Jeszcze przed wstąpieniem do Unii Europejskiej Rumunia była atrakcyjnym krajem dla inwestorów zagranicznych. Po akcesji zainteresowanie międzynarodowych korporacji znacząco wzrosło. Wtedy też na inwestycję zdecydowała się Grupa Kruk. – Rumunia jest niezwykle perspektywiczna dla firm windykacyjnych. Choć działało tu już kilka znaczących podmiotów to jednak tempo wzrostu gospodarczego i dynamiczna akcja kredytowa wskazywały, że rynek zarządzanie wierzytelnościami dopiero się rozwija i 22-milionowy kraj może być bardzo atrakcyjny dla nowych graczy, którzy zajmują się głównie windykacją wierzytelności konsumenckich – mówi Piotr Krupa, prezes Grupy Kruk.
Po osiemnastu miesiącach można śmiało powiedzieć, że rumuńska inwestycja Grupy Kruk okazała się strzałem w dziesiątkę. Szybko udało się zbudować zespół profesjonalistów (większość kadry menedżerskiej Kruk International to osoby z wieloletnim doświadczeniem w branży finansowej) i rozpocząć działalność. Już po kilku tygodniach Kruk International miał kilku kluczowych klientów, którzy stale przekazywali znaczące pakiety spraw. Obecnie jest ich ponad trzydziestu, a spółka odzyskuje wierzytelności na rzecz wszystkich największych rumuńskich banków, czołowych operatorów telekomunikacyjnych oraz ubezpieczycieli.
Dzięki sprawnemu działaniu już po czterech miesiącach działalności operacyjnej udało się odzyskać pierwszy milion RON. Od tego czasu minął równo rok, a w tym czasie Kruk International dla swoich klientów odzyskał ponad 11 mln EUR (44 mln RON). W tym okresie pracownicy Kruka wysłali do dłużników ponad 1,2 mln listów i odbyli z nimi ponad 600 tysięcy rozmów telefonicznych.
Kruk wniósł na rumuński rynek sprawdzone w Polsce metody windykacji. Czerpiąc z doświadczeń i know-how swojej spółki-matki Kruk International dopasowuje je do specyfiki i wymagań rumuńskiego rynku. Firma zaczynała od usług windykacji polubownej (czyli telefonicznych i listownych kontaktów z dłużnikami), w krótkim czasie poszerzała je o obsługę postępowań sądowych oraz windykację terenową czy nawet usługi detektywistyczne.
Rosnąca liczba klientów oraz obsługiwanych wierzytelności spowodowała kolejne inwestycje w rozwój firmy. Kruk International otworzył właśnie nowe centrum operacyjne w Targoviste. Będzie to drugie centrum obok dotychczasowego w Bukareszcie. – Zdecydowaliśmy się na dalsze rozwijanie naszej działalności w Targoviste, bo jest to miasto z dużymi możliwościami – mówi Isabela Iacob, dyrektor zarządzający Kruk International. – Dotychczas nie było tam żadnego contact center, a Targoviste ma doskonałe warunki, by prowadzić taką działalność. Na lokalnych uczelniach studiuje prawie 10 tysięcy osób, a zazwyczaj spośród studentów i absolwentów rekrutuje się najwięcej pracowników contact center.
Pracę w centrum w Targoviste znalazło już 30 osób (negocjatorzy telefoniczni, liderzy zespołów i wsparcie IT, kadra menedżerska). Do końca przyszłego roku będzie tu pracowało aż 170 negocjatorów. Natomiast cała firma w przyszłym roku zatrudniać będzie niemal 300 pracowników.
Plany na nadchodzące dwanaście miesięcy są bardzo ambitne.– Taki zawsze jest cel Grupy Kruk – dążyć do zapewnienia klientom kompleksowych usług o najwyższej jakości. W Polsce Kruk znany jest ze swojej innowacyjności i bycia zawsze krok przed konkurencją. Z pewnością chcemy ten scenariusz powtórzyć także w Rumunii i wydaje mi się, że jesteśmy na dobrej drodze, by cel ten osiągnąć. Mamy profesjonalny, zaangażowany młody zespół, który w połączeniu z najnowocześniejszą technologią teleinformatyczną stanowi ogromny atut naszej firmy – podsumowuje Isabela Iacob.