PKO Bank Polski uruchomił bankomat z dodatkową funkcjonalnością, umożliwiającą korzystanie z urządzenia przez osoby niewidome i niedowidzące. Zainstalowane w Laskach urządzenie posiada możliwość komunikacji głosowej przez słuchawki oraz napisy w języku Braille’a.
Bankomat został umieszczony przy ul. 3 Maja 31a w Laskach w pobliżu ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej prowadzonego przez Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.Napisy w języku Braille’a znajdują się na klawiszach funkcyjnych przy monitorze bankomatu oraz w miejscach odbioru banknotów, potwierdzenia i karty płatniczej. Urządzenie umożliwia także komunikację głosową. Po podłączeniu do niego słuchawek monitor wygasza się, a korzystający z niego klienci słyszą odpowiednie komunikaty głosowe, co sprawia, że osoby postronne nie mogą uczestniczyć w przebiegu transakcji. Takie rozwiązanie zapewnia osobom niewidomym i niedowidzącym komfort korzystania z bankomatu, dyskrecję i poczucie bezpieczeństwa. W sytuacji, gdy słuchawki nie są używane, bankomat działa w standardowej funkcjonalności dla wszystkich klientów.
– Mamy nadzieję, że nasz pierwszy bankomat dla osób niewidomych i niedowidzących umożliwi im swobodniejszy dostęp do gotówki. Jesteśmy także otwarci na wszelkie sugestie dotyczące korzystania z tej funkcjonalności. Po przetestowaniu urządzenia planujemy rozszerzenie tego typu rozwiązań na większą liczbę bankomatów – podkreśla Maciej Chlebowski, Dyrektor Departamentu Sieci PKO Banku Polskiego.
Instalacja bankomatu została zrealizowana na wniosek Józefa Markiewicza, Prezesa Polskiego Związku Niewidomych w Laskach.
– Serdecznie dziękujemy PKO Bankowi Polskiemu, że wyszedł naprzeciw potrzebom klientów, jakimi niewątpliwie są też osoby niewidome i słabowidzące. Jest to następny krok do pełnej integracji i samodzielności tej grupy. Niewidomi, którzy korzystali już z bankomatu w Laskach, podkreślali, że instrukcja słowna, jak i oznaczenia w alfabecie Braille’a są jasne i zrozumiałe. Sam, będąc osobą niewidomą, również skorzystałem z bankomatu i byłem pozytywnie zaskoczony funkcjonalnością zastosowanych rozwiązań. Dzięki klarownej instrukcji mogą z niego korzystać zupełnie samodzielnie również te osoby, które wcześniej nie używały tego typu urządzeń – mówi Józef Markiewicz.
Od 15 listopada br. rozszerza się także sieć bezprowizyjnych bankomatów dla klientów PKO Banku Polskiego. Będą oni mogli skorzystać z sieci ponad 1 tys. bankomatów BZ WBK, oprócz dostępnych już urządzeń własnych Banku i należących do eService, spółki Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego,
w łącznej liczbie około 2,4 tys.
Źródło: PKO Bank Polski