PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał KisielVisa w telefonie, czyli jak testowałem płatności NFC

Visa w telefonie, czyli jak testowałem płatności NFC

Michał Kisiel Michał KisielMichał Kisiel - 30.08.2012 (07:31)
Karty

Na przełomie lipca i sierpnia przeprowadziłem eksperyment pod tytułem „2 tygodnie bez portfela”. Przez 14 dni płaciłem wyłącznie przy użyciu telefonu z naklejką zbliżeniową i aplikacji mobilnych. Zapiski z akcji znaleźć można na moim blogu, a podsumowanie także w artykule w serwisie Bankier.pl

Wielokrotnie musiałem wyjaśniać, na czym właściwie polega mój eksperyment i przy okazji zastanawiałem się, czy określenie „płacę telefonem” jest tutaj odpowiednie. W końcu naklejka zbliżeniowa może zostać połączona z czymkolwiek. Czy gdyby nakleić ją na żywego chomika, mógłbym mówić, że „płacę chomikiem”?

Traf chciał, że zaledwie dzień po zakończeniu eksperymentu otrzymałem możliwość przetestowania rozwiązania, które z pewnością zasługuje na miano „płacenia telefonem”. Dzięki uprzejmości Visa Europe zostałem wyposażony w Samsunga Galaxy S3 z zainstalowaną aplikacją płatniczą Visa.

Olimpijski projekt



Rozwiązanie, które testowałem zostało przygotowane specjalnie z okazji Olimpiady w Londynie, gdzie Visa jako partner wydarzenia zaprezentowała swoją wizję bezgotówkowej przyszłości. Telefony wyposażone w przedpłacone karty otrzymali m.in. sportowcy i dziennikarze. Zawody sportowe były okazją do promocji płatności bezstykowych, a w całej wiosce olimpijskiej można było płacić zbliżeniowo.

 

W brytyjskiej wersji kartę płatniczą dostarcza bank Lloyds, a partnerem telekomunikacyjnym był O2. Polska wersja pilotażu opiera się na karcie pre-paid wydanej przez BZ WBK, a aplikacja płatnicza została umieszczona na karcie SIM Orange wyprodukowanej przez Gemalto. Warto przypomnieć, że Visa na polskim rynku testowała także inne modele wykorzystania NFC. W przypadku Samsunga Galaxy S3 moduł NFC jest wbudowany. W pilotażu prowadzonym wspólnie z mBankiem i MultiBankiem użyto nakładki na telefony Apple, a w teście ING Banku Śląskiego – specjalnej karty microSD.

 

Visa podkreśla, że „olimpijska” aplikacja to nie komercyjny produkt, a raczej showcase możliwości płatności mobilnych. Banki, które zechcą wydawać swoje karty w takiej postaci mogą wykorzystać dowolny model – wymagający współpracy z zewnętrznymi partnerami (karta na SIM) lub nie.

 

Aplikacja to nie portfel


Samsung Galaxy S3 telefon to flagowy model koreańskiego producenta. Urządzenie ma właściwie wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego smartfona. Moje subiektywne wrażenia pokrywają się z przewijającymi się we wszystkich chyba recenzjach wątkami – ekran jest doskonałej jakości, wielki (tak, że trudno jest sięgnąć palcem do górnego rogu, gdy trzyma się urządzenie w jednej ręce), a sam system bardzo szybki. Czasami zastanawiałem się, czy jako alternatywa portfela to krok w dobrą stronę – smartfon jest większy niż niektóre wyroby skórzanej galanterii, a w dodatku niebezpiecznie będzie go nosić w tylnej kieszeni spodni.

 

Jak w praktyce wygląda płacenie? Na telefonie zainstalowana jest aplikacja Visa, w której można ustawić sposób zachowania się urządzenia podczas płatności. Tryb automatyczny oznacza, że przy transakcjach poniżej 50 zł wystarczy zbliżyć telefon do czytnika w sklepie. Smartfon nie musi być aktywny (może być w uśpieniu, z wyłączonym ekranem). Jeśli kwota płatności przekracza 50 zł, telefon wybudzi się i konieczne będzie wpisanie ustalonego wcześniej kodu dostępu.

 

Osoby, które wolą mieć pełną kontrolę nad swoim telefonem mogą wybrać ręczne potwierdzanie każdej transakcji.

 

 

Aplikacja nie jest przesadnie rozbudowana. Poza zmianą ustawień, można w niej podejrzeć listę ostatnich transakcji oraz zobaczyć numer wbudowanej w SIM karty płatniczej.

 

 

Lista transakcji może zawierać opis punktu handlowego, w którym użyto telefonu. Niestety opcja ta w Polsce nie działała i na liście pojawia się tylko zwrot „punkt usługowy Visa”. W brytyjskiej wersji aplikacji możliwy był także podgląd salda karty, ale polska aplikacja nie posiadała takiej funkcjonalności.

 

Płacenie w praktyce


Telefon budził pewne zaciekawienie w sklepach. Bywałem pytany o to, czym właściwie płacę a także, czy naklejka zbliżeniowa jest zamontowana w środku. Sama transakcja wymaga przyłożenia urządzenia do terminala na trochę dłuższą chwilę niż w przypadku karty bezstykowej. Jeśli zbyt szybko odsuniemy się od czytnika, to płatność nie dochodzi do skutku. W dodatku na liście transakcji w aplikacji pojawiają się zdublowane wpisy. Wygląda to tak, jakbyśmy zapłacili kilka razy.

Udana transakcja


Po udanej transakcji przeprowadzonej w trybie automatycznym (bez potwierdzania kodem w aplikacji), aplikacja po włączeniu telefonu wyświetla potwierdzenie z kwotą obciążenia.

 

 

Natknąłem się także na problemy z komunikacją na linii telefon-terminal. W sklepach, gdzie zamontowane jest urządzenie firmy VeriFone nie udało mi się zapłacić. W momencie, gdy smartfon zbliża się do czytnika rozlegają się dwa sygnały dźwiękowe, a na ekranie PIN-pada pojawia się komunikat „podaj kartę sprzedawcy”.

 

Nieudana transakcja – na terminalu wyświetlił się komunikat „przekaż kartę sprzedawcy”


Problemy, z którymi się spotkałem świadczą o tym, że technologia wymaga jeszcze dopracowania. O ile przez 2 tygodnie używania naklejki zbliżeniowej nie miałem ani razu kłopotów z odczytem danych karty, to duet Samsunga i Visy zawiódł mnie kilka razy. Podejrzewam, że komercyjna wersja aplikacji będzie pozbawiona opisanych przypadłości – w końcu testy służą właśnie wyłapaniu technicznych braków.

 

Czy znajdą się chętni na karty na SIM?


Płacenie telefonem jest wygodne i szybko można się do niego przyzwyczaić. Zadawałem sobie jednak pytanie, czy gdyby mój bank wprowadził taką usługę, to gotów byłbym z niej skorzystać. Konieczna byłaby wymiana karty SIM, zapewne wizyta w oddziale (lub zamówienie kuriera) i być może jeszcze inne formalności. Jeśli w zamian otrzymałbym tylko „kartę w telefonie” działającą tak, jak testowane przez Visę rozwiązanie, to prawdopodobnie moją jedyną motywacją byłaby zawodowa ciekawość. Jeśli w dodatku płatności NFC musiały opierać się o osobną kartę przedpłaconą, to chyba jednak pozostałbym przy zbliżeniowej naklejce.

 

Z drugiej strony, gdyby proces był maksymalnie bezbolesny, a najlepiej, gdyby w momencie kupna abonamentu czy karty pre-paid, klient otrzymywał od razu zintegrowaną z SIM kartę płatniczą (np. przedpłaconą), to takie rozwiązanie mogłoby się przyjąć. Zwłaszcza młodsza klientela mogłaby potraktować telefon jako rodzaj elektronicznej portmonetki, będącej zawsze pod ręką.

 

O ile mocno wierzę w ideę mobilnego portfela, najlepiej rozszerzonego o dodatkowe funkcje (rabaty, geolokalizację, możliwość zdalnej blokady, jak w nowej wersji Google Wallet), to pomysł zintegrowania telefonu z jedną kartą płatniczą wciąż do mnie nie przemawia. Nawet jeśli aplikacja będzie pozwalać na przechowywanie kilku kart jednego wydawcy (np. debetowej i kredytowej) i pozwoli nimi w wygodny sposób zarządzać, to niewiele to zmienia.

 

Mobilny portfel powinien być otwarty – dawać swobodę zapisywania i usuwania „kart” lub innych nośników wartości (kart lojalnościowych, programów premiowych itp.). Model „SIM-centric” chyba taką ewentualność, ze względów czysto biznesowych, wyklucza. Krzyżują się tutaj interesy wielu stron – wydawców, organizacji kartowych, operatorów telekomunikacyjnych. Dotychczasowi gracze raczej starają się bronić swojego terytorium, stąd programy pilotażowe, których jesteśmy świadkami opierają się najczęściej na parach „jeden operator – jeden bank/organizacja kartowa”.

 

Michał Kisiel

[email protected]

Źródło: PR News

hydepark płatności płatności bezstykowe płatności mobilne visa 2012-08-30
Michał Kisiel
Tagi: hydepark płatności płatności bezstykowe płatności mobilne visa

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców