PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościNie ufamy reklamom banków

Nie ufamy reklamom banków

Aktualności 08.01.2009 (11:06)

„Reklamy jakich produktów są najmniej uczciwe?” – to pytanie zadano respondentom w najnowszym badaniu Macroscope OMD z cyklu MacroFaq zrealizowanym przez OMG Metrics.

Od lat do common knowledge każdego konsumenta należy przekonanie o tym, że reklamy delikatnie rzecz ujmując ubarwiają rzeczywistość i reklamowane produkty. I chociaż większość z nas podchodzi do treści przekazywanych w reklamach z mniejszym lub większym dystansem, to cały czas ulegamy ich wpływom. Jesteśmy również świadomi tego, iż reklamy niektórych kategorii produktowych są łatwiejsze do „ubarwienia” niż innych i chodzi tu faktycznie zwłaszcza o obiektywne treści merytoryczne, a więc sprawa jest poważna.

Ostatnia decyzja UOKiKu o nałożeniu 5,7 mln kary na bank PKO BP za wprowadzanie w błąd konsumenta w reklamie lokaty terminowej „Max Lokata” pokazuje, że wyjątkowo dobrze w rolę manipulatora przekazu wpisują się właśnie banki.

W badaniu przeprowadzonym przez Metrics oraz dom mediowy Macroscope OMD zadane zostało respondentom pytanie o to, jakie reklamy uznają za najmniej uczciwe. Wyniki najnowszego badania MacroFaq przeprowadzonego na próbie 399 respondentów nie są zaskakujące – okazało się, że konsumenci za najmniej uczciwe uważają właśnie reklamy banków, zaś za najbardziej wiarygodne – reklamy samochodów.

Niemal jedna trzecia (30,8%) spośród osób, które udzieliły odpowiedzi wskazała reklamy banków jako przekazy najmniej wiarygodne. Warto zauważyć, że w przypadku tej odpowiedzi brak zaufania idzie w parze ze wzrostem dochodów respondentów, odpowiedzi takiej udzieliło bowiem aż 38,4 % respondentów spośród osób o dochodach przekraczających 2500 PLN netto miesięcznie w porównaniu do „jedynie” 21,5 % spośród osób z przychodami do 1500 PLN netto.

Polacy niewiele lepiej oceniają uczciwość i rzetelność informacji przekazywanej im w reklamach środków czystości. Średnio co czwarta osoba biorąca udział w badaniu (25, 1%) deklaruje brak zaufania do tych przekazów, największym zaufaniem z kolei darzą te reklamy respondenci z wykształceniem podstawowym lub zawodowym (jedynie 12,9 % uznaje je za nieuczciwe) oraz uczniowie i studenci (zaledwie 10,6 %  uznaje je za nieuczciwe).    

Trzecią kategorią, w której reklamy uznane zostały przez uczestników badania Macroscope OMD i OMG Metrics za najmniej uczciwe, są produkty spożywcze (20,3 %  respondentów uważa, że podają w znacznej mierze fałszywe informacje). Także w tej kategorii największym zaufaniem darzą treści przekazów reklamowych najmłodsi respondenci (12,6 %) oraz osoby uczące się (10,6 %); najbardziej sceptyczni są natomiast emeryci i renciści (36,6 %). Najprawdopodobniej jest to związane ze świadomością znaczenia odpowiedniej diety żywieniowej, dbałością o zdrowie i – co za tym idzie – o jakość kupowanych produktów spożywczych, co charakteryzuje w zdecydowanie większym stopniu osoby dojrzalsze.

Z kolei w nieograniczone możliwości sprawiania cudów przez kosmetyki nie wierzy, jak wynika z najnowszego badania MacroFaq, 14,3 % ankietowanych. Większym sceptycyzmem wykazują się tu osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata – co czwarta osoba z tej grupy twierdziła bowiem, że reklamy środków do pielęgnacji nie mówią (całej) prawdy. Dla porównania, spośród respondentów w wieku 35-49 lat jedynie 9,7 % udzieliło takiej odpowiedzi. Zaskakujący przy dalszej analizie jest fakt, że to główni konsumenci kategorii, a więc kobiety, podchodzą do reklam kosmetyków bardziej krytycznie niż mężczyźni (16,1 % vs. 12,2 %).

Pozostałe kategorie produktów (leki, telefony komórkowe i samochody) pojawiały się już wyraźnie rzadziej jako temat nieuczciwych reklam – wskazywane były nawet nieco rzadziej niż przez co dziesiątego ankietowanego. W przypadku tych kategorii produktowych wyniki badania mówią, że bardziej sceptycznymi odbiorcami reklam są mężczyźni, co szczególnie wyraźnie widać w przypadku kategorii związanych z technologią – spotom je prezentującym nie ufa ponad dwukrotnie więcej mężczyzn niż kobiet (w przypadku aparatów telefonicznych jest to 12,8 % mężczyzn vs. 5,8 % kobiet; w przypadku samochodów – 12,7 % vs. 5,5 %). Na podstawie wyników dotyczących postrzegania reklam tych produktów łatwo dostrzec trend podobny do zaobserwowanego w przypadku środków pielęgnacyjnych: grupa lepiej znająca daną kategorię podchodzi do jej reklam z większą dozą sceptycyzmu.

Wybór kategorii produktowych do badania MacroFaq oparty został początkowo na zdefiniowaniu takich, które zespół badawczy uznał za kluczowe (banki, środki czystości, samochody, środki do pielęgnacji, produkty spożywcze). Pierwszy dzień przeprowadzenia badania potwierdził dobór kategorii jako słuszny – w pytaniach otwartych respondenci wskazywali na te same grupy produktów oraz na dwie dodatkowe jako najczęściej wymieniane: leki i telefony komórkowe. W odpowiedziach otwartych pojawiały się również pojedyncze wskazania na markety (ogólnie), zabawki dla dzieci, jednak w zbyt małej liczbie, by uznać je za istotne dla wyników całego badania.

Metodologia doboru badanych przez OMG Metrics kategorii w badaniu dla Macroscope OMD – MacroFaq pokazuje, że konsumenci zwracają uwagę na reklamy produktów najbliższych im w codziennym życiu, ale jednocześnie mało ufają w ich przekaz. Nieuczciwe reklamy pojedynczych produktów z kategorii i rozczarowanie konsumentów pojedynczymi ofertami wpływają na postrzeganie całej branży. Siła informacji przekazywanych sobie wzajemnie przez konsumentów jest ogromna i może zniweczyć wysiłki, strategie i ogromne nakłady na marketing, gdy treść przekazów nie wzbudzi zaufania klientów i nie sprawdzi się jako wiarygodna w praktyce. Inwestycje w komunikację marketingową opartą na prawdziwych i przejrzystych treściach zwrócą się z nawiązką a pozytywne emocje konsumentów wobec marki zaprocentują również silnie pozytywnym tzw. WoM (Word of Mouth). Wyścig marketerów i ich marek trwa, i z pewnością dalece bardziej w długiej perspektywie opłaca się go prowadzić bazując na jasnych, prawdziwych komunikatach.

Badanie zrealizował zespół OMG Metrics [ www.omgmetrics.pl ]  na próbie 399 osób w wieku 15-59 lat, zamieszkałych w miastach 20 tys.+ w dniach 24-28 listopada 2008.
Źródło: OmnicomMediaGroup

reklama 2009-01-08
Redakcja PRNews.pl
Tagi: reklama

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców