PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćWłodzimierz Kiciński: Zamierzamy zwiększyć udział Nordea Banku w rynku kredytów hipotecznych

Włodzimierz Kiciński: Zamierzamy zwiększyć udział Nordea Banku w rynku kredytów hipotecznych

Nasz gość 15.10.2009 (06:23) artykuł nadesłany
Kredyty

W Nordea Bank Polska nie mamy problemu z dostępem do tzw. długiego pieniądza. Nasza solidna baza kapitałowa pozwala nam rozwijać skrzydła na polskim rynku kredytów hipotecznych również obecnie. Zależy nam, by ten wypracowany przez ostatni rok udział w rynku utrzymać i wzmocnić – mówi Włodzimierz Kiciński, Prezes Zarządu Nordea Bank Polska S.A

Michał Macierzyński: Kryzys finansowy całkowicie zmienił układ sił na polskim rynku kredytów hipotecznych. Nieoczekiwanie staliście się  jednym z liderów tego sektora, zajmując miejsce w pierwszej trójce banków udzielających najwięcej kredytów. W tym momencie rozpoczynacie jeszcze nową kampanię promującą kredyty hipoteczne. Z czego wynika taka aktywność na rynku kredytów mieszkaniowych?

Włodzimierz Kiciński, Prezes Zarządu Nordea Bank Polska S.A.: Podstawą naszej strategii rozwoju jest stabilna baza kapitałowa skandynawskiej Grupy Nordea. Racjonalne, nawet nieco konserwatywne podejście do zarządzania i oceny ryzyka przyniosło dobre rezultaty – nawet w szczytowych momentach kryzysu spółka macierzysta odnotowywała zysk. W 2008 roku Grupa Nordea osiągnęła zysk na poziomie 2,7 mld euro. Przełożyło to się także na naszą sytuację w Polsce. Część banków, których zagraniczne centrale odczuwały poważne turbulencje finansowe, nadal nie ma dostępu do finansowania i nie kredytuje nawet własnych klientów. My, w Nordea Bank Polska, problemu z dostępem do tzw. długiego pieniądza nie mamy – wykorzystujemy możliwość, jaką daje długookresowe refinansowanie kredytów także w innych walutach niż złoty. Nasza solidna baza kapitałowa pozwala nam rozwijać skrzydła na polskim rynku kredytów hipotecznych również obecnie. Zależy nam, by ten wypracowany przez ostatni rok udział w rynku utrzymać i wzmocnić.

M.M.: Czy oznacza to, że klient, który był mało wiarygodny dla innych banków, może liczyć na kredyt w Nordea Bank Polska ?

W.K.: Pogorszenie sytuacji gospodarczej znacząco podnosi prawdopodobieństwo trudności w spłacie kredytów. Skutkuje to także zmianą polityki kredytowej banków i bardziej ostrożnym podejściem do oceny ryzyka, a więc i możliwości finansowych potencjalnego klienta. W tej kwestii Bank Nordea nie różni się od konkurencji. Czym innym jest jednak odsyłanie klienta z przysłowiowym kwitkiem z powodu ogólnego zaostrzenia czy wręcz zamrożenia akcji kredytowej, których źródłem jest np. sytuacja całej grupy finansowej w czasie kryzysu. Wtedy warto pójść do banku, który bezpiecznie przetrwał ostatnie zawirowania. Nordea stwarza takie możliwości klientom.

M.M.: Jakie jest główne przesłanie startującej właśnie kampanii?

W.K.: Przesłanie „Przyjazny kredyt mieszkaniowy z niskim oprocentowaniem”, które wykorzystamy w kampanii kredytu hipotecznego jest zgodne z założeniami, które towarzyszą nam w codziennych kontaktach z klientami. Nasze relacje budujemy opierając się na solidnych podstawach, zaufaniu, a także indywidualnym podejściu do potrzeb klientów – co jest szczególnie ważne w długim okresie.

Nowa kampania reklamowa banku Nordea

M.M.: Czy rozpoczynająca się kampania oznacza również zmiany w ofercie, czy wprowadzicie jakieś nowe promocje?

W.K.: Z wyprzedzeniem, bo już  latem, wprowadziliśmy obniżkę marży o jeden punkt procentowy dla klientów, którzy korzystają także z innych usług i produktów banku Nordea. Oferta ta nie ma charakteru czasowej promocji, jest dostępna przez cały czas.

M.M.: Nowa kampania promuje zarówno kredyty w PLN, euro, jak i we franku szwajcarskim. Dotąd sztandarowym produktem Nordea Banku był kredyt we frankach. Czy to się zmieni?

W.K.: Obserwujemy większe zainteresowanie kredytami w euro, na co wpływ mają na pewno obecnie niskie stopy procentowe Europejskiego Banku Centralnego. Rośnie też  udział kredytów złotowych – pod koniec września był  on dwukrotnie wyższy niż pod koniec ubiegłego roku. Nadal jednak 70 proc. naszych klientów decyduje się na kredyt we frankach szwajcarskich.

M.M.: Nordea ma jeden z najniższych na rynku wskaźnik tzw. złych kredytów. Jak to się dzieje, że klienci Banku Nordea nie mają problemu ze spłacaniem kredytów, a z drugiej strony jak się zmienia suma bilansowa banku i jakie są plany pod tym względem na najbliższe lata?

W.K.: Rzeczywiście, wskaźnik tzw. kredytów zagrożonych oscyluje u nas wokół 1 proc. i jak pokazują  ostatnie dane, jest to sytuacja wyjątkowa dla polskiego sektora bankowego. Średni współczynnik dla rynku przekracza 6 proc. Nie oznacza to jednak, że dzieje się to kosztem naszego zaangażowania, wręcz przeciwnie. W porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku nasza suma bilansowa po I półroczu była o 48 proc. wyższa, co także potwierdza naszą dużą aktywność i najbardziej dynamiczny rozwój w całym sektorze bankowym.

M.M.: W waszej kampanii powraca motyw przyjaźni. Co to dla Was oznacza?

W.K.: Rzeczywiście, promując nasze kredyty hipoteczne, mówimy o przyjaznym oprocentowaniu, przyjaznym banku i zaufaniu. W przeciwieństwie do innych pojęć, przyjaźń nie jest czymś wieloznacznym, dla każdego czymś innym. Wszyscy oczekują od swoich przyjaciół tego samego: wsparcia w trudnych czasach, stałości, przewidywalności wspólnych relacji. Wydaje mi się, że właśnie ostatnie kilka miesięcy potwierdziło, że możemy te oczekiwania spełnić. Nie zaprzestaliśmy udzielania kredytów, bo sami mieliśmy gorsze czasy. Nie zmieniliśmy podejścia i konstrukcji naszej oferty, mimo osłabienia na rynku bankowym. Warunki finansowe naszych kredytów przez cały czas plasują nas w czołówce rankingów najatrakcyjniejszych ofert kredytowych, przygotowywanych przez serwisy eksperckie i doradcze. Utrzymaliśmy też najniższe na rynku spready walutowe. Cieszy nas też, że zarówno nasza oferta, jak i podejście do klienta mają wysokie notowania wśród niezależnych ekspertów, czego potwierdzeniem jest też miejsce na podium w rankingu przyjaznych banków magazynu „Newsweek”.

M.M.: Jak ocenia Pan perspektywy rynku kredytowego w najbliższym czasie? Kiedy i czy w ogóle wrócą czasy, gdy klienci mogli przebierać w ofertach? Czy Pana zdaniem widać już oznaki nieco mniej restrykcyjnej polityki banków względem potencjalnych kredytobiorców?

W.K.: Na pewno u źródła obecnych problemów z dostępnością produktów kredytowych leży niepokój analityków i finansistów dotyczący bezrobocia w Polsce. Część z nich przewiduje, że około pół miliona osób w drugiej połowie 2009 r. może stracić pracę. Ta tendencja może mieć istotny wpływ na wypłacalność obecnych klientów banków, jak i tych, którzy planują zaciągnięcie kredytu w przyszłości. Obserwujemy przecież znaczący przyrost tzw. złych kredytów. Z drugiej strony już prognozy na 2010 rok napawają optymizmem. Wiele będzie zależało też od sytuacji na rynku nieruchomości. W tej sytuacji zasadniczych rozstrzygnięć spodziewałbym się raczej dopiero na wiosnę.

M.M.: Jak na rynek może wpłynąć rekomendacja T? Czy wiadomo na jakim etapie są prace nad tym dokumentem i jak się Pan odnosi do proponowanych rozwiązań?

W.K.: Dobre praktyki związane z udzielaniem kredytów hipotecznych od 3 lat reguluje już rekomendacja „S”, która zaostrzyła kryteria udzielania kredytów walutowych i oceny zdolności kredytowej klienta. Kryzys finansowy sprawił, że banki z własnej inicjatywy poszły w tym samym kierunku. Nowe rekomendacje powinny uwzględniać specyfikę polskiego rynku, a z drugiej strony – właściwie regulować działalność rynku bankowego.

Rozmawiał Michał Macierzyński, Bankier.pl.

Źródło: Bankier.pl

kredyty mieszkaniowe nasz gość nordea 2009-10-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kredyty mieszkaniowe nasz gość nordea

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców