PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćJanusz Diemko: Portfel w telefonie to tylko początek

Janusz Diemko: Portfel w telefonie to tylko początek

Nasz gość 29.11.2012 (11:23)
Karty

NFC to obiecująca innowacja w obszarze płatności. Przed rynkiem stoi wiele wyzwań, ale potencjał rynkowy pozwala przewidywać, że spopularyzowanie płatności komórkowych odbędzie się stosunkowo szybko i sprawnie.


Preferencje konsumentów wciąż się zmieniają, a ich potrzeby powodują, że rynek nieustannie ewoluuje. Polska jest stosunkowo chłonnym rynkiem, na którym innowacje są szybko adoptowane, w przeciwieństwie do innych krajów Europy Zachodniej, gdzie tradycja używania kart jest silnie zakorzeniona – świetnie ilustruje to przykład Wielkiej Brytanii, gdzie płatności zbliżeniowe przyjmują się z dużym oporem, a konsumenci sceptycznie podchodzą do technologii bezstykowej. Polacy szybko polubili korzystanie z kart zbliżeniowych. Jednocześnie, wielu polskich konsumentów przyzwyczaiło się, że obecność usług finansowych w telefonie ogranicza się do powiadomień z banku, wysyłanych za pośrednictwem wiadomości SMS. Dlatego aktywną rolę muszą tu odegrać banki oraz operatorzy, by pokazać konsumentom, że płacenie komórką jest bezpieczne. Transakcje zabezpieczane są kodem PIN, dzięki temu nawet skradzionym telefonem nie uda się sfinalizować zakupu.

Płacenie za zakupy telefonem komórkowym wyposażonym w moduł łączności NFC (Near Field Communication) jest wygodne. Testując tę usługę wielokrotnie, odpowiadałem na pytania sprzedawców i klientów, których ujęła szybkość i prostota płacenia za zakupy bez konieczności wyjmowania kart z portfela. Jestem przekonany, że to właśnie jest przyszłość rynku płatności. By stała się ona rzeczywistością, musi jednak zostać spełnionych kilka warunków.

Rozwinięta sieć akceptacji


Pierwszym z nich jest dostępność szerokiej sieci akceptacji. W tej chwili w Polsce funkcjonuje ok. 90 – 100 tysięcy terminali obsługujących technologię NFC, generujących ok. 7-8 mln transakcji bezstykowych miesięcznie. Natomiast w Wielkiej Brytanii, gdzie terminali jest ok. 140tys., tych transakcji jest niespełna 2 mln miesięcznie.

W Polsce akceptanci inwestują w nowoczesne terminale, skuszeni możliwościami jakie pojawiły się wraz z kartami zbliżeniowymi, które szybko zyskały w Polsce popularność. Wiele wskazuje na to, że w ciągu najbliższego roku liczba terminali akceptujących tego typu płatności będzie gwałtownie rosnąć, osiągając pułap ok. 160 tysięcy w 2014 roku.

Czynnikiem kluczowym jest osiągnięcie porozumienia przez wszystkie ze stron uczestniczących w ekosystemie. Obecnie proces wdrażania płatności zbliżeniowych wygląda w sposób następujący: bank porozumiewa się z organizacją kartową, inwestuje w infrastrukturę lub wynajmuje ją od operatora w postaci karty SIM. Sądzę, że uproszczenie modelu rozliczeń i, z czasem większa elastyczność ze strony operatorów podziałają na rynek stymulująco.

Wdrożenia w bankach


Kolejnym warunkiem rozwoju rynku płatności są spójne rozwiązania informatyczne. Integracje z operatorami telefonii komórkowej oraz inne dostępne obecnie rozwiązania komercyjne to dopiero początek. Rynek potrzebuje czasu, by umożliwić w pełni zdalną obsługę karty NFC. Płatności mobilne upowszechnią się, kiedy banki wdrażające usługę zyskają dostęp do karty SIM we wszystkich telefonach, a nie tylko urządzeniach wybranych operatorów. Takie rozwiązanie wyeliminuje konieczność prowadzenia odrębnych wdrożeń i projektów informatycznych przez banki i operatorów.

Docelowo rozwiązanie, które First Data zaproponuje bankom na polskim rynku będzie otwarte na integrację ze wszystkimi chętnymi operatorami telefonii komórkowej. Tym samym praca banku będzie polegała na jednorazowej integracji z First Data, co pozwoli mu uzyskać w szybki sposób dostęp do jak największej liczby kart SIM.

Korzyści dla klientów


Następny czynnik konieczny do upowszechnienia płatności NFC, to przekonanie do tej usługi klientów. NFC to nie tylko płatności, ale też karty lojalnościowe, rabatowe a nawet dostępowe. Umieszczenie tych funkcjonalności w telefonie z NFC jest technicznie wykonalne już dziś. Brakuje jednak jednolitych modeli biznesowych. Ich wypracowanie będzie wymagało porozumienia wielu podmiotów, takich jak na przykład operatorzy programów lojalnościowych.

Odróżnienie od konkurencji


Nie dziwię się entuzjazmowi, jaki wywołują płatności NFC w branży finansowej czy u operatorów telekomunikacyjnych. Umieszczenie portfela w telefonie to tylko początek. Technologie rozwijają się nieustannie. Dzięki nim powstają tak niezwykłe rozwiązania jak te, które widziałem w londyńskiej restauracji. Cały proces obsługi klienta, od zaprezentowania menu, przez zamówienie, skończywszy na płatności, odbywa się za pośrednictwem tabletów i łączności NFC.

Janusz Diemko, Prezes First Data Polska

2012-11-29
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców