Rachunek z banku do banku można przenieść samodzielnie, ale można też skorzystać z procedury, jaką oferuje system Ognivo. Jak wynika ze statystyk Krajowej Izby Rozliczeniowej, operatora systemu, w pierwszym kwartale na to drugie rozwiązanie zdecydowało się ponad 5 tys. osób.
Dane te są lepsze niż w poszczególnych kwartałach 2021 roku, kiedy to na przeniesienie rachunku decydowało się zdecydowanie mniej osób. Na przykład w czwartym kwartale 2021 r. było to jedynie 3,9 tys. W I kwartale 2022 r. decyzję o zmianie rachunku bankowego, z wykorzystaniem systemu Ognivo, podjęło 5 170 osób. Najwięcej wniosków – ponad 1,9 tys. – wpłynęło w lutym.
Aby przenieść rachunek z wykorzystaniem systemu Ognivo, należy złożyć w banku wniosek i upoważnienie dotyczące przeniesienia usług. Równocześnie w taki sam sposób można złożyć wniosek o zamknięcie rachunku bankowego. Za pośrednictwem systemu Ognivo klienci banków mają możliwość wydania dyspozycji przekazania środków czy przeniesienia zleceń płatniczych i pełnomocnictw złożonych w dotychczasowym banku.
Wszystkie formalności z tym związane przejmuje bank, którego stajemy się klientem. Na wniosek klienta bank może dodatkowo przekazać informację o dokonanej zmianie rachunku bankowego wskazanym przez klienta instytucjom. Cały nie wymaga udziału klienta. Niestety, zmianie ulega sam numer rachunku.
Oprócz banków system Ognivo wykorzystywany jest m.in. także przez ZUS, Pocztę Polską, urzędy miast, urzędy skarbowe, izby celne, administracyjne organy egzekucyjne, komorników sądowych. Jego operatorem jest Krajowa Izba Rozliczeniowa.
Źródło: WB/KIR