O doświadczeniach zbieranych przez lata opowiada Witold Jaworski, Członek Zarządu PZU SA.
W tym roku mija 15 lat od chwili wejścia PZU na rynek ubezpieczeń finansowych. W tym czasie wzbogaciliśmy ofertę do ok. 20 rodzajów produktów ubezpieczeniowych i gwarancji. Z naszych propozycji mogą skorzystać firmy, które chcą zabezpieczyć się przed skutkami zawarcia transakcji z nierzetelnym kontrahentem. Mamy również ofertę dla przedsiębiorców potrzebujących uwiarygodnienia swojej firmy podczas ubiegania się o duży kontrakt o charakterze inwestycyjnym. W tej chwili klienci PZU mają do wyboru wiele produktów ubezpieczeniowych, które wspierają prowadzenie biznesu, bez względu na koniunkturę rynkową.
Warto podkreślić, że jakościowa zmiana w filozofii ubezpieczeń finansowych PZU dokonała się po 2005 roku. Do oferty wprowadzono nowe produkty. Były to głównie nowe rodzaje gwarancji, będące warunkiem wykorzystania funduszy unijnych. Dodatkowo zaoferowaliśmy klientom ubezpieczenie kredytu bankowego, ubezpieczenie zagranicznych wierzytelności pieniężnych (eksportowego kredytu kupieckiego), ubezpieczenie wierzytelności faktoringowych dla faktoringu bez regresu i faktoringu odwrotnego. Przez 15 lat rynek ubezpieczeń finansowych systematycznie dojrzewał. W latach dziewięćdziesiątych niemal jedynym kryterium, które miało istotne znaczenie dla klientów, była cena ubezpieczenia. Obecnie klienci mają większą świadomość i wiedzę zarówno na temat samych produktów, jak i możliwości ich wykorzystania. Za dobry produkt, zabezpieczający ich działalność, przedsiębiorcy są skłonni zapłacić więcej.
O jakości produktu ubezpieczeniowego na tym rynku stanowią również tzw. usługi okołoproduktowe, będące częścią oferty PZU. Są to m.in. – szczególnie ważne z punktu widzenia ciągłości relacji biznesowych – bezpłatne działania monitorujące oraz prewencyjne, nierzadko decydujące o dalszej współpracy pomiędzy dostawcą a dłużnikiem.Chcemy, aby w przyszłości siłą PZU w sferze gwarancji ubezpieczeniowych było szybkie reagowanie na potrzeby uczestników procesów inwestycyjnych w zakresie ich finansowania i realizacji. W ubezpieczeniach wierzytelności pieniężnych będziemy doskonalili narzędzia umożliwiające racjonalne zarządzanie ryzykiem i przyspieszające przepływy finansowe, jednocześnie rozszerzając zakres oferowanych produktów i wartość usług dodanych.
W tym roku stopa wzrostu składki z ubezpieczeń finansowych spółki kształtowała się na poziomie 11,6%. To dobry wynik, biorąc pod uwagę okres spowolnienia gospodarczego i jego negatywne skutki, jakie dały się we znaki wielu polskim przedsiębiorstwom. Tak znacząca dynamika świadczy również o tym, iż firmy coraz bardziej uświadamiają sobie, że mogą skutecznie walczyć z kryzysem gospodarczym poprzez wykorzystanie elementów sprzyjających stabilizacji rynku, którymi są m.in. instrumenty finansowe należące do sfery ubezpieczeń finansowych, oferowane przez PZU.
Źródło: PZU