PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościTrzy zasady etycznej windykacji

Trzy zasady etycznej windykacji

Wiadomości 23.09.2014 (10:11)

Branża windykacyjna bardzo dynamicznie rozwija się, a jednocześnie mocno pracuje nad tym, aby zbudować wizerunek zaufanego partnera. Do lamusa przechodzą już opinie na temat windykatorów, którzy siłowo odzyskiwali pieniądze swoich klientów. W jaki sposób zbudować etyczne zasady działania w tym biznesie, podpowiadają specjaliści z Kaczmarski Inkasso.


Zapotrzebowanie na usługi windykacyjne wciąż rośnie. Firmy, które nie radzą sobie z odzyskiwaniem własnych należności coraz chętniej korzystają z profesjonalnej pomocy specjalizujących się w tym zagadnieniu firm. Tendencję tę obserwują spółki obsługujące wierzycieli. Jak wskazują statystyki Kaczmarski Inkasso dwu-, a w niektórych branżach nawet trzykrotnie wzrosła liczba zleceń obsługi długów.

Można więc przyjąć, że zajęcie się windykacją jest opłacalnym zajęciem. Samo założenie firmy windykacyjnej nie jest też szczególnie trudne – wystarczy podstawowa wiedza z przepisów prawa i zarejestrowanie działalności gospodarczej. I chociaż działalność windykacyjna może wydawać się bardzo łatwym sposobem na zarobek, to rzeczywistość pokazuje, że liczą się tu nie tylko chęci, czy biznesowy pomysł, ale przede wszystkim odpowiednie kompetencje i umiejętność zachowania etycznych norm, nawet w tak trudnym środowisku, jakim jest praca z dłużnikiem.

Właśnie dlatego tak ważne jest wyznaczenie jasnych reguł etycznych, które pozwolą zbudować nie tylko wizerunek zaufanego partnera, ale też umożliwią wypracowanie jasnych procedur współpracy z dłużnikiem.

– Ogromna większość firm windykacyjnychswoją reputacjębudujeprzez kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. Dobra opiniawięcej znaczyniż najlepsza reklama. Jeśli firma odzyskuje długi dla swojego klienta, to tak naprawdę działa w jego imieniu. Który klient chciałby być firmowany przez agresywnego windykatoralub byćkojarzonymz nieuczciwą windykacją? – pyta Radosław Koński, dyrektor Departamentu Windykacji Kaczmarski Inkasso, pierwszej w Polsce firmy windykacyjnej.

Dłużnik to człowiek


Mówi się, że windykację należy prowadzić twardo w sprawie, łagodnie do człowieka. I to jest tak naprawdę największa tajemnica sukcesu. Specyfika pracy windykatora wiąże się z kontaktem z dłużnikiem, często wielokrotnym. Nierzadko zdarza się, że są to bardzo trudne rozmowy.

– Podczas naszej pracy stosujemy jasno wyznaczone zasady. Problem braku płatności rozwiązujemy w sposób polubowny, wspólnie z dłużnikiem wypracowując najwygodniejsze dla niego rozwiązanie. Nie straszymy go, nie wywieramy na nim presji. Naszym zadaniem jest przekonanie go, że dobrowolna spłata zadłużenia jest najlepszym i najtańszym sposobem rozwiązania problemu – wyjaśnia Radosław Koński.

Twarde prawo lecz prawo


Kontakt z dłużnikiem musi odbywać się ramach przyjętego prawa i zgodnie z odgórnie akceptowanymi zasadami. Oznacza to, że windykator nie może dzwonić do dłużnika w środku nocy, czy go zastraszać. Zadaniem negocjatora jest poinformować dłużnika o terminach płatności, wysokości zobowiązań, konsekwencjach dalszego braku płatności. Powinien też w jasny sposób określić warunki spłaty zadłużenia.

Negocjatorzy wykonują standardowo od kilku do kilkunastu rozmów, jednak proces ten rozłożony jest w czasie i dłużnik ma realny wpływ na jego przebieg. Oczywiście windykator dąży do odzyskania należności w maksymalnie krótkim czasie, ale często dochodzi do zawierania ugód i płatności w ratach. Profesjonalny negocjator nie może też pozostać anonimowy. Wszelkie pisma kierowane są do dłużnika na dokumentach zawierających oficjalne dane kontaktowe, które bardzo łatwo jest zweryfikować. Na kopercie z korespondencją do dłużnika nie mogą pojawić się żadne stygmatyzujące oznaczenia (jak np. pieczątka „dłużnik” itp.). Wszystkie firmy windykacyjne są też zobowiązane do uwzględniania reklamacji dłużników, ochrony ich danych osobowych i zachowania tajemnicy na temat wysokości zobowiązania.

Jasne zasady rozliczeń


Firma windykacyjna pracuje z pieniędzmi innych osób. Jeżeli wykonuje zlecenie w imieniu innego przedsiębiorstwa, jej zarobek jest uzależniony od wysokości zwindykowanej kwoty. Łatwo jest więc ulec pokusie, aby wysunąć wobec dłużnika nieuzasadnione roszczenia finansowe. Warto więc pamiętać, że naliczanie odsetek oraz innych opłat ubocznych w sytuacji, gdy dłużnik ureguluje wierzytelność w kwocie podanej na wezwaniu oraz w terminie w nim wskazanym jest niezgodne z przepisami.

Budowanie biznesowej strategii działania w branży dobrze jest więc rozpocząć od porządnego rozpoznania nie tylko przyszłych kontrahentów, ale też wartości, według których działają. Pokazując, jak ważny jest dla nas człowiek, który stoi po każdej ze stron problemu zadłużenia, pokażemy, że potrafimy działać nie tylko skutecznie, ale też etycznie. Także dla szukających wsparcia w odzyskiwaniu należności klientów, współpraca z firmą o jasnych zasadach etycznych będzie dodatkowych argumentem podczas negocjacji z dłużnikami.

Kaczmarski Inkasso

2014-09-23
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Marta Rutkowska

Marta Rutkowska

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Marta…

Kinga Wojciechowska-Rulka

Kinga Wojciechowska-Rulka

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Kinga…

Maciej Pieczkowski

Maciej Pieczkowski

Maciej Pieczkowski Dyrektor Generalny Oddziału Inbank w…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców