Daje to MasterCard obraz bieżącej sytuacji w sektorze i wiedzę o tym, w jaki sposób technologia i innowacje w obszarze płatności kartowych pomagają rozwijać działalność i zwiększać wiarygodność biznesu.
“25 milionów małych i średnich przedsiębiorstw to klucz do rozwoju biznesu na Starym Kontynencie” – tłumaczy Jorn Lambert, szef działu Consumer and Commercial Products, MasterCard Europe. “Stanowią one 95% wszystkich przedsiębiorstw, zapewniają 69% zatrudnienia i 57% obrotu handlowego” – dodaje Lambert.(2003 Observatory of European SMEs)
Trzeba pamiętać, że małe i średnie firmy są zróżnicowane nie tylko pod względem wielkości, ale także branży. Każda z nich oferuje inne usługi, używa różnych narzędzi i dostosowuje strukturę organizacyjną do innego rynku.
Badanie zlecone przez MasterCard, a przeprowadzone przez Research International w zeszłym roku w Wielkiej Brytanii, pokazuje, że firmy z sektora MŚP są pozytywnie nastawione do wprowadzania nowych technologii, które mogą wesprzeć rozwój ich biznesu. 80% respondentów było przekonanych, że ich firma będzie nadal działać w czasie najbliższych 5 lat.
Na pytanie o to, jakie funkcje kart płatniczych są istotne z punktu widzenia prowadzenia ich biznesu, 61% badanych, jako najważniejsze, wymieniło zarządzanie płatnościami i kontrolę finansów, 55% – możliwość korzystania z usług on-line, a 21% – integralność z funkcjonującymi obecnie w tych przedsiębiorstwach systemami.
Osoby odpowiedzialne za zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami zdają sobie sprawę z tego, że innowacyjność jest niezbędnym składnikiem sukcesu w każdym biznesie i uważają rozwiązania e-commerce, jak np. karty biznesowe, za narzędzia, które pomagają im konkurować z dużymi firmami i zdobywać międzynarodowe rynki. Badania pokazują także, że zarządzanie małymi i średnimi firmami to pasja ich właścicieli, którzy szukają rozwiązań dodających wartości rynkowej ich przedsiębiorstwom i stworzonych specjalnie na ich potrzeby. Kluczowym wyróżnikiem mogą być tutaj usługi doradcze, czy sieciowe narzędzia do analizy wydatków.
Podczas, gdy wskaźnik „ukartowienia” właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw jest raczej wysoki – i utrzymuje się na poziomie około 70% – penetracja kart biznesowych wśród przedstawicieli MŚP wynosi zaledwie 20% (Chartered Institute of Bankers, 2005). Stosunek częstotliwości używania przez osoby prowadzące mały biznes kart indywidualnych do biznesowych wynosi 4:1, a duża część zakupów regulowana jest przez nie gotówką. We Francji i w Wielkiej Brytanii ponad 60% małych i średnich firm używa stale czeków, a w Czechach – 22% reguluje płatności gotówką. Wydaje się, że wyjaśnianie korzyści, jakie płyną dla małych i średnich przedsiębiorstw z używania kart biznesowych, będzie kluczowym czynnikiem wzrostu poziomu ich użytkowania.
“Karty biznesowe to dla małych i średnich przedsiębiorstw czynnik wzrostu ich wartości. Oszczędzają czas i pozwalają skoncentrować się na prowadzeniu firmy. Możliwy dzięki kartom stały dostęp do finansów oraz opcja bieżącej kontroli wydatków zwiększają płynność finansową firm z sektora MŚP” – wyjaśnia Lambert. Karty biznesowe chronią przed nadużyciami, gwarantując bezpieczeństwo prowadzonego biznesu.
Przeprowadzone ostatnio w Wielkiej Brytanii badania pokazały, że kluczowe czynniki przekonujące właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw do używania kart biznesowych to takie cechy kart płatniczych jak: usługi on-line, łatwe zarządzanie, ochrona oraz ubezpieczenie. Badania pokazują także, że ci właściciele małych i średnich przedsiębiorstw, którzy nie posiadali kart biznesowych byli mniej ufni, co do finansowej przyszłości swojej firmy niż właściciele
– użytkownicy kart.
MasterCard rozumie, jak ważne są innowacyjne usługi, takie jak raportowanie transakcji i ich monitoring w sieci, czy też możliwość skorelowania ich z wykorzystywanym przez firmę programem księgowym. MasterCard oferuje również właścicielom małych firm, posiadającym karty biznesowe, specjalny pakiet „Working in Europe”, który zawiera dodatkowe usługi, w tym m.in. specjalny program do ochrony antywirusowej.
“Przewidując potrzeby firm z sektora MŚP przygotowujemy nowe, dopasowane produkty. Będziemy w dalszym ciągu pracować nad innowacjami wspierającymi mały biznes na drodze do sukcesu” – konkluduje Lambert.