Przenieśmy się na chwilę kilkanaście lat w przyszłość…
Pan Kowalski kontakt ze swoim bankiem rozpoczyna już rano w domowym centrum multimedialnym. Aby uzyskać dostęp do swojego konta nie musi pamiętać haseł ani PIN-ów. System identyfikuje go za pomocą niepowtarzalnego wzoru tęczówki oka. Ekran wita go podsumowaniem informacji na temat ostatnich inwestycji. Pan Kowalski chce porozmawiać ze swoim osobistym doradcą. Jednym dotknięciem ekranu uruchamia wideo rozmowę. W ciągu kilku minut doradca wysyła rekomendację dotyczące oszczędności Pana Kowalskiego, uwzględniające jego sytuację rodzinną, majątkową i skłonność do ryzyka.
Potem nasz bohater idzie do sklepu za rogiem na małe zakupy. Wkłada wybrane produkty do koszyka, a należność jest automatycznie potrącana z jego konta.
Taka wizja komunikacji klienta z bankiem wydaje się futurystyczna, ale opisane powyżej technologie istnieją i według ekspertów PKO Banku Polskiego już za kilka lat tak powinien wyglądać bank przyszłości.
„PKO Bank Polski jest bankiem innowacyjnym i otwartym na nowe technologie. Dlatego śledzimy uważnie rozwój środków komunikacji, tak aby oferować klientom najlepsze dostępne rozwiązania. Niektóre z nich są z pewnością przyszłością bankowości i tylko kwestią czasu pozostaje, kiedy zostaną wprowadzone na szerszą skalę” – mówi Marek Kłuciński, dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji.
Najważniejszą z tych technologii, która już zaczyna wchodzić do powszechnego użytku jest systemem identyfikacji radiowej (RFID). Dzięki specjalnemu nadajnikowi umieszczonemu np. na towarach w sklepie czy na karcie klienta system na podstawie zapisanych danych już od progu wie, co nas sprowadza do banku, czy jakie produkty mamy w koszyku. Wchodząc do banku, karta wysyła sygnał, który daje systemowi informację kim jesteśmy i jakie są nasze potrzeby. Podobnie oznaczenie produktów w sklepie elektronicznymi metkami powoduje, że informacje o towarach i ich cenach mogą być przesłane do systemu bez naszej ingerencji, a odpowiednia kwota automatycznie zostaje odjęta z naszego konta.
„RFID znajdzie zastosowanie tak w małym sklepie, oddziale banku, jak i w wielkich systemach logistycznych. Dzięki niemu każdy Klient może być potraktowany w banku w indywidualny sposób. Możliwości wykorzystania identyfikacji radiowej są niemal nieograniczone” – twierdzi Marek Kłuciński.
Kolejnym ważnym narzędziem, którego rozkwit w niedługim czasie przewidują eksperci PKO Banku Polskiego jest CRM (Customer Relationship Management), czyli system zarządzania relacjami z Klientem. Choć znany już od kilku lat, dopiero nowe metody zbierania i przetwarzania informacji mogą pozwolić na jego pełne wykorzystanie. CRM pozwala bankowi na zebranie i szybką analizę wielu danych dotyczących Klienta.
„Dzięki systemom CRM możemy stworzyć ofertę przygotowaną dokładnie dla konkretnego Klienta. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze lepiej odpowiedzieć na jego potrzeby i wymagania” – podkreśla Marek Kłuciński.
Banki największy potencjał rozwoju widzą w dostępie do usług poprzez internet. Boom na wirtualne konta trwa już w Polsce od kilku lat. Penetracja internetu w naszym kraju z roku na rok wzrasta. To skłania do wniosku, że przy coraz bogatszej ofercie banków popularność elektronicznych kanałów komunikacji będzie rosnąć. Takie cechy jak wygoda, szybkość, lepsze warunki prowadzenia rachunku, stały dostęp do konta powodują, że na elektroniczny kontakt z bankiem decyduje się coraz więcej Polaków.
Z usługi PKO Inteligo – bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego korzysta już ponad 2 mln osób co powoduje, że PKO Bank Polski jest zdecydowanym liderem na rynku bankowości elektronicznej.
Dla klientów banków wciąż najbardziej istotnym elementem jest bezpieczeństwo wirtualnych pieniędzy. Obecne rozwiązania obsługi kont elektronicznych, za pomocą numeru klienta i kodów jednorazowych są godne zaufania, jednak wciąż poszukiwane są technologie, które zagwarantują jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa. Taką pewność dają metody biometryczne, przede wszystkim identyfikacja za pomocą niepowtarzalnego wzoru tęczówki oka lub linii papilarnych, można więc spodziewać się, że to one staną się docelowo elementem systemów bezpieczeństwa w bankowości.
„Zarówno dla naszego banku, jak i dla klientów kluczową sprawą jest bezpieczeństwo operacji finansowych. – zapewnia Marek Kłuciński – Dlatego technologie wspierające bezpieczeństwo cieszą się dużym zainteresowaniem rynku.
Według ekspertów PKO Banku Polskiego mimo dynamicznego rozwoju nowoczesnych narzędzi bankowości elektronicznej oddziały wciąż pozostaną ważnym kanałem kontaktów między bankiem i klientem. Zmieni się jednak jego charakter. Już niedługo standardowe działania bankowe, takie jak wpłaty, wypłaty, przelewy itp. będą odbywać się głównie drogą elektroniczną. Istotą oddziałów stanie się doradztwo finansowe i inwestycyjne, a także np. udzielanie kredytów.
„W finansach osobistych trafność długoterminowej decyzji jest często ważniejsza od szybkości. Mimo rozwoju nowoczesnych narzędzi komunikacji, przy podejmowaniu decyzji np. o długoletnim kredycie bezpośredni kontakt z doradcą w oddziale wciąż pozostanie niezastąpiony” – uważa Marek Kłuciński.
Pomimo, że nowoczesne kanały komunikacji i usprawnienia w kontaktach klienta z bankiem będą zyskiwać na popularności, nie należy spodziewać się w najbliższym czasie upadku standardowych oddziałów bankowych.
PKO Bank Polski wciąż rozwija swoją ofertę w zakresie bankowości elektronicznej. W ostatnim czasie oferta PKO Inteligo została poszerzona o następujące rozwiązania:
– ubezpieczenia (pełna gama ubezpieczeń: ubezpieczenie NNW, OC, mieszkania, firmy, podczas podróży, ubezpieczenia osobowe itp.);
– możliwość nabywania jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych PKO/CREDIT SUISSE;
Dzięki najnowszym innowacjom wprowadzonym w ramach usługi PKO Inteligo klienci mogą korzystać również z następujących udogodnień:
– doładowanie telefonu komórkowego pre-paid;
Usługa daje możliwość natychmiastowego doładowania telefonu komórkowego każdej sieci. Aby to zrobić, wystarczy jedynie dostęp do Internetu lub telefonu z możliwością tonowego wybierania. Procedura doładowania jest bardzo prosta; po zalogowaniu do serwisu internetowego, użytkownik musi jedynie podać numer telefonu oraz kwotę doładowania. Telefon jest doładowany natychmiast po realizacji przelewu. Opcje dodatkowe to możliwość zamówienia faktury oraz obejrzenia wszystkich wykonanych doładowań.
– dokonywanie płatności internetowych poprzez „Płacę z PKO Inteligo”
Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które dokonując płatności przez Internet nie chcą ujawniać numeru karty płatniczej. Operacja jest całkowicie bezpieczna i polega na pełnej integracji zakupu dokonywanego online z rachunkiem bankowym. Podczas transakcji, wszystkie szczegóły przelewu są wypełniane automatycznie, trzeba je jedynie potwierdzić kodem jednorazowym, z karty kodów, jaką posiada każdy użytkownik. Na moment zakupu na koncie zakładana jest blokada, która pozwala na uwolnienie jedynie kwoty wysokości zakupu. To innowacyjne rozwiązanie zostało już docenione przez użytkowników serwisu PKO Inteligo.