PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPolacy gotowi na zakupy mobilne

Polacy gotowi na zakupy mobilne

Wiadomości 07.03.2013 (13:45)

Polacy nadal bardzo chętnie kupują w Internecie. Co trzeci badany deklaruje, że kwoty wydawane na zakupy w sieci będą się zwiększać. Sprzyjać temu ma ofensywa branży e-commerce, która przenosi zakupy z laptopa do komórki. Za popularnością e-commerce nie nadąża jednak świadomość zagrożeń czyhających m.in. na urządzenia mobilne.

Mimo spowolnienia gospodarczego i ostrzeżeń przed nadchodzącym kryzysem, Polacy wciąż chętnie kupują dobra i usługi w Internecie. Aż 77 proc. badanych kupuje lub sprzedaje w Internecie co najmniej raz w miesiącu.  Dla użytkowników szczególnie wygodne są platformy handlowe, dzięki którym mogą przeglądać oferty kupna i licytować (53 proc. kupuje w ten sposób co najmniej raz w miesiącu, 34 proc. – kilka razy). Z kolei z e-sklepów korzysta 38 proc. badanych. Jak pokazuje badanie fundacji BezpieczniejwSieci.org, zakupów nie robimy już tylko przy komputerze. Coraz częściej służą nam do tego urządzenia mobilne (w 2012 r. wzrost liczby użytkowników do 9 proc., tj. więcej o 5 punktów proc. w porównaniu z 2011 r.). W jakich miejscach i jak często kupujesz produkty lub usługi przez Internet? (odpowiedź: przynajmniej raz w miesiącu).

Zmiany napędzają urządzenia mobilne
 
Porównując wykorzystanie smartfonów w 2011 i 2012 roku, w ubiegłym roku użytkownicy częściej używali  telefonu do: przeglądania Internetu – 51 proc. (wzrost o 8 proc.), korzystania z serwisów społecznościowych – 34 proc. (wzrost o 8 proc.) korzystania z aplikacji mobilnych – 36 proc. (wzrost o 3 proc.), wysyłania e-maili – 34 proc. (wzrost o 14 proc.), korzystania z komunikatorów – 26 proc. (wzrost o 8 proc.), oglądania filmów – 21 proc. (wzrost o 3 proc.), zarządzania finansami w tym opłatami – 12 proc. (wzrost o 7 proc.) oraz zakupów online – 9 proc (wzrost o 5 proc.).

Serwisy społecznościowe, komunikatory i banki mają swoje wersje na urządzenia mobilne, stąd największy przyrost użytkowników. Choć wzrasta liczba osób kupujących przez smartfony to, nie przybywa ich tak wielu jak użytkowników korzystających z mediów społecznościowych. Polacy chętnie kupowaliby przez smartfony, ale wciąż nie każdy sklep internetowy ma swoją wersję na telefon – podkreśla Ewelina Pielak rzeczniczka fundacji BezpieczniejwSieci.org.
 
Zakupy w sieci tak naturalne jak wizyta w sklepie                           
 
Popularność mobilnego Internetu jest związana z masowością dostępu do sieci. W połowie 2012 r. z Internetu korzystało 56 proc. Polaków (dane CBOS).
 
O coraz większej roli urządzeń mobilnych w sprzedaży mówi ekspert Fundacji BezpieczniejwSieci.org, Bogna Niklasiewicz, dyrektor Działu Zaufanie i Bezpieczeństwo w Grupie Allegro: – Rosnąca popularność smartfonów i tabletów stwarza wielki potencjał dla całej branży e-commerce. Serwisy, sklepy i użytkownicy budują dzięki nim nowy sposób relacji, niezależny od stacjonarnych komputerów. Zakupy i płatności są dostępne tu i teraz, o każdej porze, nie wspominając już o dostępności takich usług jak e-mail.
 
Za popularnością e-commerce nie nadążają jednak zabezpieczenia, szczególnie po stronie konsumentów. Jak wynika z raportu BezpieczniejwSieci.org, większość smartfonów których używają Polacy, nie jest wyposażona w jakiekolwiek zabezpieczenia (59 proc. badanych zapytanych o stosowane w telefonie zabezpieczenie, nie potrafiła wskazać żadnego).
 
Internauci pobłażliwi dla zagrożeń mobilnych
 
– Użytkownicy nie przyzwyczaili się jeszcze, że urządzenia, które noszą w kieszeni, mają takie same możliwości jak komputery których używali 2-3 lata temu, i tak samo jak one wymagają zabezpieczeń przed oszustwami czy złośliwym oprogramowaniem – mówi Ewelina Pielak z fundacji BezpieczniejwSieci.org.

Jak dodaje Bogna Niklasiewicz z Allegro, Polacy wciąż traktują część sieciowych zagrożeń pobłażliwie. – Kradzież środków finansowych przy logowaniu do konta w banku, wykorzystanie dokumentów do wzięcia kredytu czy utrata poufności haseł przy logowaniu przez znaczną część internautów są oceniane jako mało prawdopodobne czy wręcz bardzo nieprawdopodobne. Często zakładamy, że kłopotliwe sytuacje nigdy nie będą naszym udziałem. Tymczasem oszuści Internetowi szybko adaptują nowe funkcjonalności, które oferuje Internet. Brak rozwagi podczas logowania czy nienależyta dbałość o swoje dane (zarówno osobowe, jak i służące logowaniu) to otwarta furtka dla oszustów – wyjaśnia Niklasiewicz.
 
Tymczasem już we wrześniu 2010 roku opisywano trojana ZitMo na smartfony (ZeuS-in-the-Mobile), który posłużył cyberprzestępcom do zyskania pełnego dostępu do kont bankowych użytkowników, którzy do potwierdzania transakcji internetowych używali popularnych kodów sms. Wieloplatformowy trojan (działający na Symbianie, Windows Phone, Androidzie i BlackBerry), przechwytywał kody sms i dzięki współpracy z trojanem ZeuS na klasyczne PC, umożliwiał uzyskanie pełnego dostępu do bankowości internetowej ofiary.
 
Zwiększaniu poziomu zabezpieczeń nie sprzyja fakt, że polscy internauci raczej niechętnie myślą o zakupie jakiegokolwiek oprogramowania, w tym także płatnych rozwiązań zabezpieczających. Aż 16 proc. przebadanych przez BezpieczniejwSieci.org. uważa, że ich wydatki na licencje internetowe i oprogramowanie będą w 2013 r. się zmniejszać.
 
Mimo zagrożeń w sieci wydajemy coraz więcej
 
Użytkownicy przekonali się także do płatności przez Internet. W 2012 roku w stosunku do 2011 odnotowano wzrost wartości przelewów internetowych o 65 zł (w 2012r. 494 zł na miesiąc) jak i wzrost częstotliwości korzystania z przelewów – 82 proc. badanych dokonuje ich przynajmniej raz w miesiącu (w stosunku do 2011 r. – wzrost o 9 proc.).
 
W 2012 r., w porównaniu do 2011 r. o 5 proc. wzrosła liczba konsumentów wydających w Internecie kwoty między 201 – 500zł. Podobnie w przypadku osób wydających pomiędzy 501 a 1000 zł. Jedyny spadek odnotowano w segmencie przelewów opiewających na drobne kwoty, do 50 i 100 zł. – Zakupy w sieci stają się masowe. Zwiększające się sumy płatności świadczą o rosnącym zaufaniu do e-commerce. Składa się na to kilka czynników, takich jak wygoda i oszczędność czasu, coraz lepsze rozwiązania logistyczne i rosnąca jakość usług kurierskich oraz coraz bardziej przyjazne podejście sprzedawców, którzy znacznie częściej umożliwiają np. zwrot kupionych towarów bez podania jakichkolwiek przyczyn. Sądzimy, że podniesienie poziomu zabezpieczeń stosowanych przez klientów przyczyni się do dalszego wzrostu standardów w branży – podsumowuje Bogna Niklasiewicz.
 
Badanie fundacji BezpieczniejwSieci.org zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie polskich internautów powyżej 16 roku życia, którzy korzystają z Internetu przynajmniej raz w tygodniu. Pierwsza fala badania została zrealizowana w październiku 2011 roku, druga fala zaś w styczniu 2013 roku, przy czym przyjęto, że wyniki dotyczą roku 2012. Oba badania  przeprowadzono metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI).

BezpieczniejwSieci.org

2013-03-07
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców