PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał KisielTelefon zamiast terminala – Payleven wchodzi do Polski?

Telefon zamiast terminala – Payleven wchodzi do Polski?

Michał Kisiel Michał KisielMichał Kisiel - 03.09.2012 (08:06)
Bankowość mobilna

Za oceanem kolejne sukcesy świętuje Square, który podpisał niedawno kontrakt z siecią kawiarni Starbucks, a w Europie szybko przybywa jego naśladowców. Usługę akceptowania kart na smartfonach i tabletach oferują m.in. skandynawski iZettle, brytyjski mPowa oraz niemiecki Payleven. Ten ostatni uruchomił właśnie serwis po polsku i szykuje się do wejścia na rodzimy rynek.

Usługa zaproponowana w USA przez Square budziła od początku sporo zainteresowania i kontrowersji. Uwagę mediów przyciągnęła przede wszystkim osoba założyciela – Jack Dorsey zaczynał karierę w Twitterze i często określany jest mianem cudownego dziecka ery Web 2.0. Sam produkt, czyli niewielki czytnik kart wpinany do gniazda słuchawkowego, miał zrewolucjonizować płatności. Prosty design, przywodzący na myśl dzieła Apple, oraz maksymalnie uproszczony cennik stały się symbolem nowego podejścia do biznesu akceptacji kart płatniczych.

Tempo rozwoju Square zaskoczyło niedowiarków, którzy wskazywali na oczywiste niedoskonałości oferty startupu. Klientów nie zniechęcała ani wysokość prowizji, ani nie do końca jasna sytuacja wokół bezpieczeństwa zastosowanych przez firmę rozwiązań. Produkt Square trafił w rynkową niszę – do małych firm, którym odpowiadał jasny układ: brak stałych opłat, łatwa rejestracja merchant account, przejrzysty cennik.

Inwazja klonów


„Naśladownictwo to najszczersza forma pochlebstwa” – to powiedzenie dobrze pasuje do sytuacji Square. Czytniki podłączane do smartfonów pojawiły się w ofercie m.in. PayPal’a (PayPal Here) i Verifone (Verifone Sail), a firma Jacka Dorseya znalazła wielu naśladowców także poza Stanami Zjednoczonymi. Square zareagował ucieczką do przodu, rozwijając aplikacje dla handlowców i dodając nowe funkcje, które mają pomóc akceptantom wzmacniać lojalność klienteli.

W Europie, gdzie karty płatnicze i terminale płatnicze muszą spełnić wymogi standardu EMV, klony Square natrafiły na pewne przeszkody. Organizacja Visa nie zgodziła się na akceptowanie swoich kart w urządzeniach produkowanych przez szwedzką firmę iZettle, co znacznie ograniczyło testy prowadzone przez startup na kilku rynkach. Nierozwiązanym technicznym problemem pozostaje potwierdzanie transakcji przez użytkowników – odbywa się ono za pomocą podpisu na ekranie dotykowym.

Organizacje płatnicze nie zgadzają się obecnie na wprowadzanie numeru PIN na urządzeniach mobilnych, co łatwo jest zrozumieć biorąc pod uwagę fakt, że telefony nie przechodzą certyfikacji dla takich celów.

Niemiecki eksperyment


Było tylko kwestią czasu, kiedy podobne rozwiązanie pojawi się w Polsce. O planach wejścia niemieckiego Payleven poinformował 30 sierpnia serwis TechCrunch. Wśród rynków, na których ma się pojawić usługa wymieniono Brazylię, Holandię, Wielką Brytanię i Polskę. Co ciekawe, Payleven w wiadomości opublikowanej na Twitterze nasz kraj pominął, ale pod adresem www.payleven.pl można już znaleźć witrynę zapowiadającą rynkowy debiut.

Przedstawiciele serwisu nie odpowiedzieli niestety na nasze pytanie o termin startu i warunki cenowe, ale można trochę pospekulować, patrząc na warunki oferowane przez firmę na jej ojczystym rynku. Payleven proponuje:

  • darmową przystawkę do smartfonów i tabletów z systemem iOS oraz Android,
  • brak stałych opłat za akceptację kart,
  • darmową rejestrację i aplikację mobilną do obsługi płatności,
  • możliwość akceptowania kart MasterCard i American Express,
  • 2,95% + 9 centów prowizji od każdej transakcji  kartą netto (doliczany jest jeszcze VAT).

Nawet biorąc pod uwagę wysokość opłat pobieranych od akceptantów w Polsce, taka oferta jest bardzo droga. Zapewne żaden z większych punktów handlowych, które w tej chwili przyjmują już karty płatnicze nie będzie zainteresowany zamianą terminala na iPoda.  Brak możliwości akceptowania kart Visa to również poważne ograniczenie – na naszym rynku ich udział jest większy niż konkurencyjnego systemu MasterCard. Można jednak spodziewać się, że ta sytuacja jest przejściowa, a Visa wkrótce skodyfikuje zestaw wymagań, które muszą spełnić twórcy systemów takich jak iZettle.

Na pierwszy rzut oka propozycja Payleven wydaje się pełna ograniczeń. Czy to oznacza, że niemiecki startup nie będzie miał szans na polskim rynku?

Jest nisza, ale czy zyskowna?


Zarówno Square, jak i jego europejskie klony celują w rynek najmniejszych firm o niewielkich obrotach. Większość potencjalnej klienteli Payleven nawet nie rozważała dotąd akceptowania kart. Podstawowym problemem nie jest w tym przypadku wysokość MSC, ale koszty stałe związane z dzierżawą terminala. Stanowią one skuteczną zaporę, sprawiającą, że mikrofirmy ograniczały się do tej pory do akceptowania wyłącznie gotówki.

Jeśli formalności związane z rejestracją nie będą zbyt skomplikowane, można podejrzewać, że w Polsce znajdzie się grupa przedsiębiorców gotowych przetestować Payleven. Czy to oznacza, że już wkrótce opiekunka dla dziecka albo hydraulik będą przyjmować karty? Jeśli polska premiera zyska odpowiednią marketingową oprawę, to jest to całkiem możliwe. Square sprzedaje swoje rozwiązanie m.in. w sklepach Apple i AT&T. Gdyby w Polsce na współpracę z firmą zdecydował się np. jeden z operatorów telefonii komórkowej sprzedających usługi dla małego biznesu, to liczba mobilnych akceptantów mogłaby zaskoczyć niejednego sceptyka.

Pozostaje jeszcze pytanie, czy na rozwiązaniach, które zyskały wdzięczną nazwę „mPOS” można zarobić. Square i jego naśladowcy rozdają za darmo (lub prawie za darmo) setki tysięcy czytników w nadziei, że drobni przedsiębiorcy zaczną ich używać na co dzień. Płatności to biznes, w którym liczy się skala, a struktura cenowa transakcji bywa skomplikowana i pełna pułapek. Przykładowo Square dopłaca do niektórych transakcji na niższe kwoty, co wynika m.in. z konstrukcji opłat interchange po wprowadzeniu tzw. regulacji Durbina. Mimo, że dziś firma przetwarza 6 miliardów dolarów płatności rocznie, to do osiągnięcia progu opłacalności prawdopodobnie jeszcze jej daleko. Dlatego zachęca swoich klientów do większej aktywności, sięgając po nietypowe zagrania (np. płaska stawka 275 dolarów miesięcznie bez prowizji naliczanej od każdej transakcji).

Jeśli Payleven ma zamiar utrzymać się na powierzchni i jednocześnie konkurować na kilku rynkach, musi mieć głębokie kieszenie. Na razie wsparcie zapewniają fundusze venture capital, ale przedsięwzięcie na pewno będzie potrzebować dalszego dopływu kapitału. Polski rynek będzie dla firmy trudny, zwłaszcza, że obecne zamieszanie wokół opłat interchange może jeszcze zaowocować nagłą zmianą reguł gry i obniżeniem rentowności działania acquirerów. Osobiście trzymam kciuki za powodzenie klonów Square – mają szansę sporo zmienić tam, gdzie gotówka jeszcze nie ma żadnej konkurencji. Nawet jeśli niemiecki debiutant na rodzimym rynku nic nie zdziała, to po nim przyjdą następni.

Źródło: PR News

bankowość moblina michał kisiel płatności mobilne 2012-09-03
Michał Kisiel
Tagi: bankowość moblina michał kisiel płatności mobilne

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców