W ciągu ostatnich pięciu lat ilość e-faktur wysyłanych do klientów w Estonii wzrosła czterokrotnie. Udział faktur elektronicznych wynosi obecnie 25%. W ciągu pięciu lat od uruchomienia, portal www.arved.ee administrowany przez firmę Itella Information stał się kanałem, za pośrednictwem którego Estończycy mogą odbierać, wysyłać i opłacać swoje e-faktury.
W każdym miesiącu z za pośrednictwem portalu www.arved.ee wysyłanych jest około 300 tysięcy faktur elektronicznych. W ciągu pięciu lat od jego uruchomienia wysłano w sumie 12 milionów e-faktur. Przy pomocy portalu osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa mogą w szybki i prosty sposób zastąpić faktury papierowe fakturami w formie elektronicznej i bezpłatnie zamówić e-faktury.
Blisko 40 przedsiębiorstw przekazuje faktury za pomocą serwisu. Wśród nich są największe w Estonii przedsiębiorstwa, takie jak banki, firmy telekomunikacyjne, przedsiębiorstwa energetyczne oraz instytucje użyteczności publicznej, jak również firmy usługowe. „W 2004 roku faktury elektroniczne stanowiły 4,5 procenta wszystkich faktur wysyłanych do klientów, a obecnie ich udział w Estonii wynosi 25 procent.” mówi Ahti Allikas, Dyrektor Zarządzający Itella Information AS.
Estończycy cenią sobie wygodę, jaką zapewniają faktury elektroniczne oraz fakt, że pozwalają zaoszczędzić czas. Zasada funkcjonowania portalu polega na tym, że klikając kilka razy myszką każdy abonent usługi może zamówić, aby wszystkie jego elektroniczne faktury były przesyłane w jedno miejsca. Dla klientów usługa ta jest bezpłatna. Średni wiek abonenta usługi wynosi 40 lat.
Elektroniczne fakturowanie to również bardziej dogodne rozwiązanie dla firm. Przynosi wiele korzyści, ponieważ w porównaniu z fakturą papierową, koszt wysyłki jednej e-faktury jest o ponad połowę niższy. Ponadto, w obecnych czasach przedsiębiorstwa pragną działać w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. „12 milionów faktur elektronicznych wysłanych za pośrednictwem usługi w ciągu pięciu lat oznacza oszczędność ponad 160 ton papieru oraz blisko 4 000 drzew” mówi Ahti Allikas.
„Itella Information ma doświadczenie zdobyte na wielu europejskich rynkach w zarządzaniu przejściem z papierowej dokumentacji na elektroniczną. Nasza przewaga polega na umiejętnym połączeniu przepływu obu obiegów. Przykład Estonii i innych krajów pokazuje, że firmy mogą skutecznie zmiejszyć ilość faktur papierowych i w ten sposób zaoszczędzić na kosztach druku, kopertowania, wysyłki etc, jednocześnie znacznie przyspieszając proces przepływu dokumentu” mówi Miikka Savolainen, Dyrektor Zarządzający Itella Information w Polsce.
Wiosną tego roku, Itella Information przeprowadzi w 16 krajach Europy badanie, które pozwoli zrozumieć zachowania klientów oraz sposób postrzegania fakturowania elektronicznego. Poprzednie badanie było przeprowadzone w 2008 roku w krajach skandynawskich i w Niemczech. W tamtym czasie, liderami elektronicznego fakturowania były Dania i Norwegia.
Klienci Tele2 w Estonii otrzymują elektroniczne faktury
Firma Tele 2, drugi co do wielkości operator sieci komórkowej w Estonii, podaje, że od początku tego roku 73% jej klientów otrzymuje już przyjazne środowisku faktury elektroniczne. Itella Information AS, partner Tele2 oraz największy dostawca usług w zakresie elektronicznego fakturowania w Estonii, potwierdza, że z takim wynikiem Tele2 wyłania się na pozycję lidera w zakresie wysyłki e-faktur w Estonii i prawdopodobnie w całej Europie.
Według Argo Virkebau, dyrektora finansowego Tele2, ten świetny wynik firma zawdzięcza rosnącej świadomości klientów odnośnie wygody i przyjaznego środowisku charakteru e-faktur. “To pokazuje, że klienci Tele2 są ludźmi myślącymi w nowoczesny sposób, którzy coraz bardziej cenią ekologię oraz praktyczność rozwiązań. My z naszej strony staramy się nieustannie promować zalety elektronicznych faktur i zachęcać do korzystania z elektronicznego obrotu nimi,” wyjaśnił Virkebau.
Virkebau powiedział, że firma Tele 2 zaczęła oferować e-faktury przy współpracy z firmą Itella już w roku 2000 będąc jednym z prekursorów tego modelu, który obecnie wydaje się naturalny. “Początek był trudny, ponieważ Internet nie był jeszcze tak rozpowszechniony, jednak wraz ze wzrostem liczby jego użytkowników liczba osób zamawiających e-faktury również się zwiększała. Portal arved.ee utworzony w 2005 roku również bardzo pomógł i w znacznym stopniu ułatwił zamawianie e-faktur,” powiedział Virkebau.
Źródło: Itella Communication