Od soboty, 15 sierpnia 2015 roku, pojazdy przystosowana do ruchu lewostronnego mogą przejść badanie w stacji kontroli pojazdów, a potem uzyskać dowód rejestracyjny Ostatnim warunkiem dopuszczenia do ruchu jest obowiązkowe ubezpieczenie OC. Z zestawienia przeprowadzonego przez multiagencję CUK Ubezpieczenia, wynika iż zdecydowana większość towarzystw w Polsce oferuje możliwość wykupienia polisy OC na „angliki”.[i]
Przed 21 kwietnia br., zanim pojawiło się rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe na rynku nie chciały nawet słyszeć o ubezpieczaniu aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii i Irlandii – tłumaczy Grzegorz Wróblewski, ekspert CUK Ubezpieczenia. W tym momencie każde towarzystwo wprowadziło indywidualną politykę cenową. W porównaniu do pojazdów z kierownicą po lewej stronie, stawki są wyższe nawet o 300 proc., ale są towarzystwa, które nie przewidują zwyżek.
Eksperci CUK zebrali szczegółowe informacje od towarzystw wprowadzających obecnie ubezpieczenia dla „anglików”. Ubezpieczając pojazd Vauxhall Insignia Hatchback z 2008r, z silnikiem 1.8, brytyjskiego odpowiednika Opla – w opcji z kierownicą z lewej i z prawej strony, polscy kierowcy muszą liczyć się zarówno ze zwyżkami jak i kalkulacjami bazującymi na indywidualnej ocenie towarzystwa. Aby lepiej zobrazować różnice w cenach polis, multiagencja CUK porównała oferty 4 ubezpieczycieli prezentujących różne podejście do ubezpieczenia pojazdów z kierownicą po prawej stronie.
Uniqa ubezpiecza takie auto tylko gdy posiada ważne polskie badanie techniczne. W ubezpieczeniu rocznym użytkowanie określane jest jako pojazd wykorzystywany do celów specjalnych, co wiąże się ze zwyżką składki sięgającą nawet do 300 proc. Przykładowo za ubezpieczenie Insginii kierowcy zapłacą w Gdańsku, aż 2369 zł.
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Gdańsk |
790 |
2369 |
Wrocław |
701 |
2104 |
Warszawa |
661 |
1983 |
Kielce |
522 |
1566 |
Gothaer posiada w swojej ofercie całoroczne ubezpieczenie dla „anglika”, a za polisę Insignii z kierownicą po prawej stronie kierowcy zapłacą w Warszawie, aż 2036 zł, czyli 200 proc. więcej.
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Gdańsk |
629 |
2036 |
Wrocław |
629 |
1887 |
Warszawa |
629 |
1887 |
Kielce |
586 |
1759 |
Compensa zwraca uwagę na dane pojazdu. Na cenę polisy wpływa fakt, że pojazd został sprowadzony i z której strony jest kierownica. Ubezpieczenie zawierane jest na 12 miesięcy. Właściciel Vauxhall’a Insigni zapłaci tu składkę o 99 proc. wyższą.
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Wrocław |
848 |
1685 |
Gdańsk |
797 |
1583 |
Warszawa |
772 |
1535 |
Kielce |
486 |
962 |
W Warcie natomiast „angliki” traktowane są tak samo jak samochody produkowane na ruch prawostronny – bez zwyżki, więc kierowcy w obu przypadkach zapłacą tyle samo.
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Warszawa |
654 |
654 |
Gdańsk |
608 |
608 |
Wrocław |
539 |
539 |
Kielce |
443 |
443 |
W AXA Direct ubezpieczenie obowiązkowe zarejestrowanych w Polsce „anglików” jest kalkulowane z dużą zwyżką. Składki wyliczane są indywidualnie i odstają ceną od konkurencji. Proama wystawia polisy na „angliki” tylko po kalkulacji poddanej indywidualnej ocenie. Natomiast w Hestii polisy na samochody z kierownicą po prawej stronie są automatycznie trzykrotnie droższe. PZU SA nie ma żadnych szczególnych wytycznych. W ramach swojej oferty stosuje zwyżkę składki w wysokości 50% (zwyżka dotyczy wszystkich ryzyk – nie tylko OC). Aviva i Allianz podobnie jak Warta, nie stosują zwyżek na OC dla pojazdów z kierownicą po prawej stronie – wszystkie samochody zarejestrowane w Polsce są traktowane przez te towarzystwa jednakowo.
Bez wątpienia czynnikami wpływającymi na decyzje cenowe ubezpieczycieli są potencjalnie wyższe koszty napraw, niższa wartość rynkowa pojazdu oraz większe prawdopodobieństwo wystąpienia szkody – dodaje Wróblewski. Obecnie nie ma szansy na obniżenie cen składek. Gdy statystyka wykaże rzeczywistą szkodowość „anglików”, dopiero wtedy ubezpieczyciele będą mieli uzasadnienie do ponownego rozpatrzenia polityki cenowej.
[i] Zestawienie zostało wyknonane na podstawie kalkulacji przeprowadzonej w czerwcu na podstawie informacji uzyskanych od takich Towarzystw Ubezpieczniowych jak: Aviva, AXA, Compensa, Concordia, Ergo Hestia, Gothaer, HDI, Interrisk, Link4, Proama, PZU SA, TUZ, Allianz, Uniqua, Warta
CUK Ubezpieczenia