Platforma zakupowa ERLI w pierwszych trzech miesiącach 2024 r. podwoiła liczbę transakcji oraz przychód netto, a obrót (GMV) wzrósł o 90% r/r. Dzięki temu EBITDA spółki po pierwszym kwartale wyniosła ponad 3,2 mln zł. Spółka planuje do 2025 roku zainwestować ponad pół miliarda złotych na rozwój oraz działania marketingowe.
ERLI, druga największa platforma marketplace w Polsce, rozpoczęła 2024 rok od aż dwukrotnie wyższej sprzedaży niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku. W tym czasie cały polski rynek e-commerce urósł o 8%[1]. Spółka odnotowała także znaczący wzrost liczby transakcji (+106% r/r) i przychodów netto (+132% r/r). Dynamicznie rosnące wyniki platformy wynikają z jej coraz większej popularności wśród użytkowników internetu, w szczególności tych korzystających z aplikacji mobilnej ERLI. W pierwszym kwartale br. firma osiągnęła wynik finansowy EBITDA na poziomie blisko 3,2 mln zł, notując kolejny kamień milowy w swojej historii – po raz pierwszy przekroczyła próg rentowności od momentu powstania w 2020 r. Tylko w 2024 roku spółka planuje zainwestować w rozwój, wsparcie sprzedaży i działania marketingowe prawie 200 mln złotych, a do 2025 roku wartość inwestycji wyniesie ponad pół miliarda złotych.
ERLI jest aktualnie jedną z najszybciej rozwijających się platform sprzedażowych online w Europie, co potwierdzają wyniki spółki za pierwsze trzy miesiące 2024 roku. Pierwszy kwartał w handlu online zazwyczaj stanowi rozgrzewkę na pozostałe miesiące intensywnej sprzedaży. Rynek e-commerce w Q1 2024 urósł w Polsce o ponad 8% r/r, a liczba transakcji wzrosła o niemal 6,5% r/r[2]. W tym samym czasie spółka podwoiła wyniki zarówno pod kątem liczby transakcji (1,2 mln), jak i wartości sprzedaży (250 mln zł) oraz przychodu netto (34 mln zł). W efekcie ERLI pierwszy raz w swojej historii przekroczyła próg rentowności z wynikiem finansowym na poziomie EBITDA w wysokości blisko 3,2 mln zł.
– Wyniki osiągnięte w pierwszym kwartale tego roku są dla nas powodem do dumy. Podwojenie wolumenu transakcji do 1,2 mln, oznaczające wzrost o ponad 106% r/r oraz skokowe zwiększenie GMV o 90% r/r i spektakularny wzrost przychodu netto o 132% r/r są dla nas dużą motywacją do dalszego rozwoju platformy. Podtrzymują nas także w przekonaniu, że nasze założenia biznesowe przynoszą wymierne efekty i jesteśmy na właściwej drodze do osiągnięcia sukcesu i umacniania naszej pozycji na rynku marketplace w Polsce – mówi Adam Ciesielczyk, prezes ERLI S.A.
Osiągnięte przez ERLI wyniki oznaczają, że spółka po raz pierwszy w swojej historii przekroczyła próg rentowności (tzw. break-even). To punkt zwrotny dla platformy, a dodatkowo stanowi potwierdzenie, że jej model jest skuteczny i pozwala na inwestycje oraz skalowanie biznesu w kolejnych latach. – Dla mnie osobiście to powód do ogromnej satysfakcji: pomysł na biznes, który zaczynałem 4 lata temu przynosi coraz bardziej spektakularne efekty. Pokazuje też, że pomimo bardzo dużej konkurencji na polskim rynku e-commerce, brakowało podmiotu, który zadba o interesy przedsiębiorców i pozwoli im generować coraz większe zyski, jednocześnie oferując konsumentom niższe ceny produktów – dodaje Adam Ciesielczyk.
Intensyfikacja działań i rosnąca popularność aplikacji
Na wzrost liczby transakcji w pierwszym kwartale 2024 roku na platformie ERLI wpływ miało wiele czynników. Były to m.in. intensyfikacja akcji promocyjnych na marketplace, w szczególności promocja ofert z najniższymi cenami w ramach noworocznych wyprzedaży, a także wzrost inwestycji przeznaczonych na samą promocję platformy. Równie ważny był rozwój aplikacji, która w marcu przekroczyła ponad 1 mln pobrań przez użytkowników. – Od początku jej wdrożenia, zauważamy duże zainteresowanie zakupami poprzez naszą aplikację mobilną. Obecnie ponad 7 tys. osób dziennie instaluje naszą aplikację na swoim telefonie. W niej bowiem oferty są jeszcze tańsze, w porównaniu do tych dostępnych w wersji web, a sam proces zakupowy jeszcze wygodniejszy, a to z kolei przekłada się na wyższą konwersję – mówi Katarzyna Kierach, dyrektor marketingu ERLI i dodaje: Dodatkowo na początku roku uruchomiliśmy noworoczne wyprzedaże, które w połączeniu ze zwiększoną aktywnością działań promocyjnych, pozwoliły nam podwoić wynik sprzedażowy osiągnięty rok wcześniej.
Dodatkowo lepsze nastroje konsumentów sprawiły, że klienci chętniej robili zakupy od początku roku. W tym czasie najpopularniejsze na platformie były kategorie: Dom i Ogród, Elektronika, Motoryzacja. Z kolei największą dynamikę wzrostu zanotowały również produkty z kategorii Motoryzacja, która od ubiegłego roku dynamicznie rozwija się na platformie, a także kategorie Moda i Zdrowie.
Droga do popularności ERLI
Platforma ERLI powstała w 2020 roku z ambicją, aby stać się realną alternatywą dla głównych graczy na polskim rynku e-commerce, zarówno dla klientów, ale przede wszystkim dla sprzedawców. Dzięki konsekwentnie realizowanej autorskiej strategii bliskiej współpracy z merchantami, ERLI może oferować korzystne warunki sprzedaży, zmniejszając koszty prowadzenia biznesu w internecie. To z kolei pozwala obniżać ceny ponad 26 mln ofert dostępnych obecnie dla kupujących i stale zachowywać wysoką konkurencyjność cenową na platformie. Takie podejście zwiększa również popularność platformy – miesięcznie ERLI odwiedza średnio 7,5 mln użytkowników internetu – to ok. 30% wszystkich internautów[3] w Polsce. Dodatkowym impulsem rozwoju bazy klientów ERLI było uruchomienie aplikacji mobilnej, którą od września ub.r. pobrało już ponad 1,4 mln użytkowników. To wszystko sprawiło, że ERLI zajmuje pozycję w „pierwszej dziesiątce” najpopularniejszych platform zakupowych według badania Mediapanel Gemius, wyprzedzając takich gigantów internetowych, jak Amazon czy Vinted.
ERLI wspiera polskich sprzedawców
ERLI od początku prowadzi regularne działania wspierające sprzedawców. Oferuje m.in. niższe prowizje sprzedażowe oraz dopłaty do kosztów logistycznych w ofercie „ERLI Pro”, realizowane we współpracy z InPost. Dla sprzedawców dostępny jest także darmowy kreator sklepu internetowego z własną subdomeną, w pakiecie „ERLI Shop”, w ramach którego partnerzy biznesowi m.in. nie ponoszą opłat za procesowanie płatności. Dodatkowo od 2022 roku uruchomiony został program „ERLI Campaigns”, pozwalający sprzedawcom znacznie obniżyć koszty działań reklamowych dla oferowanych produktów – merchanci ponoszą nawet o połowę niższe koszty, osiągając równocześnie wyższą efektywność sprzedaży. – Łącznie od 2022 roku w ERLI zainwestowaliśmy ponad 200 mln zł, z czego aż 80 mln w zwiększenie efektywności sprzedaży i ograniczenie kosztów działalności naszych sprzedawców w ramach programu ERLI Campaigns. Z programów wsparcia skorzystało do tej pory już ponad 20 tys. polskich przedsiębiorców, czyli niemal wszyscy sprzedawcy zarejestrowani na platformie. Uważamy, że takie podejście do współpracy na linii platforma-sprzedawcy jest najbardziej fair i długofalowo przynosi największe korzyści wszystkim stronom – mówi Adam Ciesielczyk.
Plany na przyszłość
Platforma od początku swojej działalności miała jeden główny cel – zdobycie silnej drugiej pozycji na polskim rynku e-commerce. Dlatego planowane w bieżącym roku działania koncentrują się na ciągłym zwiększaniu efektywności sprzedaży na platformie, co pozwoli na dalszy wzrost poziomu sprzedaży i rozwój ERLI. – Cieszymy się naszymi ostatnimi sukcesami, ale już teraz stawiamy przed sobą kolejne ambitne cele i nowe projekty biznesowe do wdrożenia. W połowie roku planujemy implementację innowacyjnego rozwiązania od Google, opartego na sztucznej inteligencji. Z kolei jesienią wystartuje kampania 360, dzięki której planujemy zwiększyć świadomość ERLI wśród konsumentów. Łącznie na rozwój platformy, zwiększanie efektywności sprzedaży oraz promocję zainwestujemy ponad 560 mln zł do 2025 roku. Na koniec roku 2024 planujemy przekroczyć poziom 1,4 mld złotych GMV oraz 6,9 mln transakcji. Zamierzamy również osiągnąć przychód netto powyżej 190 mln zł i wynik finansowy na poziomie EBITDA w wysokości co najmniej 30 mln zł. – mówi Adam Ciesielczyk. Pierwszy kwartał tego roku już pokazał, że rok 2024 będzie kolejnym przełomowym w historii ERLI, w trakcie, którego znacznie umocnimy naszą pozycję na polskim rynku e-commerce. – dodaje.
[1] Na podstawie BaseLinker Index – styczeń – marzec 2024 r. (https://baselinker.com/pl-PL/blog/tag/baselinker-index/)
[2] Na podstawie BaseLinker Index – styczeń – marzec 2024 r. (https://baselinker.com/pl-PL/blog/tag/baselinker-index/)
[3] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html
Źródło: Elii