Początek roku okazał się dla wszystkich instytucji finansowych bardzo dobrym okresem do sprzedaży kart kredytowych. Można powiedzieć, że sprzedawały się jak świeże bułeczki. Co godzinę, wliczając w to niedziele i święta, banki sprzedawały średnio 125 nowych kart kredytowych! Klienci najczęściej wybierali karty PKO BP. Od stycznia do końca marca na taki produkt zdecydowało się aż 72 tysiące osób. Dzięki temu wynikowi największy detalista zajął pierwsze miejsce pod względem liczby wystawionych kart kredytowych. W sumie kartę kredytową z logo tego banku posiada już prawie 600 tysięcy klientów indywidualnych. Do tego należy doliczyć prawie 30 tysięcy kart kredytowych w posiadaniu klientów sektora MSP. Citibank Handlowy, dotychczasowego lider rynku, na koniec marca tego roku wydał w sumie 595 tysięcy takich kart. Trzeci w kolejności Lukas Bank szybko dochodzi do granicy pół miliona wydanych kart kredytowych.
W porównaniu z końcem ubiegłego roku, przetasowanie na podium, to nie jedyne zmiany w pierwszej dziesiątce największych wystawców. Spektakularnym wynikiem może pochwalić się Bank Millennium (skok z 9 na 7 miejsce), a także GE Money Bank (z 6 na 5). To dwie instytucje, które obecnie zdobywają rynek w najbardziej agresywny sposób. Co ciekawe nawet planowane połączenie Banku BPH i Pekao SA nie spowoduje dużych zmian w czołówce największych banków, wydających karty kredytowe. Okazuje się, że do tej pory „Żubr” wydał ponad 6 razy mniej takich kart, niż jego dotychczasowy konkurent.
Liczba wydanych kart kredytowych na koniec marca 2006 roku
LP |
Bank |
Liczba wydanych kart kredytowych (klienci detaliczni) |
Wzrost w stosunku do XII 2005 |
Liczba wydanych kart w I kw. 2006 |
1 |
PKO BP |
597.805 |
13,78% |
72.405 |
2 |
Citibank Handlowy |
595.000 |
2,59% |
15.000 |
3 |
Lukas Bank |
493.300 |
12,50% |
54.800 |
4 |
BPH |
385.000 |
2,12% |
8.000 |
5 |
GE Money Bank |
203.000 |
24,46% |
39.900 |
6 |
BZ WBK |
183.000 |
1,67% |
3.000 |
7 |
Bank Millennium |
163.000 |
31,77% |
39.300 |
8 |
Raiffeisen Bank Poska |
150.003 |
2,74% |
4.003 |
9 |
ING Bank Śląski |
136.781 |
6,36% |
8.183 |
10 |
Kredyt Bank |
74.858 |
3,73% |
2.694 |
11 |
Bank Pekao SA |
61.752 |
2,54% |
1.531 |
12 |
mBank |
56.500 |
11,44% |
5.800 |
13 |
MultiBank |
45.500* |
3,39% |
1.493 |
14 |
Invest-Bank |
13.858 |
14,18% |
1.721 |
15 |
BGŻ |
7.735 |
56,04% |
2.778 |
16 |
Getin Bank |
6.720 |
572,00% |
5.720 |
17 |
Nordea Bank Polska |
5.477 |
36,93% |
1.477 |
18 |
Fortis Bank |
2.219 |
794,76% |
1.971 |
19 |
BISE |
2.159 |
2,32% |
49 |
20 |
Inteligo |
917 |
17,41% |
136 |
21 |
Dominet Bank |
847 |
623,93% |
730 |
22 |
BPS |
500 |
63,93% |
195 |
ŁĄCZNIE |
3.185.931 |
9,29% |
270.886 |
Źródło: banki, Bankier.pl
* dane szacunkowe. Bank nie udzielił informacji na temat liczby wydanych kart kredytowych
Komentarz Michała Macierzyńskiego, analityka Bankier.pl
Popularność kart kredytowych szybko rośnie. Z naszego zestawienia wynika, że największą liczbą sprzedanych kart mogą pochwalić się banki, które oferują je przede wszystkim mniej zamożnym klientom. Głównym atutem takich kart są niskie wymagania co do osiąganych dochodów. Łatwość uzyskania karty kredytowej powoduje, że coraz większa liczba osób zadłuża się na nich. Przyczynia się do tego coraz niższe oprocentowanie kart, często poniżej oprocentowania kredytu odnawialnego w ROR. Z kredytu na karcie najczęściej korzystają najmniej zarabiający klienci i to oni są motorem wzrostu całego rynku. Można się zatem spodziewać, że chcąc zachować swoje dotychczasowe udziały w rynku, takie instytucje jak Citibank, Bank BPH, a wkrótce Pekao SA, będą musiały wprowadzić duże zmiany do oferty swoich kart. Oznacza to, że w najbliższym czasie można spodziewać się lepszych warunków finansowych i większej dostępności. Jeszcze w tym roku swoje karty kredytowe zaoferują Bank Ochrony Środowiska i Euro Bank. Duże nadzieje rynek może wiązać zwłaszcza z ofertą tej wrocławskiej instytucji, która będzie chciała nadrobić dotychczasowe zaległości. Rosnąca konkurencja może łatwo przerodzić się w wojnę cenową. Patrząc na rynek kredytów hipotecznych – z pożytkiem dla klientów.