Istnieje wiele sposobów transportu towarów. Najpopularniejszymi z nich są: przewóz drogowy, kolejowy, lotniczy i śródlądowy. Niektóre z firm i przedsiębiorstw korzystają z takich usług sporadycznie, inne – cyklicznie, decydując się czasem nawet na zakup własnych środków lokomocji.
Wybór jakiegokolwiek z nośników transportu wiąże się jednak z ryzykiem uszkodzenia przewożonych towarów. Może to spowodować nie tylko niezadowolenie nabywców produktów oferowanych przez firmę, opóźnienia w dostawie oraz niemożność wykorzystania uszkodzonych suplementów w procesie produkcyjnym naszego przedsiębiorstwa, ale i duże straty w budżecie, wynikające z konieczności wniesienia rekompensaty za niewłaściwe wywiązanie się z umowy.
Jedną z najskuteczniejszych metod ochrony przed takimi wypadkami jest ubezpieczenie przewożonych lub składowanych przedmiotów. Tradycyjne cargo, oferowane przez wiele towarzystw ubezpieczeniowych nie jest jednak doskonałe. Nie włączone ryzyko załadunku i wyładunku, to tylko niektóre z dotychczasowych ograniczeń i niedogodności ubezpieczeniowych:
– Starając się dostosować do ogólnoeuropejskich standardów oraz sygnałów rynkowych płynących bezpośrednio od właścicieli różnej wielkości firm, Concordia odpowiedziała na zapotrzebowanie klientów, tworząc Profit – Robert Bohuszewicz, z Biura Ubezpieczeń i Reasekuracji Concordia Polska TUW, z entuzjazmem opowiada o nowym systemie ubezpieczania modułowego. – Dlatego Profit zakłada np. udział własny jedynie w szkodach kradzieżowych, w wysokości 5% odszkodowania.
Moduł „Ubezpieczenie rzeczy w przewozie krajowych i zagranicznym” to element nowatorskiego systemu ubezpieczania Concordia Profit, przeznaczonego dla małych i średnich firm:
– Profit łączy w sobie najlepsze cechy pakietu oraz ryzyk indywidualnych. W ramach jednego dokumentu OWU oferuje klientowi szeroką ochronę, której uzyskanie poprzez zakup standardowych polis dla ryzyk pojedynczych byłoby nie tylko droższe, ale i bardziej czasochłonne. Takie rozwiązanie systemowe umożliwia ponadto samodzielną modyfikację zakresu ochrony i wybór niezbędnych modułów, na które składają się także inne rodzaje ubezpieczeń, np. od ognia, kradzieży, maszyn od uszkodzeń i szkód elektrycznych, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, elektroniki a także szyb i utraty zysku – dodaje R. Bohuszewicz. – Poszczególne moduły zachowują przy tym pełną niezależność od siebie.
Najnowszy produkt ubezpieczeniowy Concordii stanowi dowód na to, że nikt nie powinien ubezpieczać się ponad miarę, a umowa ubezpieczenia może być w stu procentach zgodna z potrzebami klienta. Dlatego w ramach modułu ubezpieczającego przewozy oferuje np. ochronę większej liczby ryzyk w zakresie rozszerzonym. Zakres podstawowy dwunastu ryzyk jest bowiem rozszerzony o kradzież z włamaniem, dewastację i rabunek oraz powypadkową kradzież mienia i kradzież środka transportu wraz z ładunkiem.
– Ubezpieczenie Concordia Profit może zostać zawarte w jednym z trzech możliwych wariantów ochrony ubezpieczeniowej: podstawowym, rozszerzonym i pełnym. Obejmuje ono rzeczy określone w umowie ubezpieczenia podczas przewozu krajowego dokonywanego transportem własnym lub obcym – uzupełnia swoją wypowiedź R. Bohuszewicz. – Przewóz towarów może mieć charakter pojedynczy lub wielokrotny, w zależności od rodzaju umowy.
Standardowe ubezpieczenie włącza ryzyko załadunku i wyładunku oraz przejściowe składowanie do 10 dni. Nie bez znaczenia jest także fakt nie potrącania kosztów manipulacyjnych w przypadku skrócenia okresu trwania umowy ubezpieczenia oraz brak ograniczeń wartości mienia i obrotu uzyskiwanego z działalności. W ramach klauzul dodatkowych możemy też rozszerzyć ubezpieczenie o ryzyko kradzieży w transporcie obcym oraz przewozy wykonywane na terytorium państw Unii Europejskiej.