PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPayPal rośnie w siłę – konkurencja dla Visy i MasterCarda?

PayPal rośnie w siłę – konkurencja dla Visy i MasterCarda?

Wiadomości Michał KisielMichał Kisiel - 25.04.2013 (17:16)

PayPal zaczynał od niszy internetowych aukcji za oceanem, stopniowo rozszerzając swoją działalność na skalę globalną. Dziś jest największym graczem na rynku elektronicznych płatności, ale coraz pewniej czuje się także w świecie offline.

Kilka miesięcy temu PayPal ogłosił przymierze z organizacją kartową Discover. Alians miał być przepustką do rynku płatności w fizycznych sklepach, dziesięciokrotnie większego niż szybko rozwijający się e-commerce. Po testach w sieci Home Depot kalifornijska firma była gotowa na frontalny atak w świecie offline. W tym tygodniu klienci PayPala zyskali możliwość płacenia w kilku milionach placówek handlowych – wszędzie tam, gdzie akceptowana jest karta Discover.

Przez ostatnie lata PayPal nie przeszkadzał organizacjom kartowym. Można nawet powiedzieć, że pomagał im rozwijać biznes. Znacząca część klientów korzystających z rachunku PayPal zasilała go z kart płatniczych. Zarabiali na tym wszyscy – dla nabytku eBaya było to wygodne i oczekiwane przez użytkowników, chociaż dość kosztowne rozwiązanie problemu pozyskania pieniądza. Dla banków wydających karty – źródło przychodów, ściśle powiązane z dynamicznie rosnącym e-handlem.

Start w offline

Sytuacja zaczęła się zmieniać, gdy PayPal ogłosił, że zamierza stać się liczącym graczem również poza internetem. Firma zaczęła od ograniczonych testów, badając, jak klienci zareagują na nowy sposób płatności przy sklepowej kasie. Użytkownik PayPala może skorzystać z kilku scenariuszy. Jednym z nich jest użycie plastikowej karty identyfikacyjnej i wpisanie PIN-u, czyli rozwiązanie odwołujące się do utrwalonych nawyków. Inne wyjście to wpisanie w terminalu numeru telefonu i podanie PIN-u – płatność można zlecić nawet wtedy, gdy nie ma się przy sobie portfela. W przyszłości preferowaną formą płatności będzie użycie aplikacji mobilnej, ale w nieco inny sposób niż w usłudze PayPal Here (skierowanej do mniejszych akceptantów i korzystającej z geolokalizacji i „meldowania się” klienta w sklepie).

Wyniki testów nie napawały optymizmem. Chętnych do wypróbowania nowości nie było zbyt wielu, chociaż krótkie akcje promocyjne polegające na przyznawaniu rabatów okazały się nadspodziewanie skuteczne. PayPal jednak wierzy w powodzenie projektu i ma nadzieję, że odpowiednio zachęceni konsumenci będą w stanie zmienić swoje płatnicze przyzwyczajenia.

Kartowi giganci wyhodowali sobie konkurenta

Przymierze z Discover Financial Services diametralnie zmienia kontekst eksperymentu PayPala. Z dnia na dzień nowa opcja płatności staje się dostępna dla milionów amerykańskich klientów firmy. Użytkownik elektronicznego portfela PayPala może użyć go w sklepie, w którym do tej pory płacił tylko gotówką lub kartą. Można powiedzieć, że PayPal staje się bezpośrednim konkurentem organizacji kartowych. Od tej pory będzie się z nimi bić o pozycję „top of the wallet”, skłaniając użytkowników do tego, aby jak najczęściej sięgali po tę, a nie inną opcję płatności przy kasie. 


PayPal ma w zanadrzu kilka atutów. Akceptanci przychylnie spojrzą na wysokość opłat narzucanych przez nowego gracza. Firma może zaproponować prowizje niższe niż organizacje kartowe. Wynika to z faktu, że zaledwie około 55% transakcji użytkowników PayPala jest dokonywanych w ciężar kart płatniczych. Wprawdzie od tej części firma musi płacić prowizje typowe dla transakcji kartowych (w dodatku „card not present”, czyli wyższe), ale reszta środków pochodzi z rachunków bankowych, gdzie dodatkowe koszty są znikome. W ten sposób tworzy się przewaga kosztowa nowego konkurenta, który w przyszłości będzie zapewne jeszcze mocniej zachęcał swoich klientów do korzystania z bankowego źródła pieniądza.

Strategiczne pytania

PayPal otworzył nowy etap swojej działalności, zyskując dostęp do szerokiej sieci akceptacji, ale droga przed debiutantem w świecie offline wcale nie jest usłana różami. Jednym z najtrudniejszych zadań będzie skłonienie klientów do wybrania nowego rozwiązania przy sklepowej kasie. Sam proces płatności nie jest szczególnie przyjazny dla użytkownika, który równie dobrze może po prostu sięgnąć po dobrze mu znaną kartę płatniczą. Firma na razie będzie się zapewne koncentrować na propagowaniu swojej plastikowej karty, oswajając klientów z ideą płacenia PayPalem „w realu”.

Równie ważne będą ekonomiczne zachęty – rabaty i możliwość wyboru sposobu sfinansowania zakupu już po dokonaniu transakcji. Klienci cyfrowego portfela, do którego można podłączyć karty płatnicze różnych wydawców, mają siedem dni na zdecydowanie, czy za zakup zapłacą z rachunku bankowego, karty kredytowej, czy może skorzystają z opcji rozłożenia płatności na raty. To rozwiązanie może stanowić o przewadze konkurencyjnej PayPala, ale wymaga, by klienci oswoili się z ideą portfela w chmurze.

Ciekawym wątkiem jest także pytanie o to, co skłoniło Discover, czwartą siłę na amerykańskim rynku kartowym, do sprzymierzenia się z potencjalnym konkurentem, skądinąd dość niebezpiecznym. Discover ma za sobą interesującą historię. System założony w 1985 roku przez akceptantów (sieć handlową Sears) wielokrotnie przechodził z rąk do rąk. Udało mu się zbudować dość silną pozycję mimo zaciekłego oporu ze strony Visy i MasterCarda. Kartowi giganci nie zezwalali bankom wydającym ich karty na jednoczesne uczestnictwo w systemie Discover. Kres tej praktyce położyło dopiero zwycięstwo organizacji w amerykańskim Sądzie Najwyższym w 2004 roku, a firma wywalczyła dodatkowo sięgające niemal 2 mld dolarów odszkodowanie. Cały czas jednak pozostaje w tyle za potentatami i być może upatruje w aliansie z PayPalem okazji do powiększenia swojego udziału w rynku.

2013-04-25
Michał Kisiel

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców