PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiMillennium wdraża w detalu standardy Citibanku?

Millennium wdraża w detalu standardy Citibanku?

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 07.03.2007 (06:13)
Karty

Citibank Handlowy od dawna jest kuźnią kadr dla całego polskiego sektora bankowego. Bank wynikami może nie zachwyca, to jednak jego globalna pozycja musiała się z czegoś wziąć. Kluczem do sukcesu są ludzie, standaryzacja oraz transfer wiedzy i doświadczenia na kolejne rynki. Co prawda ma to też swoje złe strony. Przykładem są chociażby kredyty hipoteczne.Bank sparzył się swego czasu na nich na swoim rynku i teraz podchodzi do tego produktu z ogromną awersją na całym świecie. Nie dotyczy to zresztą tylko Citibanku. W efekcie na rynkach wzrostowych, takich jak Polska, podchodzi się do sprzedaży kredytów hipotecznych jak pies do jeża. A to błąd, bo każdy mógł zaobserwować, jak szybko można było dzięki takim kredytom zdobyć ładny kawałek rynku. No właśnie – można było. W tym momencie trzeba raczej pisać o tym w czasie przeszłym. Teraz o udział w rynku walczy się coraz trudniej. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że bez oferty dobrego kredytu hipotecznego, nie ma szans na zatrzymanie klienta. Sam kredyt nie musi też być najtańszy. Wystarczy, że będzie konkurencyjny. A w tym określeniu zawiera się nie tylko cena, ale również jakość obsługi – zarówno tej przed jak i po udzieleniu kredytu, elastyczność banku, etc. Ta strategia dotyczy każdego produktu, chociaż pamiętajmy, że wciąż operujemy w sferze teorii. Przekuć ją w praktykę jest znacznie trudniej. W przypadku Citibanku udało się to na przykład z kartami kredytowymi. I to przyzna chyba każdy.

Karty kredytowe Citibanku są drogie. Teoretycznie zatem nie powinny mieć dużej szansy na rynku. A jednak trzymają się całkiem dobrze. Owszem – bank przespał swój czas i teraz mógł mieć tych kart i milion. Owszem – wciąż jest pod względem ich wydawania zbyt konserwatywny. Jednak niech nam nie przysłania obrazu rynku tylko liczba wydanych kart. To jest owszem – bardzo ważny wskaźnik. Znacznie ważniejsze jest jednak to, ile z tych kart jest w ogóle używanych! O takich rzeczach jak limit, liczba i wartość transakcji nie wspominamy. W tym przypadku Citek wciąż jest niekwestionowanym liderem. Tak jak w przypadku utrzymania klientów.

O tym, że obsługa kart Citibanku należy do najlepszych na rynku, napisano już dużo. Karta to nie tylko oprocentowanie, czy program rabatowy. To również jakość codziennej obsługi, usługi dodane, a także umiejętność utrzymania klienta. A ci ostatni są coraz lepiej zorientowani i coraz mniej lojalni. W sumie nie ma się co dziwić. Po co płacić ok. 60 zł za wznowienie, jeśli tak łatwo można dostać kartę u konkurencji, która do tego jeszcze dopłaci nam za to 50 zł. W przypadku klientów transakcyjnych, lojalność może być w przyszłości wyjątkowo niska. Co w przypadku ucieczki robią banki? Zazwyczaj nic. Jeśli klient przekroczy progi transakcyjne, można mu zaproponować zwolnienie z części lub całości opłaty. Najczęściej to właśnie tak wygląda – zatrzymuje się najbardziej dochodowych klientów. Reszcie pozwala się uciekać do konkurencji. Nawet jeśli dotyczy to osób ze złotymi kartami, etc. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się właściwie jedynie Citibank. Na tyle, że bank często reaguje na takie sygnały o możliwości ucieczki, jak prośba klienta o kopie trzech ostatnich wyciągów. Żeby uciec z Citibanku, trzeba często dużo samozaparcia ze strony klienta. Bank bowiem może operować w zakresie zmiany oferty nie tylko ceną samej karty głównej i dodatkowej, ale również oprocentowaniem kredytu – o czym u konkurencji do tej pory nie słyszeliśmy. Dlatego ciekawi nas, jaki w tym roku będzie wskaźnik retencji w Lukas Banku czy GE Money Banku. Co się stanie, kiedy klienci spłacą cały kredyt na nieaktywowanej karcie kredytowej i będą musieli zapłacić za jej wznowienie (Lukas Bank), czy skończy się ważność karty leżącej na czarną godzinę w szufladzie (GE Money Bank i PKO BP). Przed takim problemem stoją praktycznie wszystkie banki. W efekcie liczba kart rośnie w sposób minimalny (ok. 3% w przypadku ostatniego kwartału BZ WBK – mimo ogromnej kampanii reklamowej) lub nawet liczba aktywnych kart ulega z kwartału na kwartał zmniejszeniu (swego czasu ING BSK i BPH). Jednym słowem nie wystarczy tylko sprzedać karty. Za rok trzeba go jeszcze umieć utrzymać…

Jak się okazuje nie tylko w Citibanku mają świadomość potrzeby zatrzymywania „na siłę” klienta. Ostatnio jak się przekonaliśmy, podobne procedury obowiązują w Banku Millennium. Jednym słowem ten bank prowadzi agresywnie nie tylko akwizycję, ale równie w podobny sposób próbuje zmusić klienta do lojalności. Jak? Otóż mniej więcej od lutego nie można już po prostu przyjść do placówki i powiedzieć, że rezygnuje się kredytówki. Pracownik owszem zgłoszenie przyjmie, ale karty od klienta nie weźmie, tylko każe czekać na telefon z centrali. Klient może oczekiwać kontaktu w przeciągu dwóch dni roboczych. W opisywanym przez nas przypadku klient posiadał dwie karty kredytowe – VISA i MC. Chciał zrezygnować z karty Visa z dość wysokim limitem (posiadał ją ok. 1,5 roku) i zostawić sobie MC. Pracownik call-center próbował dosłownie wszystkich sztuczek, żeby klient nie zrezygnował z karty i zachował ją jako „zapasową”. Padło oczywiście fundamentalne pytanie co spowodowałoby, żeby klient jednak chciał zatrzymać kartę (czytaj: może zaproponuje jakąś bardziej opłacalną dla banku opcję, po co od razu odkrywać wszystkie karty?). W momencie podtrzymania chęci zamknięcia karty, zaproponowano obniżkę ceny wznowienia karty do 5 zł. Na tym negocjacje się skończyły, karta została zamknięta, aczkolwiek prawdopodobnie można byłoby liczyć na jeszcze jakiegoś rodzaju ustępstwa.

Wydaje się, że przyjęcie przez Millennium standardów od dawna obowiązujących w Citibanku (to pewnie skutek dużych transferów pracowników z tego ostatniego?), będzie się szybko rozpowszechniało po polskim rynku. Karta kredytowa to nie rachunek osobisty i klienci znacznie chętniej decydują się na zmianę banku. Oszczędzają bowiem praktycznie od razu – czy to na opłacie za wznowienie, czy niższym oprocentowaniu kredytu. Dlatego tak ważne jest budowanie wartości dodanej – o czym często zapominają niektóre instytucje. W sumie przecież nie trzeba wielkiej filozofii do rozdmuchania sprzedaży. Wystarczy tylko podpatrywać najlepszych. Nawet jeśli bank nie odniesie sukcesu w sprzedaży do klientów zewnętrznych, to przynajmniej zadziała to w przypadku własnej bazy klientów. Patrząc na PKO BP można stwierdzić, że radzi sobie coraz lepiej. Pytanie czy będzie tak szybko rósł w następnych miesiącach? Lukas, GE Money Bank, Cetelem Bank, Sygma Bank stanowią pewien wyjątek na rynku, bo klientów dostarczają tym bankom duże sieci handlowe (a przez to często można powiedzieć, że łatwo przyszło, łatwo poszło ;). W przypadku innych banków występuje pewna granica nasycenia kart wśród własnych klientów, którą potem bardzo trudno przeskoczyć. W najbliższych miesiącach zobaczymy jak sobie z tym radzą poszczególni gracze. Wiadomo jednak, że nie da się zdobyć trwałej pozycji bez utrzymania bazy klientów. W tym przypadku strategia dziurawego wiadra, którą często stosuje się w przypadku rachunków osobistych nie sprawdza się zupełnie. Najlepszym dowodem na to jest porównanie liczby aktywnych kart kredytowych w stosunku do liczby klientów w Pekao SA i Banku BPH…

A swoją drogą. Po rynku chodzą plotki, że Millennium chce zrobić konkurencję PKO BP i wdrożyć u siebie kartę VISA Infinite – najlepszy plastik ze stajni tej organizacji. Ciekawe, czy to prawda?

karty kredytowe millennium 2007-03-07
Michał Macierzyński
Tagi: karty kredytowe millennium

Sprawdź także:

a 0 BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025
08.12.2025 (04:21) – informacja prasowa

BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach (filarach) produktowych posiadających …

a 0 Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP
08.12.2025 (04:19) – informacja prasowa

Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP

Bank Rozwoju Rady Europy (Council of Europe Development Bank – CEB) wypłacił Pekao Leasing 125 mln euro drugiej …

a 0 Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]
08.12.2025 (04:18) – informacja prasowa

Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]

Ponad 40 tys. podmiotów pośredniczących w udzielaniu kredytów konsumenckich ma być kontrolowanych przez Komisję …

a 0 Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance
08.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance

Rok 2025 okazał się dla branży consumer finance okresem intensywnych zmian, w którym wzrost popytu na kredyty …

a 0 Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP
08.12.2025 (04:13) – informacja prasowa

Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP

Automarket.pl stał się od grudnia ogólnodostępną platformą ogłoszeniową z pełnym ekosystemem mobilności, wspieranym …

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Who is who

Piotr Rutkowski

Piotr Rutkowski

Zastępca rzecznika prasowego, mBank Piotr Rutkowski jest…

Stefan Bogucki

Stefan Bogucki

Stefan Bogucki – PR & Community Manager…

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców