Raport zamówiony przez organizację Visa Europe, zatytułowany „Sklep Przyszłości 2012-15”, został sporządzony przez brytyjski ośrodek badawczy Centre for Retail Research. Przedstawia on wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 300 dużych i średnich detalistów w siedmiu krajach europejskich: we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w Holandii, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Respondentów zapytano o przewidywany przebieg głównych zmian w całym handlu detalicznym w okresie do lat 2012-15.
Najważniejsze z przewidywań handlowców:
handel internetowy stanowić będzie 19% całkowitej wartości sprzedaży;
przybędzie sklepów większych, ale za to obsługiwanych przez mniejszą liczbę pracowników;
w działalności sklepowej upowszechnią się płatności elektroniczne i nowe technologie;
w relacjach z klientami i w staraniach o ich przyciągnięcie do sklepu coraz większego znaczenia nabierać będzie również przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu, takich jak redukcja zużycia materiałów opakowaniowych, zmniejszenie odpadów i obniżenie całkowitej emisji CO2, czyli tzw. „śladu węglowego” (carbon footprint).
Wiceprezes Visa Europe, Kelvin Smith, powiedział: „Jak wykazują wyniki badania, sklep przyszłości będzie wykorzystywał całą gamę nowych technologii, zorientowanych na jeden cel – większą wygodę klienta poprzez większy stopień indywidualizacji usług sklepowych przekładający się na sukces biznesowy. Organizacja Visa Europe będzie zdecydowanie wypełniać swoją rolę inwestując w rozwój nowych form szybkich i bezpiecznych płatności pozwalających na maksymalizację wpływów detalistów i zachęcających klientów do powtórnej wizyty i ponownych zakupów.”
Poniżej pozostałe z najważniejszych ustaleń raportu:
Prawie 70% badanych detalistów sądzi, że w latach 2012 – 2015 dalej będą prowadzić swoje sklepy; w Niemczech odsetek przekonanych o tym wynosi 82%.
Wprowadzenia skomputeryzowanych kas samoobsługowych oczekuje 22% detalistów w siedmiu krajach objętych badaniem, przy czym największy optymizm w tym względzie wykazali respondenci z Norwegii (25%) i z Wielkiej Brytanii (22%).
Według 50% badanych warunkiem koniecznym dla rozwoju różnych form zakupów obsługiwanych przez samych klientów stanie się wprowadzenie płatności elektronicznych i innych zaawansowanych technologii płatniczych.
Wskazanie konkretnej technologii płatniczej zależało od typu reprezentowanego sklepu, jednakże 35% ogółu respondentów zgodnie uznało, że największe szanse na wprowadzenie mają karty wielofunkcyjne, łączące różne formy płatności (kredytowe, debetowe, lojalnościowe). Drugie miejsce, z 33% głosów, zajęły płatności z wykorzystaniem telefonii komórkowej.
41% detalistów przewiduje skorzystanie z technologii elektronicznych do propagowania zdrowej żywności, czy to poprzez stronę internetową czy na miejscu, w punkcie sprzedaży.
Cały raport dostępny jest na stronie internetowej: visaeurope.com