PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościRaport PWPW S.A. – Zwyczaje Polaków związane z dokonywaniem płatności

Raport PWPW S.A. – Zwyczaje Polaków związane z dokonywaniem płatności

Aktualności 21.06.2005 (12:27)

WSTĘP
Polski rynek kart płatniczych rozwija się bardzo dynamicznie. Coraz więcej Polaków posiada i korzysta z kart płatniczych. Stale wzrasta liczba kart w obrocie oraz wolumen transakcji. W pierwszym kwartale 2005 r. na polskim rynku było w obiegu ponad 17,7 mln kart, którymi zrealizowano blisko 175 mln transakcji o wartości ok. 41,5 mld złotych. 99,5% z nich to karty wyposażone w pasek magnetyczny. Tylko 0,4% posiada mikroprocesor lub pasek magnetyczny i mikroprocesor (źródło: www.nbp.pl). Posiadaczami kart płatniczych są najczęściej osoby młode oraz w średnim wieku, z wykształceniem średnim lub wyższym, zamieszkałe w dużych miastach. Znacznie mniejszy odsetek osób posiadających karty płatnicze występuje na wsi, gdzie posługuje się nimi jedynie 17% respondentów oraz w małych miastach do 20 tys. mieszkańców, gdzie są w posiadaniu 28% ankietowanych (źródło: GFK Polonia, Monitor Kart Płatniczych, listopad 2004).

ZWYCZAJE POLAKÓW ZWIĄZANE Z DOKONYWANIEM PŁATNOŚCI

O BADANIU
W dniach 18-22 kwietnia br. na zlecenie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych
(PWPW S.A.) firma IQS and Quant Group przeprowadziła badanie dotyczące zwyczajów Polaków związanych z dokonywaniem płatności. Zrealizowano je za pomocą standardowych wywiadów kwestionariuszowych na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 400 osób posiadających konta bankowe. Celem badania było w szczególności:
• poznanie zwyczajów związanych z otrzymywaniem oraz wydawaniem pieniędzy,
• określenie zwyczajów i postaw wobec kart płatniczych i elektronicznych sposobów dokonywania płatności,
• ocenę produktów działających w systemie Easy Pay opartych na technologii kart mikroprocesorowych.

Dodatkowo wyselekcjonowano grupę 100 osób określanych jako „aktywni” (wiek 20 – 40 lat, mieszkańcy największych miast, aktywnie wykorzystujący karty płatnicze, poszukujący rozwiązań pozwalających oszczędzić czas, otwarci na nowości). Błąd statystyczny dla wyników z obu próbach wynosi +/- 5%.

WYNIKI

ZWYCZAJE KONSUMENCKIE
Wśród posiadaczy kont 67% respondentów posiada kartę płatniczą – najczęściej jest to jedna karta (87%). Wśród „aktywnych” wszyscy posiadają przynajmniej jedną kartę płatniczą (75%), dwie – 21%, a trzy i więcej posiada w tej grupie 4% osób. Posiadanie kart płatniczych jest ściśle związane z wykształceniem – im wyższe, tym odsetek posiadaczy kart jest większy.
24% respondentów „płaci kartą zawsze, kiedy to jest możliwe, nawet jeśli ma przy sobie gotówkę” (wśród aktywnych 100% ankietowanych). 18% „płaci kartą tylko przy okazji dużych zakupów”, 30% – „jeżeli nie ma przy sobie gotówki”, 19% – „tylko w sytuacjach bez wyjścia”, a 8% – „nie płaci kartą w ogóle”.

Aktywni są osobami, które często używają kart płatniczych – zarówno do transakcji gotówkowych jak i bezgotówkowych. Wykorzystują je częściej niż ogół klientów banków. Częstotliwość korzystania z kart do transakcji bezgotówkowych wygląda następująco: 24% (aktywni – 0%) posiadaczy kont bankowych nie korzysta z karty w ogóle, 28% (aktywni – 12%) – rzadziej niż raz na dwa tygodnie, 15% (aktywni – 5%) – raz na dwa tygodnie, 19% (aktywni – 18%) – raz w tygodniu, 13% (aktywni – 54%) – kilka razy w tygodniu, a 1% (aktywni – 10%) – raz dziennie.

WYKORZYSTYWANIE KART DO TRANSAKCJI BEZGOTÓWKOWYCH

Najczęściej używane karty to karty debetowe (49%; aktywni – 46%). Mniej osób deklaruje posiadanie kart kredytowych (21%; aktywni – 37%) i obciążeniowych (6%; aktywni – 17%). 28% (aktywni – 18%) respondentów nie wie z jakich produktów bankowych korzysta.

Do najczęstszej formy wykorzystywania kart płatniczych należy zaliczyć wybieranie gotówki z bankomatu. Przynajmniej raz w tygodniu wykonuje taką czynność ponad 60% respondentów (aktywni – 70%). Na drugim miejscu znalazło się płacenie kartą za zakupy. Aktywni zdecydowanie bardziej preferują tę formę płatności (73%) niż posiadacze kont (29%). Rzadziej wykorzystują kartę do realizacji takich płatności jak: płacenie na stacji benzynowej, płacenie za usługi, płacenie w restauracji, zakupy w Internecie. Wśród posiadaczy kont osób płacących kartą za tego rodzaju usługi jest zdecydowanie mniej.

CZĘSTOŚĆ WYKORZYSTYWANIA KART DO …

Minimalne kwoty, płacone przy pomocy karty to około 57 zł dla wszystkich posiadaczy kart oraz około 41 zł dla aktywnych. Najczęstszą przyczyną niepłacenia kartą mniejszych kwot jest dla posiadaczy kont ogólna niechęć do płacenia kartą (37%), natomiast w grupie osób aktywnych najczęściej wymieniane jest nieprzyjmowanie takich kwot przez sklepy (53%). Równocześnie ponad 80% osób, zarówno posiadaczy kart jak i aktywnych deklaruje chęć dokonywania płatności kartą małych kwot, gdyby było to akceptowane przez sklepy.
Najpopularniejszym wśród posiadaczy kont sposobem dokonywania płatności rachunków jest opłacanie ich na poczcie (32-47% w zależności od rodzaju płatności). Osoby aktywne najczęściej opłacają rachunki poprzez Internet – dokonując samodzielnie przelewu. Robi tak, zależnie od typu płatności, od jednej trzeciej do połowy z nich.

KARTA LOKALNA
Karta Lokalna działająca w systemie Easy Pay została uznana przez badanych za bardzo atrakcyjny produkt. Uzyskane wyniki wykazały, że korzystaniem z tej karty jest zainteresowanych 45% wszystkich posiadaczy kont bankowych i aż 79% aktywnych. Według respondentów, jej kluczową zaletą jest przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo. Taką opinię wyraziła połowa badanych, zarówno aktywnych (58%), jak i posiadaczy kont (46%). Jako kolejne, najatrakcyjniejsze cechy karty lokalnej badani wymieniali kolejno: możliwość wypłaty gotówki w sklepie, możliwość płacenia rachunków, większa szybkość działania, karta rabatowa oraz programy lojalnościowe. Zdaniem połowy ankietowanych, najważniejszym czynnikiem, który zdecyduje o korzystaniu z systemu lub nie mogą okazać się jego koszty. Co czwarta osoba spośród niezdecydowanych, co do używania podkreśla iż decyzję uzależnia od funkcjonalności tej karty, a dalsze 17% mówi o stopniu rozpowszechnienia (wielkości sieci akceptacji) jako czynniku istotnym dla decyzji. Grupa docelowa użytkowników karty lokalnej to przede wszystkim osoby młode, z wykształceniem średnim lub wyższym, ceniące swój czas, mieszkańcy miast.

PŁATNOŚCI MOBILNE
Chęć korzystania z usługi polegającej na dokonywaniu płatności przy użyciu telefonu komórkowego wyraził co trzeci posiadacz konta i ponad połowa aktywnych. Najatrakcyjniejszą cechą nowego produktu jest możliwość płacenia rachunków przy pomocy telefonu. Taką opinię wyraziło 56% aktywnych i 44% posiadaczy kont. Podoba się ona zarówno posiadaczom kont (dla których może stać się wyzwoleniem od jeżdżenia do kasy) oraz aktywnym (którzy rachunki opłacają głównie przy pomocy samodzielnie wykonywanego przelewu Internetowego – a płatność mobilna może odciążyć ich od konieczności pamiętania o przelaniu należności). Grupą docelową nowego produktu są podobne osoby, co w przypadku karty lokalnej: wykształceni, mieszkańcy miast, w wieku do 30 roku życia.

ELEKTRONICZNA PORTMONETKA
Korzystaniem z tej formy regulowania płatności jest zainteresowanych 34% aktywnych i 26% posiadaczy kont. Jako zalety elektronicznej portmonetki respondenci wymienili: możliwość płacenia małych sum (33% aktywni, 23% posiadacze kont, zamiast portfela/ nie trzeba nosić gotówki (25% aktywni, 18% posiadacze kont). Jako powód uzależniający podjęcie decyzji co do używania elektronicznej portmonetki respondenci wymienili kolejno: stopień rozpowszechnienia (27%), koszty (21%), kwestia bezpieczeństwa (20%), wysokość limitów (13%), trudno powiedzieć (18%).

O SYSTEMIE EASY PAY
Easy Pay to lokalny system płatności bezgotówkowych oparty na nowoczesnej technologii kart mikroprocesorowych. Umożliwia on dokonywanie elektronicznych transakcji z każdego urządzenia w dowolnym miejscu i czasie.
Dzięki zastosowanej technologii karty są tanie w obsłudze, bezpieczne oraz mają funkcjonalność odpowiadającą Wydawcy. Na karcie oprócz różnych schematów płatniczych (karta debetowa, pre-paid, kredytowa, revolvingowa) może być umieszczony bilet komunikacyjny, karta parkomatowa, program lojalnościowy, identyfikacja użytkownika.
W systemie Easy Pay funkcjonują trzy grupy produktów:
• karta lokalna – karta płatnicza wydawana przez banki, która dodatkowo może zawierać m.in. program lojalnościowy,
• karta miejska – wydawana przez miasta, Karta pełni rolę biletu komunikacji miejskiej, karty parkomatowej, karty wstępu do obiektów (muzeów, obiektów sportowych), karty identyfikacyjnej,
• płatności mobilne – płatności dokonywane za pomocą telefonu komórkowego.

płatności 2005-06-21
Redakcja PRNews.pl
Tagi: płatności

Sprawdź także:

a 0 42% Polaków wyda na prezenty z okazji Dnia Dziecka do 200 zł. Wyniki badania PayPo
23.05.2025 (04:39)

42% Polaków wyda na prezenty z okazji Dnia Dziecka do 200 zł. Wyniki badania PayPo

Zbliżający się Dzień Dziecka to nie tylko czas radości dla najmłodszych, ale też istotna data w kalendarzu …

a Analizy 0 Dwa pokoje na kredyt? Na sam start para musi oszczędzać 19 miesięcy
23.05.2025 (04:37)

Dwa pokoje na kredyt? Na sam start para musi oszczędzać 19 miesięcy

Od niecałych 40 tysięcy w Wałbrzychu, Tarnobrzegu czy Koninie po ponad 100 tysięcy w Krakowie i Warszawie – co …

a 0 Apifonica wdraża technologię, która pozwala na swobodne rozmowy z voicebotami
23.05.2025 (04:36)

Apifonica wdraża technologię, która pozwala na swobodne rozmowy z voicebotami

Apifonica prezentuje nową funkcję voicebotów: Inteligentne Reakcje. To rozwiązanie, które ma znacząco podnieść …

a 0 PKO Bank Polski pierwszą firmą z kompletem Językowych znaków jakości
23.05.2025 (04:33)

PKO Bank Polski pierwszą firmą z kompletem Językowych znaków jakości

Językowy znak jakości dla instytucji potwierdza, że PKO Bank Polski podchodzi kompleksowo i systemowo do …

a Kariera w finansach 0 VeloBank z wakacyjnym płatnym programem stażowym dla studentów
23.05.2025 (04:31)

VeloBank z wakacyjnym płatnym programem stażowym dla studentów

Tylko do końca maja studentki i studenci, którzy ukończyli II rok studiów, mogą aplikować do płatnego stażu, …

a 0 Program Pilotażowy dla Spółdzielni Energetycznych właśnie wkroczył w fazę realizacji
23.05.2025 (04:29)

Program Pilotażowy dla Spółdzielni Energetycznych właśnie wkroczył w fazę realizacji

16 maja 2025 r. w Legnicy TAURON Dystrybucja i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we …

PRNews.pl

Zobacz również

Dla Kuby czy na Kubę? Bankowy indeks słów zakazanych. Nadgorliwy system znów zablokował przelew

Dla Kuby czy na Kubę? Bankowy indeks słów zakazanych. Nadgorliwy system znów zablokował przelew

O tym, czy nasz przelew dotrze na…

Revolut chce mieć francuską licencję. Utworzy też oddział w Polsce. Co to oznacza dla klientów?

Revolut chce mieć francuską licencję. Utworzy też oddział w Polsce. Co to oznacza dla klientów?

Revolut wystąpi o kolejną licencję bankową –…

Ubyło firm, które akceptują płatności kartami

Ubyło firm, które akceptują płatności kartami

Zaskakujące dane w raporcie Narodowego Banku Polskiego.…

Bankomaty i gotówka odchodzą do lamusa. Liczba maszyn spada z roku na rok

Bankomaty i gotówka odchodzą do lamusa. Liczba maszyn spada z roku na rok

Spada liczba wypłat gotówki z bankomatów i…

Santander sprzedany, będzie zmiana nazwy banku i rebranding. Co to oznacza dla klientów?

Santander sprzedany, będzie zmiana nazwy banku i rebranding. Co to oznacza dla klientów?

Na początku tygodnia austriacka grupa Erste podpisała…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

MRSBINTA LUCY:

Potrzebujesz pożyczki? pożyczki osobistej? pożyczki biznesowej? hipoteki? finansowania rolniczego i projektowego? Dzień dobry …

pon., 12 maj 2025 (09:23) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

MRSBINTA LUCY:

Chcesz pożyczyć pieniądze? jeśli tak, skontaktuj się z nami już dziś przez e-mail: …

pon., 12 maj 2025 (09:22) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

Cyklon:

Ciekawe kto będzie dzwonił w sprawie przelewów przychodzących do mBanku bo do mnie …

wt., 6 maj 2025 (06:54) • BOT Marek pomoże klientom mBanku w potwierdzaniu nietypowych transakcji

AlaAsia Alaasia:

Kluczowym czynnikiem będzie wojna, która wszystko zaorze. …

czw., 1 maj 2025 (12:00) • Raport Mastercard: Jak młodzi sukcesorzy zmieniają bankowość prywatną w Polsce

Bart Ikswe:

Hoho, no obrońca złodziejskich praktyk banków się objawił... Fakty są takie, że banki …

śr., 30 kw. 2025 (07:37) • RRSO naszych „hipotek” ponad 2 razy wyższe niż niemieckie

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców