PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćWojciech BolanowskiWojciech Bolanowski: Czas awarii

Wojciech Bolanowski: Czas awarii

Wojciech Bolanowski 19.12.2010 (19:55)

Niedawne awarie internetowych serwisów transakcyjnych skłaniają do refleksji nad podobieństwem łączącym je z katastrofalnymi opadami śniegu. Tak samo nieuchronne i psujące samopoczucie, stanowią nieunikniony element współczesnego życia. Dla marek finansowych tego typu zdarzenia stanowią znaczące, chociaż krótkotrwałe zagrożenie. Dlatego bardzo istotna jest szybka i właściwa komunikacja kryzysowa – niezbędny, chociaż zwykle nielubiany element profesjonalnego dialogu z klientem.

Tegoroczna zima (klimatyczna, bo jeszcze nie kalendarzowa) zaatakowała internetowe systemy bankowości detalicznej z destrukcyjną energią. Kilka instytucji zmagało się rozległymi awariami podstawowych funkcji (np. przelewów) i krytycznymi głosami w mediach, głównie elektronicznych. Temat, związany z negatywnymi emocjami „zwykłych ludzi”, należy do bardziej popularnych wątków finansowych, bazuje na opisach domniemanych strat i utraconych korzyści spowodowanych awarią, narzekaniach na niewystarczające informacje podawane przez banki odnośnie przyczyn i czasu trwania zakłóceń, czasem nawet na teoriach hackersko-spiskowych.

Pełzający kryzys globalnego sektora finansowego skłonił niektórych do postawienia tezy, że czeka nas okres częstszych i bardziej poważnych tego typu zdarzeń, będących jakoby wynikiem drastycznego zmniejszania przez banki wydatków na utrzymanie infrastruktury informatycznej. W komentarzach tego typu podkreślano samobójczy w dłuższej perspektywie charakter takiej strategii kosztowej. Prawdopodobieństwo, że szereg banków zdecydowałaby się na taki krok jest właściwie zerowe, ale samo pojawienie się podobnej interpretacji świadczy o niepokojącym dla sektora zjawisku: ludzie przyjęli do wiadomości, że instytucje finansowe mogą mieć poważne problemy, zagrażające ich funkcjonowaniu, a konsekwencji, że można je darzyć jedynie ograniczonym zaufaniem.

„Pieniądze robi się w ciszy” – w tym stwierdzeniu jest wiele prawdy, w każdym razie jeśli chodzi o działalność instytucji finansowych. Dlatego obecność w mediach, nawet niekoniecznie w negatywnym kontekście, nie była nigdy priorytetem działalności banków. Nie mówiąc już o łączeniu sektora ze zjawiskiem awarii systemu informatycznego. Regularne zjawisko „zwisu” klient jest w stanie zaakceptować w swoim komputerze czy smartphonie, a nie w dostępie do pieniędzy. Czy jednak rzeczywiście czasowa niefunkcjonalność to dla bankowości internetowej istotna rysa na wizerunku? Otaczający nas świat jest pełen niedoskonałości i stwierdzenie, że „nic nie działa zawsze tak jak powinno” jest bliskie prawdy. Oczekiwanie, że bank będzie w 100% bezawaryjny, rzeczywiście zgodne z ideą 365/7/24, jest dowodem idealistycznego przeszacowania możliwości człowieka i wytworów cywilizacji technicznej. Co więcej – pozostaje w całkowitym oderwaniu od rzeczywistości Internetu, który jest pełny rozwiązań beta, zatykających się łącz i niewydolnych serwerów. Konfrontacyjnie można postawić tezę, że bank bez awarii, jest jak żołnierz bez karabinu, co jest kolejnym wcieleniem stwierdzenia, że ten się nie myli, kto nic nie robi.

Trudno oczekiwać, aby klienci w praktyce zaakceptowali powyższe argumenty. Zrozumieć nie oznacza usprawiedliwić, zwłaszcza w takich „chwilach prawdy” jak odmowa współpracy ze strony bankomatu w sytuacji, gdy brak nam niezbędnej gotówki. Dlatego też komunikacja kryzysowa wdrażana w takich wypadkach jest istotnym elementem działań komunikacyjnych każdego z banków. Nie trzeba specjalnie podkreślać, ze niezbędna jest szybka i efektywna, docierająca do zainteresowanych informacja, a dodatkowo, mile widziana, otwartość, wiarygodność i zrozumiałość komunikatu.

Widać, że z perspektywy modelu biznesowego dysfunkcje kanałów dostępu to wyzwanie komunikacyjne, marketingowe, a nie operacyjno-informatyczne. Najważniejszym ryzykiem jakie się z nimi wiąże jest ryzyko wizerunkowe. Rzadko poświęcamy tej stronie marketingu odpowiednie zasoby uwagi i zaangażowania. Trudno się dziwić, kryzysowa komunikacja jest jak polisa ubezpieczeniowa, jej wartość realnie można docenić dopiero w momencie wystąpienia problemu. To nie jest kolorowy spot telewizyjny czy olbrzymia płachta wielkoformatowego outdooru w centrum stolicy. Ani nawet świąteczne pudełko ekskluzywnych czekoladek opatrzonych naszą marką. Tym niemniej jest to ważna część komunikacyjnej roboty która, dobrze wykonana, w dłuższym terminie pozwala na wzmocnienie relacji z klientami.

Dlatego też proponuję kolegom bankowcom strategiczne podejście do zaistniałych awarii. Traktujmy te, niewątpliwie nieprzyjemne i szarpiące tolerancją klientów zdarzenia, jako nieodłączny element naszej profesji. W ten sam sposób, jak polscy kierowcy tolerują zaskakujący śnieżny początek każdej zimy. Nieuniknioną katastrofę, która nie powinna na dłużej zatrzymywać normalnego biegu zdarzeń, ale może stanowić doskonałą okazję by ponarzekać na właściwe służby. Pocieszmy się – im bardziej klienci reagują na nasze niedoskonałości, tym bardziej dają dowód swojego zaskoczenia, że nawet my, zasadniczo i w większości przypadków doskonali, mamy też czasem swoje gorsze chwile.

I jeszcze taka końcowa rada – szybko i właściwie reagujmy na składane w związku z awariami reklamacje. W ten sposób nie tylko minimalizujemy koszty wizerunkowe zdarzenia, ale także mamy szansę by pomyślnie przeżyć chwile prawdy dla naszej marki i obietnicy niezawodności która za tą marką (zupełnie bezzasadnie) stoi. Jakby się głębiej zastanowić nad tą sprawą to nieracjonalne jest oddzielanie w strukturze organizacyjnej działów reklamacji (zwanych niejednokrotnie działami obsługi lub kontaktu z klientem) od działów reklamy. Reklamy i reklamacje to przecież nieco inne sposoby kontaktu z tymi samymi klientami.

Wojciech Bolanowski,

Doradca Prezesa Zarządu PKO BP SA

Źródło: PR News

it public relations wizerunek wojciech bolanowski 2010-12-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: it public relations wizerunek wojciech bolanowski

Sprawdź także:

a 0 mBank: Publikacja Biura RPO przedstawia nieprawdę: nie wymagamy badań w procesie kredytowym
18.07.2025 (07:24)

mBank: Publikacja Biura RPO przedstawia nieprawdę: nie wymagamy badań w procesie kredytowym

Tytuł i treść publikacji Biura Rzecznika Praw Obywatelskich zamieszczonej 15 lipca br. w Biuletynie Informacji …

a Analizy 0 Raport Santander TFI: Pokolenia na rynku inwestycji
17.07.2025 (16:38)

Raport Santander TFI: Pokolenia na rynku inwestycji

Styl inwestowania w Polsce zmienia się z wiekiem. Młodsi traktują inwestowanie jak usługę na żądanie: szybką, …

a 0 Polacy w wieku 18-25 lat są dość sceptycznie nastawieni do kredytu na zakup domu lub mieszkania
17.07.2025 (16:37)

Polacy w wieku 18-25 lat są dość sceptycznie nastawieni do kredytu na zakup domu lub mieszkania

Jeden na dziewięciu respondentów w wieku 18-25 lat zamierza w 2025 roku wziąć kredyt na dom lub mieszkanie. Z kolei …

a Analizy 0 Na polskim rynku nieruchomości brakuje blisko 400 tys. mieszkań. Czy jesteśmy u progu nasycenia?
17.07.2025 (16:35)

Na polskim rynku nieruchomości brakuje blisko 400 tys. mieszkań. Czy jesteśmy u progu nasycenia?

W Polsce na 1000 mieszkańców przypada 386 mieszkań, podczas gdy średnia dla krajów Europy Zachodniej to 467. Pomimo …

a 0 Nowe oszustwo na rynku. Przestępcy namawiają do składania „reklamacji” w bankach
17.07.2025 (16:33)

Nowe oszustwo na rynku. Przestępcy namawiają do składania „reklamacji” w bankach

Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Polega ono na tym, że przestępcy oferują pomoc w próbie wyłudzenia …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - czerwiec 2025
17.07.2025 (16:31)

Rynek pożyczkowy w Polsce - czerwiec 2025

4.338 zł wyniosła w czerwcu 2025 r. średnia wartość pożyczki pozabankowej w Polsce - wynika z danych Związku …

PRNews.pl

Zobacz również

Chcesz polatać dronem? Citi rozdaje urządzenia DJI aktywnym użytkownikom

Chcesz polatać dronem? Citi rozdaje urządzenia DJI aktywnym użytkownikom

To pierwsza tego typu promocja na rynku,…

Oszukali kilkaset osób. Włamali się do systemów parkowania i wysłali wezwania do zapłaty

Oszukali kilkaset osób. Włamali się do systemów parkowania i wysłali wezwania do zapłaty

Policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości rozpracowali…

Tych funkcji wciąż brakuje w bankowości elektronicznej. „Zasugerujmy to bankowcom”

Tych funkcji wciąż brakuje w bankowości elektronicznej. „Zasugerujmy to bankowcom”

Obecne systemy bankowości elektronicznej to zaawansowane „kombajny…

Allegro weźmie rozwód z Paczkomatami? Szykuje się rewolucja

Allegro weźmie rozwód z Paczkomatami? Szykuje się rewolucja

Na pewno zauważyliście w trakcie robienia zakupów…

Revolut zbroi się w kapitał. W grze nowa wycena i podbój USA

Revolut zbroi się w kapitał. W grze nowa wycena i podbój USA

Revolut prowadzi intensywne rozmowy w sprawie pozyskania…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Avo Men:

Po ciaglych skandalach z tym Bankiem jestem w stanie uwierzyć ze mBank wola …

pt., 18 lip 2025 (10:10) • mBank: Publikacja Biura RPO przedstawia nieprawdę: nie wymagamy badań w procesie kredytowym

e_s_g:

"...a rzeczywistymi działaniami przedsiębiorców na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESG)..." - nie ma znaku …

śr., 25 cze 2025 (07:50) • Czy ESG wpływa na decyzje inwestycyjne? Raport EY

Iwo:

Konto oszczędnościowe Cyfrowy Zysk. Teraz oprocentowanie dla środków do 50 000 jest 7,2%, …

śr., 11 cze 2025 (12:29) • BOŚ uruchamia mobilne konto oszczędnościowe „Cyfrowy Zysk”. Proponuje 8,1 proc.

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców