PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał KisielMobilna schizofrenia, czyli jak zlecić przelew przez telefon

Mobilna schizofrenia, czyli jak zlecić przelew przez telefon

Michał Kisiel Michał KisielMichał Kisiel - 05.01.2012 (07:30)
Bankowość mobilna

Do grona banków mogących pochwalić się własną aplikacją mobilną dołączył właśnie Multibank. Klienci detalicznego ramienia BRE mogą teraz korzystać z aplikacji na iPhone’a oraz iPada, a w drugim kwartale zapowiedziano premierę oprogramowania na urządzenia z systemem Android. Funkcjonalność mobilnych narzędzi udostępnianych przez polskie banki skłania jednak do zadania pytania – „do czego właściwie służyć mają bankowe aplikacje?”.

Załóżmy, że jako zabiegany, mobilny klient Multibanku w ostatniej chwili przypominam sobie o konieczności uregulowania należności za przedszkole dziecka. Mój bank daje mi obecnie wybór – mogę skorzystać z aplikacji mobilnej lub z wersji light internetowego serwisu transakcyjnego. W pierwszej kolejności sięgam po jeszcze świeżą aplikację, dostępną w App Store od 4 stycznia.

  

Na pierwszy rzut oka aplikacja Multibanku wygląda interesująco – opcji jest sporo, a ich układ jest logiczny i zrozumiały dla każdego, kto miał do czynienia z serwisem bankowości internetowej tej instytucji. Na dolnym pasku widzę opcję „zrób przelew”, klikam, pojawia się lista przelewów zdefiniowanych, ale tylko przy niektórych widoczny jest przycisk „wykonaj”.

Niestety, w aplikacji mobilnej nie sfinalizuję żadnej operacji wymagającej potwierdzenia jednorazowym hasłem SMS. Mimo, że przelew został przeze mnie zdefiniowany w serwisie transakcyjnym, to pozostawiłem tam zaznaczoną opcję dodatkowej autoryzacji. Założyłem bowiem, być może niesłusznie, że nie będę zadowolony, jeśli ewentualny włamywacz-dowcipniś, który dostanie się do mojego konta wpłaci na rachunek przedszkola należność np. za 30 lat edukacji z góry.

Jak nie aplikacja, to może serwis light?

Wybieram zatem drugą możliwość – serwis light i przesiadam się na prywatny telefon z Androidem. Pod adresem m.multibank.pl znajduje się estetycznie wykonana lekka wersja internetowej witryny banku. Na telefonie otwiera się co prawda w nieco zbyt dużym oddaleniu, ale dopasowanie rozmiaru do niedużego ekranu to tylko kwestia stuknięcia palcem.

Niestety tu ponownie napotykam na ten sam problem. Mimo, że lista zdefiniowanych przelewów jest widoczna w całości, to przy próbie zrealizowania transferu otrzymuje komunikat informujący, że transakcji nie uda się sfinalizować.

  

Pozostaje zatem skorzystać z „tradycyjnej wersji serwisu transakcyjnego”. Jako zwolennik technologicznych nowinek z trudem daję się namówić na powrót do tradycji, ale skoro innego wyjścia nie ma…. Na szczęście „duży” serwis transakcyjny Multibanku bez problemu wyświetlany jest przez mobilną przeglądarkę. Nawigacja wymaga odrobiny dodatkowych wysiłków, ale najważniejsze, że misja została wykonana – przedszkole odzyskało zachwianą finansową płynność.

 

Mobilna aplikacja dla „sprawdzaczy salda”?

W powyższej historii na nic zdała mi się zarówno dedykowana aplikacja, jak i serwis light przygotowany z myślą o telefonach komórkowych. Wydawać się może, że zlecenie jednorazowego przelewu to jedna z podstawowych operacji, jakie wykonywać będzie użytkownik konta. Tymczasem Multibank nie pozwolił mi zrealizować tej fundamentalnej potrzeby. Przez komórkę zlecę tylko zdefiniowane wcześniej transfery, a w dodatku nie będę mógł wybrać żadnej opcji poza Elixirem (chociaż BlueCash czy Sorbnet mógłby okazać się w awaryjnych sytuacjach zbawieniem).

Na obronę Multibanku warto wspomnieć zresztą, że nie on jedyny – aplikacje mobilne umożliwiające dokonywanie jednorazowych transferów stanowią obecnie mniejszość. Dominują wciąż narzędzia ubogie, okrojone w stosunku do swoich internetowych odpowiedników. Dostęp do pełnej funkcjonalności konta mają klienci niektórych instytucji, m.in. Pekao czy Millennium.

Do czego zatem przyda się mobilna aplikacja Multibanku? Do szybkiej zmiany limitów transakcyjnych na karcie debetowej przed większym zakupem? Niestety nie – opcja jest dostępna tylko w serwisie internetowym. W dodatku aplikacja w moim przypadku wyświetliła tylko karty już zamknięte(!). Do zlecenia sprzedaży papierów wartościowych, gdy rynek akcji nagle zanurkuje? Również nie – w mobilnej aplikacji i serwisie light można tylko podejrzeć historię transakcji. Mogę za to założyć lub zerwać lokatę korzystając z chwili czasu w poczekalni u dentysty lub spłacić kartę kredytową (co jest akurat dość cenną możliwością).

Czy aplikacja mobilna ma służyć przede wszystkim do sprawdzania salda rachunku i poszukiwania najbliższych bankomatów? Być może tego właśnie zdaniem banków oczekują użytkownicy. Można jednak podejrzewać, że ci, którzy sięgną po przygotowane z myślą o smartfonach aplikacje będą mieli wyższe wymagania. Mobilne aplikacje nie powinny ślepo odzwierciedlać zestawu funkcji bankowości internetowej, a raczej skupiać się na specyficznym kontekście użycia „w ruchu” – dać szybki i łatwy dostęp do operacji najczęściej wykonywanych w biegu, z dala od komputera. Zastrzeżenie karty? Zdecydowanie dobry pomysł. Możliwość zakup ubezpieczenia na życie? Niekoniecznie.

Innym drogowskazem rozwoju mogą być unikalne możliwości telefonu komórkowego i tworzenie usług, które nie mają swojego odpowiednika w żadnym z pozostałych kanałów kontaktu z bankiem. Dobrym przykładem z polskiego rynku może być FotoKasa (wykorzystująca aparat fotograficzny) czy B2T Citibanku, czyli przelewanie środków przez „stuknięcie” telefonami.

Parę słów o bezpieczeństwie

Szybko rosnące możliwości telefonów komórkowych mają swoje skutki uboczne, a ograniczenia narzucone przez Multibank są tego objawem. Jeszcze kilka lat temu, gdy jednorazowe hasła SMS zaczęły święcić tryumfy jako drugi poziom zabezpieczeń bankowości internetowej, trudno było się spodziewać, że już wkrótce urządzenia mobilne będą w stanie poradzić sobie z wyświetlaniem pełnych stron internetowych. Dziś potrafią to i dużo więcej.

Możliwa zatem stała się sytuacja, w której urządzenie na którym korzystamy z bankowości internetowej i urządzenie, które pełni funkcję dodatkowego zabezpieczenia to to samo pudełko mieszczące się w kieszeni spodni. Nie tak miało być – telefon komórkowy miał być osobnym kanałem komunikacji klient-bank i pełnić rolę „czegoś, co posiadam” w schemacie dwustopniowych zabezpieczeń bankowości internetowej. Jeśli dziś zatwierdzam operacje kopiując kilka cyfr z jednej aplikacji do drugiej (a do tego sprowadza się użycie hasła jednorazowego na telefonie z serwisem transakcyjnym otwartym w mobilnej przeglądarce), to cała idea podwyższonego bezpieczeństwa bierze w łeb. Teoretycznie złośliwe oprogramowanie zainstalowane w telefonie mogłoby zyskać pełny dostęp do bankowego rachunku. Były zresztą już pierwsze sygnały pokazujące, że taka będzie zapewne przyszłość ewolucji przestępczych technik.

Szybki rozwój bankowości mobilnej to zatem okoliczność, która każe przemyśleć dzisiejsze rozwiązania stosowane w dwustopniowej weryfikacji tożsamości klientów banków. Być może zasłużone jednorazowe hasła SMS powinny powoli odchodzić do lamusa.

Źródło: PR News

bankowość mobilna hydepark michał kisiel multibank 2012-01-05
Michał Kisiel
Tagi: bankowość mobilna hydepark michał kisiel multibank

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców