PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyTak (też) reklamuje się ubezpieczenia

Tak (też) reklamuje się ubezpieczenia

Analizy 13.04.2010 (10:08) artykuł nadesłany

Śmieszne, straszne czy po prostu intrygujące – które reklamy są w stanie przekonać nas do kupna ubezpieczenia, a które jedynie pozostawiają po sobie przyjemne wrażenie?

Nie od dziś krąży w sieci dowcip ilustrujący współczesne rozmiary marketingu: „Spokojnie oglądam sobie reklamy, a tu nagle film.” Faktycznie – proporcja reklam do właściwego przekazu wydaje się dziś nieco zaburzona. Jak długo idzie jednak o pieniądze, tak długo reklamodawcy nie dadzą za wygraną. I może nie byłaby to wiadomość zła, gdyby tylko te reklamy dało się oglądać.

I uczyć, i wzbogacać

Różnorodność telewizyjnych spotów reklamowych jest tak wielka, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie. W rankingach najpopularniejszych kampanii z rzadka jednak pojawiają się reklamy ubezpieczeń. Prawdą jest, że polisy nie należą do produktów „łatwych” – nie są niezbędne w codziennym funkcjonowaniu, nie gwarantują niezapomnianych doznań, nie spełniają marzeń jak inne produkty. Po ubezpieczenia sięgają głównie ci, którzy mają o nich pewną wiedzę i są świadomi własnych potrzeb.

Wciąż jednak pozostaje spora grupa osób o polisach wiedzących tyle, co nic – to ich trzeba utwierdzić w przekonaniu, że ubezpieczenia potrzebują, mimo że jeszcze o tym nie wiedzą. Reklama ubezpieczenia ma zatem po trosze edukować – „kształtować postawę antyfatalistyczną, promując bycie kowalem swego losu”, jak pisze Jan J. Sarapata w swej książce „Reklama ubezpieczeń”. Kampanie towarzystw powinny „uczyć i promować samodzielność, pochwalać przezorność, pomóc w planowaniu, kalkulowaniu, przewidywaniu, uczyć odpowiedzialności za siebie i innych”, radzi dalej Sarapata.

To jednak nie wszystko. Reklama ubezpieczeń jest przecież koniec końców tylko reklamą, powinna zatem przede wszystkim wzmacniać sprzedaż. Jak zatem i nauczyć, i dać zarobić? Oto prawdziwe wyzwanie marketingu.

Tak robią to marketingowcy

Rynek reklam rozwija się tak intensywnie, że kampanie marketingowe najróżniejszej maści atakują zewsząd. Przekaz marketingowy ma do nas (lub też nas) trafiać nie tylko tradycyjnie – poprzez prasę, telewizję czy internet, ale i na kartonie mleka, na chodniku czy w tramwaju. Z powodu intensywnej konkurencji reklamy muszą być łatwo zauważalne, dlatego coraz częściej szokują, budzą obrazę i wywołują współczucie. Czy można jednak to samo powiedzieć o marketingu w ubezpieczeniach? Ostatnio widziana reklama ubezpieczeń? A ostatnia udana? Widziana kiedy? I czy kiedykolwiek? Czy specyfika produktu, który ma się nam przydać na wypadek negatywnych zdarzeń jest naprawdę tak poważna, że nie sposób sprzedać go w atrakcyjnej formie?

Pozornie najłatwiej reklamować się za pomocą przekazu telewizyjnego – grono odbiorców nie dość, że szerokie, to jeszcze odbiera przekaz i okiem, i uchem. Niestety i konkurencja jest tu niemała. Jak więc reklamować, by nie pozostać niezauważonym? Absurdalnie – im skromniej, tym lepiej. W dobie dziesiątek nowych reklam, jakie trafiają na rynek co miesiąc, o przesyt nie trudno. Zdarzają się jednak spoty, które w pamięci pozostają na dłużej. Czy skłaniają do wizyty u ubezpieczyciela – kwestia dyskusyjna i pozbawiona reguły, z pewnością jednak rokują taką nadzieję, skoro wracamy do nich nawet po zakończeniu kampanii. Jak zrobić reklamę, która zostanie w głowie telewidza? Przegląd twórczości agencji reklamowych z całego świata pokazuje, że nie gra roli komunikat czy język – najistotniejszy jest pomysł i oryginalna historia.

Zdecydowanie bardziej wyrafinowaną formą reklamy ubezpieczeń jest tzw. ambient, czyli to, co niestandardowe. Ambient z zasady jest odważniejszy i nowocześniejszy, oddziałuje na wiele zmysłów.

Źródło: http://www.scaryideas.com

Jeśli udany, ma szansę naprawdę na długo pozostać w pamięci. W dość nietypowy sposób reklamowała ubezpieczenia dla zwierząt domowych firma Seguros Ripley. By uzmysłowić ryzyko, jakie wiązać się może z posiadaniem czworonożnego przyjaciela, na budynkach mieszkalnych w chilijskim Santiago zamontowano podobizny psów i kotów wyskakujących za piłeczką tenisową z balkonów. Szokujące? Niesmaczne? Z pewnością przykuwające uwagę.

Z kolei amerykański koncern ubezpieczeniowy Nationwide Insurance chciał przykuć uwagę przede wszystkim kierowców.

Źródło: adsoftheworld.com

W tym celu na ulicach miasta Culumbus w stanie Ohio w maju 2007 roku rozlano farbę. A precyzyjniej – fragment miasta upozorowano tak, jak gdyby ze ściany jednego z wieżowców na pobliski plac wylała się farba, niszcząc zaparkowane tam samochody. Nad ostatecznym rezultatem pracowała przez tydzień grupa ośmiu osób. I sądząc po reakcjach przejeżdżających obok, którzy z niedowierzaniem zatrzymywali się, by sprawdzić czy parking faktycznie pokryła farba – udało się.

Starą jak świat formą przekazu jest plakat. Choć nie wydaje dźwięków jak telewizyjny spot i nie zapada w ucho dźwięczną melodią, tutaj również możliwości jest całkiem sporo – można „atakować” klienta kolorem, rozmiarem lub jednym i drugim naraz. Mimo obfitości projektów, wciąż jednak pojawiają się prawdziwe perełki, oszczędne w formie, a głębokie w treści.

Serię takich minimalistycznych plakatów reklamowych wypuściła niemiecka firma DEVK Insurance.

Źródło: adsoftheworld.com

Za pomocą dosłownie kilku prostych figur geometrycznych utrzymanych w jednolitej tonacji kolorystycznej, udało się osiągną efekt nie tylko ciekawy, ale i zabawny. Na jednym z plakatów pojawia się uproszczony schemat wieczornego wypadu do miasta – mamy więc klub, ochroniarza, głównego bohatera „kreskówki” i jako wypadkową tych trzech elementów… luźno rozrzucone po okolicy zęby. Obrazując „punkty zapalne”, firma zachęca do zabezpieczania się na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń.

W innym wariancie plakatu tej samej kampanii ogniskiem ryzyka jest już nie ochroniarz, ale minispódniczka widziana oczyma kierowców – jednym słowem nigdy nie ma pewności, gdzie czai się niebezpieczeństwo.

Nie zmęczyć klienta

To ledwie kilka przykładów marketingowego ubezpieczeniowego, a już rzec by można: dlaczego nie krajowe, dlaczego tylko tyle, dlaczego nie inne, zabawniejsze przecież? Stawiane w ten sposób pytania dowodzą tylko, jak wrażliwą kwestią jest reklama, na jak różny grunt pada i jak różne odczucia wywołuje. Te same wybrane przykłady pokazują jednak, że nawet produkty finansowe, mimo że nie można ich dotknąć, powąchać czy ujrzeć, można sprzedawać w atrakcyjnej i nie męczącej formie. A klient, którego reklama nie zmęczy, może chcieć sięgnąć po więcej.

Decyzja o tym, jakie emocje ma wywołać reklama u odbiorcy nie należy do łatwych. Każdy z nich ma przecież, co naturalne, inną wrażliwość, nie mówiąc o gustach. Doświadczenie pokazuje jednak, że zabawne formy przekazu zawsze się obronią. O ile tylko faktycznie są zabawne.

Źródło: Bankier.pl

analizy Malwina Wrotniak ubezpieczenia 2010-04-13
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy Malwina Wrotniak ubezpieczenia

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Emilia Kasperczak

Emilia Kasperczak

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Emilia…

Magdalena Olejnicka

Magdalena Olejnicka

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy Magdalena Olejnicka…

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

International Marketing Communications Manager w Twisto Od…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców