PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiKarty zbliżeniowe w Polsce mają już dwa lata

Karty zbliżeniowe w Polsce mają już dwa lata

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 07.12.2009 (07:45)
Karty

Czas bardzo szybko leci. Widać  to nie tylko po dzieciach, ale również po innowacjach technologicznych. Kto by się spodziewał, że karty zbliżeniowe są już  na polskim rynku dwa lata? Tyle właśnie minęło od czasu, kiedy po raz pierwszy tego rodzaju karty wydał BZ WBK. W sumie gdyby nie inne banki, to z tą technologią nie byłoby za dobrze. Na całe szczęście można już mówić o tym, że ruszyła lawina i za rok, może dwa, będzie można mówić o masie krytycznej – wydających takie karty banków, posiadających je klientów i na koniec sklepów przyjmujących płatności takimi kartami.

W tej chwili można szacować,  że karty zbliżeniowe stanowią około 1 procenta wydanych kart w Polsce. Ile jest ich dokładnie trudno stwierdzić, przede wszystkim ze względu na to, że znaczną ich część to karty pre-paidowe z BZ WBK, a te mają często krótki żywot. Mimo wszystko trzeba stwierdzić, że jeśli są wybrane świadomie, to są to karty bardzo często używane – niekoniecznie tylko w transakcjach zbliżeniowych. Tych ostatnich nie jest siłą rzeczy dużo, bo wciąż trudno upolować punkty, gdzie takie karty są przyjmowane. Statystyki teoretycznie powinna poprawić „Żabka”, ale w praktyce to miejsce, gdzie najtrudniej w ogóle zapłacić kartą, a nam osobiście mimo kilku prób, nigdy nie udało się zapłacić bezstykówką. Może się to wkrótce poprawi, bo na dniach w swoich salonikach udostępni taką możliwość Kolporter. Kolejne sieci sprzedaży mają być przyłączane sukcesywnie. Niestety nie tak szybko, jakby mogli sobie tego życzyć zainteresowani.

Ciężar edukacji i rozwoju tego rynku wziął na siebie MasterCard. To dlatego karty bezstykowe nieodłącznie kojarzą się z PayPassem, podczas gdy PayWave Visy istnieje właściwie tylko jako fakt medialny. Tego rodzaju karty dostępne są tylko w BZ WBK, dla części klientów rachunku

O tym, że banki mogą  zacząć preferować MasterCarda może zadecydować również  to, że organizacja ta mniej rygorystycznie podchodzi do niektórych standardów. Przykładem jest właśnie PayPass. Na polskim rynku właśnie pojawiły się nalepki na telefon – w Polbanku dla kart Era (bank ogłosił to jako pierwszy) i kart debetowych w ING BSK (pierwszy pokazał światu). Takie nalepki działają dzięki temu, że MasterCard nie weryfikuje w nich PINu – bo się po prostu nie da. A zatem kosztem bezpieczeństwa (co się da ominąć ustanawiając globalne limity dzienne), MasterCard może wejść w innowacyjne rozwiązania „płatności mobilnych”. Mogą to być telefony, ale i… zegarki. Przez czysty przypadek jako jedni z pierwszych w Polsce mieliśmy możliwość przetestowania takiego gadżetu. Działa wyśmienicie. Sam zegarek – żadna rewelacja, ale możliwość płacenia nim – to już inna sprawa. Zegarek jest „antenką”. Chip na karcie przypominającej telefoniczną kartę SIM wkładany jest do środka zegarka. Płatności obsługuje BZ WBK, czyli jedyny bank, który wydaje prepiadowe PayPassy. Karta ma swój numer rachunku, na który można przelać pieniądze. Saldo siłą rzeczy sprawdza się tylko przez telefon komórkowy SMSem. Niestety nie istnieje możliwość podpięcia do systemu bankowości internetowej. Sprawdzaliśmy – płacenie taką „kartą” robi na sprzedawcach spore wrażenie. Już niedługo takie zegarki będą dostępne oficjalnie. Niestety jest tylko jeden jedyny model czasomierza – nie da się jak na razie dostosować do innych zegarków. Z kolei „Zbliżak” z ING BSK jest nieco za duży jak na zegarek. Ale w sam raz na telefon. Właśnie czekamy na swój zamówiony w ING egzemplarz. Bank postawił na demokrację i nie ograniczył tego rozwiązania tylko dla klientów jeden karty kredytowej jak to uczynił Polbank…

Karty zbliżeniowe chyba zostały już zaakceptowane przez banki, a tym samym przez akceptantów. Czy równie dobrze przyjmą takie karty klienci? To się okaże za jakiś czas. Akurat co do nowinek technologicznych, to Polacy podchodzą z dużym entuzjazmem. A tutaj wystarczy około miliona, dwóch milionów klientów w dużych miastach, żeby można mówić o sukcesie. Naszym zdaniem, jest to możliwe w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu miesięcy. Może to być katalizator do dalszych zmian – chociażby używania karty jako biletu miejskiego na początek. W dobie postkryzysowej traumy i coraz większego utowarowienia prostych usług bankowych, to może być kierunek rozwoju całej branży – nie z wyboru, a z konieczności.

Swoją drogą –  pozostając przy nowinkach. O wszystkim na bieżąco piszemy na Blip.pl. Serdecznie zapraszamy! http://prnews.blip.pl

Źródło: PR News

karty bezstykowe paypass płatności bezstykowe 2009-12-07
Michał Macierzyński
Tagi: karty bezstykowe paypass płatności bezstykowe

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców