PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćKłopot z tożsamością pracownika sił sprzedaży w branży finansowej

Kłopot z tożsamością pracownika sił sprzedaży w branży finansowej

Nasz gość 21.08.2014 (10:06)

Rozpoczynając niemal dekadę temu pracę w dziale sprzedaży w jednej z największych firm leasingowych w Polsce miałem przeświadczenie wyjatkowości pracy, którą właśnie podejmuję. Zakres obowiązków, portfel Klientów oraz sposoby ich pozyskiwania i obsługi sprawiały wrażenie, że wszedłem na wyższy poziom. Inny i lepszy aniżeli ten, na którym przebywałem przez wcześniejsze dwa lata.

Przestałem być handlowcem a stałem się Doradcą. „Doradca to brzmi dumnie, pomyślałem.

Jak się później okazało różnica pomiędzy poprzednimi moimi aktywnościami zawodowymi a opisywaną w tym tekście zaczynała się i kończyła zarazem, na nomenklaturze użytej dla nazwania i opisania stanowiska. Od tego czasu jak wspomniałem minęło niemal 10 lat. Rozmawiając jakiś czas temu na temat zarządzania siłami sprzedaży w branży finansowej z jednym z moich byłych szefów usłyszałem: „Nic się do dzisiaj nie zmieniło! Nadal liczy się tylko wynik. Sprzedaż tu i teraz. Czy aby napewno?

Stanowisko osoby odpowiedzialnej za sprzedaż produktów finansowych cały czas określane jest mianem Doradcy, Opiekuna Klienta, Relationship Manager`a ( Manager ds. Relacji ) etc. natomiast jednym z kluczowych zadań tejże osoby jest sprzedaż.

Czy zatem użyte dla nazwania stanowiska frazy to jedynie „figury retoryczne mające na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku branży, instytucji finansowej i w konsekwencji pracownika?

Otóż nie!

Przy budowaniu zarówno opisu stanowiska jak i zakresu obowiązków niezwykle duży nacisk kładzie się na czynności zarówno analityczne jak również konsultacyjno – doradcze, które pracownik będzie wykonywał. Na barkach pracownika banku, firmy ubezpieczeniowej czy leasingowej zdaje się być złożony zgoła inny ładunek odpowiedzialności niż w przypadku przedstawiciela handlowego branży budowlanej, pracownika sektora FMCG czy handlowca działającego w branży Horeca.

Bardzo często w głowach pracowników banków czy firm leasingowych szczególnie z krótkim stażem pojawia się pytanie Od czego jestem od sprzedaży czy od relacji? Jestem Handlowcem, czy Doradcą?

W kilku poniższych akapitach postaram się odpowiedzieć na tak postawione pytanie.

Gdy Klient przychodzi do banku zawrzeć lokatę powierza instytucji finansowej wartość, która jeśli chodzi o swoją wagę i doniosłość stoi w jednym szeregu z takimi pojęciami jak zdrowie, bezpieczeństwo czy marzenia. Oczekuje on przede wszystkim wiedzy eksperckiej ale również poczucia bezpieczeństwa. Będąc Opiekunem Klienta, Managerem ds. Relacji czy też Doradcą firmujemy instytucję własną twarzą, gwarantując wiarygodność i zaufanie. Branża mocno odczuła Amber Gold, Lokatę Pareto, polisolokaty czy też działalność „bankowości bandyckiej gdzie uzyskanie kredytu bez sprawdzania historii w BIK wydaje się być czymś najprostszym na świecie.

Pracownik sił sprzedaży z branży usług finansowych powinien mieć na względzie kluczowe wartości – Wiarygodność – Zaufanie i Etykę Sprzedaży. Albowiem tylko one sprawią, że odniesie sukces i zadomowi sie w branży na dłużej. Każdy inny sposób pracy to droga w jedną stronę, z której już nie ma powrotu. Nigdzie indziej jak właśnie tutaj, etyka sprzedaży i etos pracy oparty na wartościach pozwala nawiązywać z Klientami długotrwałą i efektywną relację. Pozyskanie wartościowego klienta generuje określone koszty dużo większe aniżeli jego utrzymanie. W obecnej chwili poza jednym może dwoma bankami nikt nie cierpi na nadmiar Klientów. Pytanie zatem: Czy utrzymywać efektywne relacje z Klientem czy też „biegać w nieskoczoność po rynku szukając nowych? – wydaje się być retorycznym.

Wprawdzie fundamentem zadowolenia Klienta jest maksymalnie trafna, odpowiadająca potrzebom i wyprzedzająca działania konkurencji oferta ale jeżeli na owym fundamencie nie posadowione są wiedza ekspercka, etyka i wysoki poziom odpowiedzialności oraz wiarygodności wówczas o sukcesie w sprzedaży nie może być mowy.

Słowem, etyka, etos pracy i wiedza merytoryczna czynią pracownika sił sprzedaży branży finansowej bez wątpienia doradcą z rozbudowaną mapą kompetencji konsultacyjno – analitycznych.

Na tej konstatacji można by te rozważania zakończyć. Niestety byłaby w tym jednak tylko szczypta prawdy a nakreślony obraz byłby niepełny i pozbawiony logiki. Wachlarz kompetencji, umiejętności, obowiązków i wyzwań pracownika sił sprzedaży sprawia, że nie jest jedynie doradcą. Dzieje się tak albowiem oprócz wspomnianych wyżej kompetencji jest on odpowiedzialny również za określony wynik sprzedażowy ( założona liczba otwartych rachunków, udzielonych kredytów czy też zawartych umów leasingu, lokat, etc. ).

Jak zatem pogodzić te dwa kluczowe obszary funkcjonowania w przestrzeni biznesowej pracownika sił sprzedaży branży finansowej? Odpowiedź na to pytanie wydaje się być prosta i oczywista a jednocześnie niezwykle trudna do zrealizowania. Odpowiedzią, dylematem i znakiem zapytania zarazem jest tutaj osoba managera bezpośrednio zarządzającego zespołem. Albowiem tylko on (w zgodzie z pewną filozofią biznesu firmy, którą reprezentuje) jest w stanie już na etapie rekrutacji wyselekcjonować i wyłowić z całej masy kandydatów aspirujących do pracy tych którzy świadomi swojej roli będą w stanie w sposób skuteczny, żonglować kompetencjami i nie zatracić jakże cienkiej granicy pomiędzy kompetetnym i perfekcyjnie przygotowanym merytorycznie doradcą a agresywnym handlowcem.

Tylko tenże manager (na bazie umiejętności i kompetencji coachingowych oraz zarządczych) jest w stanie podsycać emocje czysto sprzedażowe swojego podwładnego wówczas gdy to jest konieczne i gasić chłodną analizę i kalkulację przy przedstawianiu oferty i zamykaniu sprzedaży. To właśnie manager zarządzający grupą doradców powinien wiedzieć i wyczuwać, że w procesie rekrutacji ma do czynienia z „urzędnikiem bankowym, który wychodząc z pracy zamknie swoje kompetencje zarówno doradcze jak i sprzedażowe i jak mawiał David H. Sandler doskonale „oddzieli Tożsamość od Roli, roli jaką jest bycie doradcą. To ów własnie manager powienien wiedzieć, że nie do końca jest mu potrzebny absolwent bankowości czy ekonomii a bardziej sprawdzi się być może osoba o tzw. niekierunkowym wykształceniu ale gotowa do pracy nad swoją wiedzą i wyróżniającą się tzw. otwartą głową.

Słowem, odpowiedzią na dylemat doradcy jest jego bezpośredni przełożony. Manager, dyrektor, koordynator, który świadomie i bez uszczerbku dla podwładnego ukierunkuje jego działania ( czasem nawet nie zatrudni – albowiem nie każdy nadaje się do sprzedaży usług finansowych ), zapewni wspracie ale jednocześnie wskaże deficyty i zasugeruje/wdroży działania naprawcze. Sprawi, że społeczna percepcja pracownika sił sprzedaży i kojarzona z nim wiarygodność da więcej aniżeli 55% zaufania wedle sondażu z kwietnia 2014 r. przeprowadzonego przez GFK Polonia.

Kamil Buliński

Trener i konsultant zarządzania sprzedażą.

Członek Zarządu i wspólnik Bradford Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Pomysłodawca i współtwórca marki szkoleniowej Intelecto – Sprzedawcy Inspiracji ( www.intelecto.pl), inicjator i współtwórca Akademii Negocjacji (www.akademia-negocjacji.pl).

2014-08-21
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców