I FORUM ASSISTANCE zgromadziło ponad 70 przedstawicieli rynku bankowego oraz reprezentantów towarzystw ubezpieczeń, odpowiadających za współpracę z bankami w ramach bancassurance. Łącznie goście konferencji reprezentowali ponad 30 wiodących podmiotów rynku bankowo-ubezpieczeniowego w Polsce.
Tematyka I FORUM ASSISTANCE dotyczyła zagadnień związanych z usługami assistance w ofercie bankowej i bankowo-ubezpieczeniowej. Wśród prelegentów i panelistów znaleźli się zarówno przedstawiciele banków i towarzystw ubezpieczeń (Bank BPH, Bank Zachodni WBK, Grupa BRE Banku, Toyota Bank Polska, Commercial Union Polska, AIG Europe Oddział w Polsce, Concordia Polska TUW), jak też osoby rekrutujące się ze środowiska akademickiego (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie). Prezentacje poświęcone usługom assistance w bancassurance przeprowadzili: Maurizio Ballabio – Dyrektor Departamentu Rynków Finansowych w Europ Assistance Italia, firmie będącej liderem bankassistance we Włoszech – oraz Ryszard Grzelak, Prezes Zarządu Europ Assistance Polska.
I FORUM ASSISTANCE otworzyli przedstawiciele organizatorów – prof. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska z Katedry Ubezpieczeń Gospodarczych SGH oraz Ryszard Grzelak, Prezes Zarządu Europ Assistance Polska.
Prezentacją inaugurującą konferencję było wystąpienia dr Renaty Pajewskiej-Kwaśny ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W syntetyczny sposób przybliżyło ono uczestnikom FORUM ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju bancassurance w Polsce. W swoim wystąpieniu dr Renata Pajewska-Kwaśny skupiła się m.in. na przesłankach współpracy bankowo-ubezpieczeniowej oraz jej najpopularniejszych formach obserwowanych w Europie. Wskazane zostały ponadto korzyści wynikające z bancassurance dla banków i towarzystw ubezpieczeń, a także trendy społeczno-ekonomiczne zachodzące obecnie w Polsce, wpływające na rozwój bancassurance w naszym kraju.
Oczekiwania banków wobec oferty bankassistance zostały podczas I FORUM ASSISTANCE przedstawione przez Annę Kamińską, Zastępcę Dyrektora Departamentu Bankowości Elektronicznej w Toyota Bank Polska. W prezentacji wskazano m.in. kluczowe czynniki sukcesu w bancassurance, zwracając jednocześnie szczególną uwagę na postrzeganie bankassistance przez klientów banku. Wśród oczekiwań Toyota Bank Polska wobec partnera assistance wymienione zostały m.in. jego doświadczenie i stabilność, zdolność do świadczenia usług zgodnie z wizerunkiem banku oraz otwartość na innowacje i modyfikacje oferty.
Perspektywom rozwoju assistance i ubezpieczeń majątkowych w kanale bancassurance poświęcone było natomiast wystąpienie Marka Piętki, Dyrektora ds. Bancassurance w Commercial Union Polska. Obok przedstawienia aktualnej sytuacji w bancassurance majątkowym w Polsce, skupiono się w nim m.in. na transformacji modeli biznesowych w usługach finansowych, sygnalizując m.in. ich stopniowe upodabnianie się do branży FMCG. Podczas prezentacji zwrócono również uwagę na zjawisko tzw. negatywnego marketingu oraz rolę edukacji klientów w bancassurance.
Problematyka ubezpieczeń i usług assistance w systemie direct została podczas I FORUM ASSISTANCE przedstawiona na przykładzie doświadczeń Grupy BRE. W swojej prezentacji Jarosław Mastalerz, Prezes Zarządu BRE Ubezpieczenia, podkreślił m.in., że w razie wypadku klienci oczekują pomocy, a nie tylko pieniędzy, z które pomoc tę można kupić – jest to więc niesłychanie wrażliwy moment w relacjach z klientem. W wystąpieniu Jarosława Mastalerza duże zainteresowanie słuchaczy wzbudził model biznesowy BRE Ubezpieczenia, który stał się podstawą interesującej dyskusji o zakresie definiowania ubezpieczeń pomiędzy prelegentem a prof. Tomaszem Michalskim z SGH.
Podczas I FORUM ASSISTANCE przedstawione zostały również dwie prezentacje poświęcone usługom assistance w bancassurance. Bankassistance jako nowa strategia konkurencji w bankowości została przedstawiona przez Ryszarda Grzelaka, Prezesa Zarządu Europ Assistance Polska. Maurizio Ballabio, Dyrektor Departamentu Rynków Finansowych w Europ Assistance Italia, firmie będącej liderem bankassistance we Włoszech, zaprezentował natomiast włoskie doświadczenia na rynku bankassistance i bancassurance.
Obok eksperckich prezentacji, istotnym elementem programu I FORUM ASSISTANCE była dyskusja panelowa zatytułowana „Usługi assistance w ofercie bankowej – wartość dla klienta, korzyści dla banków i ubezpieczycieli – perspektywy rozwoju”. Wzięli w niej udział: dr Adam Śliwiński z Katedry Ubezpieczeń Gospodarczych SGH, Paweł Zawisza – Dyrektor Biura Bancassurance w Banku Zachodnim WBK, Andrzej Budasz – Dyrektor Departamentu Klienta Indywidualnego w Banku BPH, Jerzy Bogaczyk – Dyrektor Biura Ubezpieczeń i Reasekuracji w Concordia Polska TUW, Marcin Kruszewski – Dyrektor Działu Ubezpieczeń NNW w AIG Europe Oddział w Polsce oraz Ryszard Grzelak – Prezes Zarządu Europ Assistance Polska. Moderatorem dyskusji był Marcin Z. Broda, Redaktor Naczelny Dziennika Ubezpieczeniowego i Miesięcznika Ubezpieczeniowego.
Dzięki dyskusji panelowej uczestnicy konferencji mieli możliwość poznania i porównania opinii dotyczących różnych aspektów bankassistance, wyrażonych przez przedstawicieli środowiska akademickiego oraz praktyków rynkowych, reprezentujących obie strony współpracy bancassurance – banki i towarzystwa ubezpieczeń. W szczególny sposób podkreślono w niej m.in. aspekty związane z budowaniem i rozwijaniem świadomości klientów banków dotyczącej oferty assistance. Uczestnicy panelu zgodzili się, że nieodzowna jest w tym względzie komunikacja marketingowa dotycząca produktów bankassistance, jak również ich wizualizacja na potrzeby klientów. Zwrócono ponadto uwagę na konieczność logicznego związku świadczeń assistance z bazowym produktem bankowym.
Wśród uczestników konferencji przeprowadzono anonimową ankietę dotyczącą oceny I FORUM ASSISTANCE pod względem merytorycznym i organizacyjnym. Łączna ocena konferencji przez osoby biorące w niej udział wyniosła 4,5 w skali, w której 5 oznacza ocenę maksymalną, zaś 1 – minimalną. Uczestnicy FORUM szczególnie docenili tematykę wygłoszonych prezentacji oraz panelu dyskusyjnego, zwrócono także uwagę na aspekty organizacyjne, takie jak m.in. materiały konferencyjne. Wszyscy goście wyrazili chęć udziału w kolejnych konferencjach organizowanych przez Europ Assistance Polska, przy czym aż 30% osób zadeklarowało również chęć wystąpienia z prezentacją bądź udziału w panelu dyskusyjnym.
Jak wynika z opinii uczestników konferencji, idea I FORUM ASSISTANCE, jego tematyka i formuła spotkały się z dużą życzliwością i akceptacją, a wysoka ocena merytoryczna i organizacyjna, jak również frekwencja potwierdziła zapotrzebowanie rynku na cykliczne spotkania branżowe o eksperckim i niekomercyjnym charakterze. Spotkania takie będą zatem organizowane przez Europ Assistance Polska również w przyszłości.
Patronat medialny nad I FORUM ASSISTANCE objęły: Dziennik Ubezpieczeniowy, Miesięcznik Ubezpieczeniowy, Gazeta Prawna, portal BANKIER.PL, serwis PRNews oraz wydawany przez Europ Assistance Polska od ponad dwóch lat miesięcznik Assistance Newsletter.
Organizator I FORUM ASSISTANCE – Europ Assistance Polska – współpracuje obecnie z 24 bankami i instytucjami finansowymi, obsługując blisko 30 programów na rzecz ich klientów. Usługi firmy wzbogacają również pakiety dołączone do 11 spośród 15 najbardziej prestiżowych kart kredytowych w Polsce (Forbes, 2006). Rozwój usług bankassistance zajmuje kluczowe miejsce w strategii Europ Assistance Polska. Wdrażając nowe rozwiązania dla banków, firma korzysta zarówno ze swoich doświadczeń, jak też ze wsparcia międzynarodowej Grupy Europ Assistance.