PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiSKOK Piast wdrożył bankowość internetową

SKOK Piast wdrożył bankowość internetową

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 14.08.2009 (10:38)
Bankowość internetowa

Dostęp do rachunku osobistego za pomocą kanałów samoobsługowych już dawno przestał  być domeną banków komercyjnych. Bankowość internetowa to również banki spółdzielcze, a od jakiegoś czasu również SKOK-i. Ten fakt wskazuje, że internet jest ważnym kanałem dystrybucji usług finansowych. Kanałem coraz bardziej uniwersalnym, a nie tylko skierowanym do młodych.

Być może aż trudno w to uwierzyć, ale już niedługo minie 11 lat od momentu, kiedy w Polsce po raz pierwszy bank umożliwił dostęp do rachunku przez internet (przypominamy www.juz10lat.pl). Od tego czasu kanał internetowy stał się czymś obowiązkowym w ofercie każdego dużego i małego banku. Nie tylko uniwersalnego, ale również takiego skoncentrowanego na consumer finance. Nawet jeśli bank nie prowadzi obsługi rachunków osobistych, to daje na przykład możliwość dostępu do karty kredytowej lub kredytu przez internet. Tak jest na przykład w GE Money Banku, Cetelemie czy Santanderze. Internet pojawił się w bankach, które raczej nie kojarzyły się z tą nowoczesną usługą – w Banku Pocztowym, czy eurobanku. Nie kojarzyły nie ze względu na same banki, ale obsługiwanych klientów.

W tym momencie z banków, które prowadzą RORy, właściwie tylko BGK nie oferuje bankowości internetowej. Być może ten przykład banku państwowego jaskrawo obrazuje podejście administracji rządowej do e-gospodarki. Dużo mówi, mało robi. Przykład SKOK-ów pokazuje, że dostęp przez internet można wdrażać nawet przy stosunkowo małej liczbie potencjalnych klientów. Zwłaszcza jeśli korzysta się z już opracowanego rozwiązania. Jest przecież należące do Skarbu Państwa PKO BP i Inteligo i szef tego ostatniego mógłby wdrożenie bankowości internetowej w BGK zrobić znacznie szybciej, niż trwałby cały proces podejmowania takiej decyzji. Wówczas przynajmniej państwowe VIPy i tajne służby mogliby wygodnie korzystać z usług bankowych przez internet. Tak jak od niedawna klienci SKOK-u Piast.

Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowa Kredytowa Piast z siedzibą w Tychach, to trzecia co do wielkości Kasa w naszym kraju, licząc zarówno pod względem aktywów jak i liczby klientów. Chociaż na standardy banków komercyjnych może nie są to jakieś imponujące wielkości, to w przypadku SKOK-ów, obsługa ponad 100 tysięcy klientów czy posiadanie ok. 100 placówek to prawdziwa ekstraklasa. Również patrząc chociażby na sektor banków spółdzielczych. Sama Kasa patrząc na zestawienie z „Rzepy” powoli, ale systematycznie pnie się w górę. Zapewne dogonić SKOK Chmielelewskiego czy Stefczyka raczej nie da rady, ale swoją pozycję zapewne będzie konsekwentnie umacniać. Być może bankowość internetowa mu w tym pomoże. Z całą pewnością jest jest ona swego rodzaju znakiem czasów.

SKOK-i korzystają z własnego rozwiązania bankowości internetowej. Zastanawialiśmy się kiedyś, czy to sformułowanie nie jest czasem mylące, bo to powinno w sumie być skokowość internetowa albo kasowość internetowa, ale oczywiście każdy wie o co chodzi. Chociaż od swojego wdrożenia system eSKOK nie przebył jakichś większych zmian, to cały czas jest modernizowany, na przykład o powiadomienia SMS i e-mail. Oczywiście daleko im do szybkości systemów komercyjnych, ale jak na rzecz tworzoną własnymi siłami, działa bardzo dobrze. Dla nas dużą wadą jest brak pełnej on-linowości systemu. Jednak dla większości klientów system bankowości internetowej, którą oferują SKOK-i powinien w zupełności wystarczyć, zwłaszcza że ma najważniejsze funkcjonalności i usługi. Również pod względem bezpieczeństwa nie źle, chociaż powiedzmy, że hasła jednorazowe jako takie, powoli stają się celem coraz to śmielszych ataków różnego rodzaju na phishingerów. To oczywiście daleka przyszłość, ale znowu warto zauważyć, że systemy rodzimych SKOKów są znacznie lepiej zabezpieczone niż chociażby ich odpowiedników w USA. To również dobrze świadczy o rodzimej bankowości internetowej i pracujących w Polsce fachowcach.

Po co SKOKom internet? To ciekawe pytanie. Zwłaszcza jeśli się popatrzy na główną ich siłę, czyli szeroką sieć placówek, które głęboko wrastają w lokalną społeczność. Biorąc pod uwagę średnią liczbę klientów na oddział, to SKOK-om jeszcze dużo brakuje do komercyjnych standardów „obłożenia”. Dla części klientów jest to zaleta, bo pracownik ma więcej czasu, żeby wytłumaczyć pewne kwestie, porozmawiać, etc. Mimo wszystko fakt, że SKOK-i nie są zorientowane tak mocno na zysk powoduje, że mogą funkcjonować z punktu widzenia tradycyjnego banku nieracjonalnie. Na tym jednak zyskuje ten klient, który w większości jednak do tradycyjnego banku często by po prostu nie poszedł. Patrząc na to w ten sposób, wdrożenie w „Piaście” bankowości internetowej jest unowocześnianiem na siłę. Czy jednak na pewno?

Dużo wskazuje, że coraz większa grupa klientów banków i SKOK-ów to właściwie te same osoby. Zaczyna się zatem walka nie na różnych rynkach, ale o tego samego klienta. I to nie jest już klient consumer finance (gdzie walka już od jakiegoś czasu się toczy), ale klient bardzo pożądany w obecnych czasach – z RORem, ze stabilnymi dochodami, etc. Być może stąd ostatnie posunięcia SKOK-ów jako takich – kupno eCardu (bankomaty i internet), wdrożenie kart płatniczych, którymi od razu można płacić w internecie, czy w końcu rozwój bankowości internetowej. O ile wdrożenie internetu w „Stefczyku” może być jasne, bo tam jest komu z tego korzystać, to w przypadku „Piasta” liczby użytkowników raczej nie będą imponujące. Jednak fakt, że Kasa zdecydowała się na wdrożenie, świadczy o tym, że również klienci z tego segmentu rynku sięgają po kanały samoobsługowe. O czym to może świadczyć? Naszym zdaniem o ogromnych zmianach na rynku.

Kiedyś raczej było tak, ze członek SKOKu nie miał takich zaścianek, jak bankowość internetowa czy karta płatnicza. Z drugiej strony nie szedł do banku, bo wszystko miał u siebie. Teraz czasy się zmieniają, a obsługa przez internet przyciąga jak magnes. SKOK-i ryzykowały, że część tych klientów może odejść do sektora komercyjnego. To duże ryzyko. Zamiast czekać, zareagowały, a nawet z defensywy przechodzą w ofensywę. I tutaj jest ciekawa kwestia. Jeśli transfer jest możliwy w jedną stronę, to dlaczego nie miałby być w drugą?! Tak, tak. To jest całkiem możliwe, że SKOK-i zaczną pozyskiwać zupełnie nowy segment klienta . Niezadowolonego z jakości obsługi w bankach komercyjnych, czy też zachęconego do spółdzielczości poprzez agresywny marketing Kas. Bankowość internetowa, sieć bankomatów czy w końcu nowoczesne kary płatnicze mają zlikwidować ważną dla takich klientów barierę wejścia. Jedyną rzeczą której nie ma, to kredyty hipoteczne, ale bez tego powiedzmy można jeszcze jakoś przeżyć.

Czy tak rzeczywiście jest? Być może tak. Po to SKOK-i przeprowadziły nie tak dawno tak dużą kampanię, w której udowadniały, że nie są bankami. Po co też Piast miałby wprowadzać taką innowację do swojej oferty, żeby nikt z niej nie miał korzystać? Zresztą jak się popatrzy w Tabelę Opłat i Prowizji to można stwierdzić, że się z punktu widzenia klienta opłaca. Akurat w przypadku tej kasy opłaty za ROR są całkiem atrakcyjne – jak na rachunek z dostępem przez internet i przez placówkę. Jeśli do tego dodać, że większość operacji związanych z eSKOKiem jest bezpłatna, to całość oferty jest bardzo konkurencyjna w stosunku do instytucji spółdzielczych czy komercyjnych. Przynajmniej na obszarze działania Kasy.

Wdrożenie wraz z początkiem tego miesiąca bankowości internetowej w „Piaście” to naszym zdaniem swego rodzaju początek nowego rozdania. Zarówno w samych Kasach, które przecież między sobą też ostro rywalizują, jak również w systemie bankowym. „Piast” pokazuje, że również inne Kasy poza Stefczykiem rozwijają się dynamicznie i są nowoczesne. Tym samym odrzucają stereotyp, który zapewne u potencjalnych klientów jest cały czas bardzo silny.

Z naszego punktu widzenia tylko możemy przyklasnąć na to wdrożenie i pogratulować zacięcia i… odwagi. Jeśli bankowość internetowa trafi za chwilę do jeszcze mniejszych SKOK-ów, to tym samym wyjścia nie będą miały i Banki Spółdzielcze. Biorąc pod uwagę, gdzie te wszystkie instytucje działają, to bardzo dobra informacja dla całego rynku bankowości internetowej w Polsce. Być może to będzie właśnie klucz do jeszcze szybszego jej rozwoju i przede wszystkim do likwidacji pewnego rodzaju internetowego wykluczenia. Młodzi, dynamiczni już z internetu korzystają. Teraz czas na tradycjonalistów. Być może również SKOK-i jakoś w tym pomogą…

Źródło: PR News

bankowość internetowa skok 2009-08-14
Michał Macierzyński
Tagi: bankowość internetowa skok

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Aleksandra Leszczyńska

Aleksandra Leszczyńska

Dyrektor komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Grupy…

Wojciech Sokół

Wojciech Sokół

Wojciech Sokół – Account Director w NCR…

Marek Baran

Marek Baran

Dyrektor biura komunikacji korporacyjnej Grupy PZU Marek…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców