.
Na świecie
Globalnym trendem jest postrzeganie zaufania w rankingu kluczowych cech firmy, budujących reputację przedsiębiorstwa. Zaufanie wyprzedza, pod względem ważności dla klienta, takie kwestie jak: przyszła sytuacja finansowa firmy, ilość tworzonych miejsc pracy, czy wpływ na środowisko.
Inne kluczowe wnioski badania Edelman Trust Barometer 2009 w ujęciu globalnym:
– Na całym świecie w rankingu zaufania prowadzą organizacje pozarządowe – 54% zaufania wśród badanych w skali globalnej.
– Wzrasta waga zaufania w procesie podejmowania decyzji zakupowych przez klientów – 87% badanych odmawia zakupu produktów lub usług producenta, do którego straciło zaufanie, a 79% osób ankietowanych przekazywało swym przyjaciołom i znajomym krytyczne opinie o firmie, która straciła wiarygodność w ich oczach.
– Technologia pozostaje najbardziej godnym zaufania sektorem gospodarki na świecie. Przedsiębiorstwom z tej branży ufa 76% badanych.
– Zaufanie do niemal każdego typu źródeł informacji spadło na przestrzeni roku. Analizy giełdowe lub rynku, oraz magazyny o tematyce biznesowej, które były liderami rankingów w zeszłorocznym badaniu, dziś odnotowały spadek zaufania odpowiednio z poziomu 59% do 46% oraz z 53% do 33%.
Źródło: Edelman Polska Sp. z o.o.