PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkCiti zwalnia 800 osób. Taki scenariusz przerobią też inne banki

Citi zwalnia 800 osób. Taki scenariusz przerobią też inne banki

Hydepark Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 22.10.2013 (11:44)
Bankowość mobilna

Kolejne trzęsienie ziemi w Citi Handlowym. Zarząd poinformował, że w ramach zwolnień grupowych zamierza pozbyć się 792 osób. Bank likwiduje część oddziałów i stawia na samoobsługowe placówki typu smart branch. Ten scenariusz wcześniej czy później przerobią inne banki.

Rewolucja w Citi to efekt zmieniającego się modelu zachowań klientów i szybkiego rozwoju nowych technologii. Bank w ramach strategii „digitalizacji” zamierza budować tzw. Bankowy Ekosystem Smart. „To bankowość przyszłości, która w odpowiedzi na zmieniające się zachowania i preferencje klientów, zakłada przeniesienie koncentracji z tradycyjnej bankowości oddziałowej na nowoczesne placówki typu Smart, zlokalizowane w miejscach, gdzie obecni są klienci Banku, oraz zastosowanie najnowszych technologii umożliwiających wygodny kontakt z Bankiem z wykorzystaniem rozwiązań mobilnych i internetowych” – wyjaśniono w dzisiejszym komunikacie.

Bankowość transakcyjna do lamusa

Kilka tygodni temu Citi Handlowy uruchomił w Katowicach swoją pierwszą placówkę przyszłości. Oddział zrywa z dotychczasowym schematem obsługi klienta. Kojarzy się przede wszystkim ze sklepami sprzedającymi produkty z logo Apple (iSpoty). W centralnej części placówki znajduje się stół z tabletami, gdzie klienci mogą przejrzeć ofertę i złożyć wniosek o nowy produkt.

W placówce znajduje się też duży ekran do wyświetlania ofert, filmów, wiadomości gospodarczych i giełdowych, kursów walut, a nawet pogody. Przed ekranem stoi ławeczka, a tuż obok kawiarka. Konsultanci nie siedzą za biurkami, tylko krążą po oddziale i doradzają klientom. Mają do dyspozycji dwa tzw. „private rooms”, gdzie mogą porozmawiać o bardziej wyrafinowanych produktach. Jest też możliwość połączenia się „videophonem” z doradcą inwestycyjnym. Klasyczna bankowość transakcyjna została zepchnięta na drugi plan.

Do końca przyszłego roku bank chce mieć 25 placówek typu Smart, które zastąpią tradycyjne oddziały bankowe. Jednocześnie bank chce się wycofać z 19 oddziałów, zlokalizowanych poza kluczowymi dla banku rynkami. Klientów w tych miejscowościach obsłuży scentralizowany dział sprzedaży i obsługi telefonicznej CitiPhone, albo sami skorzystają z platform internetowej i mobilnej.

>>>Zwolnienia w Citi: posłuchaj wypowiedzi autora dla Polskiego Radia

Skutki strategii digitalizacji są proste do przewidzenia dla pracowników: zwolnienia grupowe. Bank do końca października przyszłego roku pozbędzie się 792 osób (z czego do 684 osób z obszaru bankowości detalicznej). Zapewnia przy tym, że będzie starał się „zminimalizować skutki” poprzez otwieranie nowych miejsc pracy w innych spółkach grupy w Polsce. W 2014 zatrudni w nich 1000 osób. Taki ruch ma obniżyć koszty o 100 mln zł rocznie. Na rezerwę restrukturyzacyjną bank przeznaczy 62,3 mln zł.

Citi Handlowy nie będzie odosobnionym przypadkiem

Ostre cięcia etatów w Citi to jaskółka zmian, jakie czekają sektor bankowy już w niedalekiej przyszłości. Klasyczna bankowość transakcyjna powoli odchodzi do lamusa, bo klienci sami realizują część transakcji. Jeszcze pięć lat temu z bankowości internetowej korzystało zaledwie 5 mln osób, dziś jest to 12 mln. Ta grupa klientów nie chodzi już do placówek, by zlecić przelew czy opłacić rachunek za prąd. Robią to samodzielnie. Nie bez winy jest też bankowość mobilna, która pozwala korzystać z usług banku w dowolnym miejscu. Swoje trzy grosze dokładają bankomaty, wpłatomaty czy tzw. wirtualne oddziały, w które chętnie inwestują banki. Klienci przekonali się już do bankowości internetowej, a adaptacja kolejnych innowacji – takich jak na przykład bankowość mobilna – będzie postępowała nieporównywalnie szybciej.

Na rynek wchodzi nowe pokolenie klientów, dla których internet to naturalne środowisko. Potrzebują kart i kont, ale już nie wyobrażają sobie obsługi rachunku bankowego w oddziale. Większość z nich w ogóle tego nie potrzebuje. Na dobrą sprawę placówka przyda się dopiero przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny, choć za kilka lat być może i to nie będzie konieczne. Na świecie są już platformy, które umożliwiają wnioskowanie o taki produkt online. Wraz z wchodzeniem na rynek nowych pokoleń będzie się też przesuwała średnia wieku osób korzystających z kanałów elektronicznych.

Co się odwlecze, to nie uciecze

Studenci, którzy zakładali konta w mBanku czy Inteligo tuż po debiutach obu instytucji, dziś dobiegają czterdziestki. Trudno sobie wyobrazić, by za kilka lat zmienili przyzwyczajenia i wrócili do placówek. Zresztą odwrót od tradycyjnych kanałów obsługi widoczny jest już na innych rynkach. Brett King z amerykańskiego Movenbanku, autor książki „Bank 3.0.”, podaje statystki wizyt w oddziałach z Bank of America. Dziś klient średnio trzy razy w roku zagląda do placówki. Tymczasem jeszcze 15 lat temu robił to 30 razy.

Oddziały bankowe nie znikną z dnia na dzień. Proces likwidacji będzie następował powoli, ale nieuchronnie. Zastąpią je skomputeryzowane „smart branch”, do których obsługi wystarczą góra dwie, trzy osoby. Dziś w statystykach nie widać jeszcze gwałtownych zmian, ale te nastąpią na pewno w perspektywie kilku lat. Działania podjęte przez Citi nie będą niestety odosobnionym przypadkiem.

Napisz do autora: [email protected]

2013-10-22
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Credit Agricole udzielił kredytu dla KGHM
10.12.2025 (05:17) – informacja prasowa

Credit Agricole udzielił kredytu dla KGHM

Wraz z konsorcjum 14 innych banków Credit Agricole udzielił niezabezpieczonego kredytu odnawialnego dla spółki KGHM …

a Kariera w finansach 0 Kobiety wobec rewolucji AI: 60% z nich czuje presję przekwalifikowania
09.12.2025 (15:14) – informacja prasowa

Kobiety wobec rewolucji AI: 60% z nich czuje presję przekwalifikowania

Najnowsza edycja badania „Kobiety w finansach” pokazuje, że rozwój sztucznej inteligencji istotnie zmienia sposób …

a 0 Leasys Polska dołącza do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów
09.12.2025 (15:12) – informacja prasowa

Leasys Polska dołącza do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) dołączyła firma Leasys Polska Sp. z o.o., jedna z …

a 0 eService i Visa zbadały kluczowe aspekty decyzji podejmowanych przez klientów usług płatniczych
09.12.2025 (15:11) – informacja prasowa

eService i Visa zbadały kluczowe aspekty decyzji podejmowanych przez klientów usług płatniczych

eService we współpracy z Visa przeprowadził badania jakościowe i ilościowe dotyczące rynku usług płatniczych w …

a Kariera w finansach 0 Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia
09.12.2025 (15:10) – informacja prasowa

Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

Już 24 grudnia 2025 roku wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która nakłada na pracodawców obowiązek …

a 0 Do 10 proc. zniżki na loty PLL LOT dla klientów Banku Pekao
09.12.2025 (15:07) – informacja prasowa

Do 10 proc. zniżki na loty PLL LOT dla klientów Banku Pekao

Bank Pekao wspólnie z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT przygotował wyjątkową ofertę – nawet 10 proc. rabatu na …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025…

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Zobacz również

„Panic button” w apce mBanku. Jednym ruchem włączysz natychmiastową blokadę transakcji

„Panic button” w apce mBanku. Jednym ruchem włączysz natychmiastową blokadę transakcji

mBank uruchamia w aplikacji funkcję „Włącz blokadę…

Raport: Liczba kart w cyfrowych portfelach Apple Pay, Google Pay i innych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart w cyfrowych portfelach Apple Pay, Google Pay i innych – III kwartał 2025 r.

W trzecim kwartale 2025 roku liczba kart…

Raport: Liczba kart debetowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart debetowych – III kwartał 2025 r.

Liczba kart debetowych w Polsce nieustannie rośnie.…

Raport: Liczba kart kredytowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – III kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych w Polsce po III…

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców