PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkTo nie koniec bankowych m-portfeli – nadchodzi Chase Pay

To nie koniec bankowych m-portfeli – nadchodzi Chase Pay

Hydepark Michał KisielMichał Kisiel - 29.10.2015 (15:20)

Na polskim rynku płatności mobilnych banki grają pierwsze skrzypce, ale za oceanem sytuacja do tej pory prezentowała się zupełnie inaczej. Po debiucie Apple Pay rok temu mogło się wydawać, że banki zostały zepchnięte do defensywy. W tym tygodniu jedna z największych tamtejszych instytucji zaskoczyła rynek niespodziewaną deklaracją. JP Morgan Chase ma zamiar stworzyć własny mobilny portfel, a na dodatek zawiera przymierze z niecodziennym partnerem – grupą największych sieci handlowych.

Nazwa nowego przedsięwzięcia nie imponuje pomysłowością – projekt będzie promowany pod szyldem Chase Pay. Pod wieloma względami jednak rozwiązanie jest interesujące. Można mieć wrażenie, że idzie pod prąd tendencji, które wydawały się już utrwalone na rynku.

Po pierwsze, bank nie ma zamiaru korzystać z technologii NFC. Mobilny portfel będzie opierać się na kodach QR. Mogło się wydawać, że czasy kodów jako narzędzia inicjowania płatności już minęły. Chase jednak zdecydował się na taką opcję chcąc dotrzeć zarówno do posiadaczy telefonów z Androidem, jak i systemem iOS. Krok wydaje się ryzykowny, jeśli wziąć pod uwagę wygodę procesu płatności. Chyba, że płatnik będzie miał mocny argument, by sięgnąć po telefon zamiast po kartę.

Po drugie, bank wchodzi w sojusz z konsorcjum MCX, skupiającym największe sieci handlowe w USA obracające łącznie kwotą ponad 1 bln dolarów rocznie. Merchant Customer Exchange wprowadza właśnie na rynek własny mobilny portfel, pod nazwą CurrentC, działający zresztą także w oparciu o kody QR. Alians z akceptantami to zdecydowanie nieoczekiwana wiadomość. Uczestnicy konsorcjum od początku podkreślali, że zależy im na obniżeniu kosztów akceptacji płatności. Dlatego zdecydowali się wykorzystanie rachunku bankowego jako źródła pieniądza (za pośrednictwem instrumentu DDA, którego można porównać ze znanym w Europie poleceniem zapłaty). MCX też od początku weszło na wojenną ścieżkę z Apple Pay, korzystającym z kart płatniczych w nowej zdematerializowanej formie i narzucającym akceptantom stawki typowe dla transakcji kartowych.

Po trzecie, schemat ma się opierać na rachunkach prowadzonych dla kart płatniczych – posiadacze kredytowych, debetowych i przedpłaconych plastików Chase (94 mln klientów) będą mogli w prosty sposób powiązać aplikację ze swoim kontem. Włączając się w system budowany przez MCX, klienci będą mogli także za jednym zamachem wykorzystać narzędzia lojalnościowe proponowane przez sieci handlowe. Handlowcy zachowają dostęp do tego, na czym im zależy najbardziej – danych na poziomie towarów w koszyku (SKU), dzięki którym mogą skutecznie profilować klientów i dopasowywać do ich charakterystyki narzędzia marketingowe.

Jakim cudem, można zapytać, jeden z największych banków zdołał przekonać do siebie sieci handlowe liczące się z każdym centem? Odpowiedź jest nieco zaskakująca. Poważnym argumentem jest na pewno skala bankowego partnera, ale prawdziwą sensacją jest ekonomiczna strona przedsięwzięcia. „Nie narzucamy opłat systemowych, nie będzie prowizji za przetwarzanie transakcji i nie będziemy obciążać akceptantów kosztami fraudów, jeśli zautoryzujemy transakcję. Damy również akceptantom możliwość dalszego obniżenia kosztów transakcyjnych w zależności od wolumenu operacji” powiedział Gordon Smith, prowadzący detaliczny biznes JP Morgan Chase. Zgodnie z niektórymi źródłami, opłaty za transakcje opłacane za pomocą Chase Pay będą stałe, niezależne od wartości transferu.

Szczegóły biznesowej strony przedsięwzięcia skrywa na razie tajemnica, a amerykańscy eksperci raczej z rezerwą przyjęli wiadomości o nowym pomyśle Chase. Zwłaszcza, że jak wytykają bankowi niektórzy, trudno ten plan pogodzić z jednoczesnym udziałem w Apple Pay, Android Pay i Samsung Pay. Bank jednak od pewnego czasu konsekwentnie rozwija działalność na rynku płatności detalicznych. Gordon Smith, wcześniej przez 26 lat pracujący w American Express, jest odpowiedzialny za stworzenie systemu ChaseNet, który można śmiało nazwać „pod-systemem płatniczym”.

Jego podstawą jest wydzierżawiony na 10 lat od organizacji Visa system przetwarzania transakcji kartowych. Smith odtworzył, w ramach Chase, coś na kształt trójstronnego systemu płatniczego. Bank działa jednocześnie jako acquirer i wydawca kart. Mając dodatkowo do dyspozycji system rozliczeniowy, jest w stanie kontrolować całość procesu płatności. Bank kieruje do ChaseNet transakcje wykonane jego kartami Visa, w „jego” punktach handlowych. Dzięki temu jest w stanie obniżyć koszty przetwarzania operacji i zaoferować akceptantom (godzącym się na routing przez ChaseNet) konkurencyjne warunki. Niewykluczone, że Chase Pay bazować będzie na infrastrukturze ChaseNet, a jednym z jego pobocznych celów będzie przyciągnięcie kolejnych sieci handlowych do „acquiringowego” biznesu JP Morgan.

2015-10-29
Michał Kisiel

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców